Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nackdel med rak rocker på Twin?

  • ola-h

    Medlem
    14 december, 2009 vid 16:40

    Kanske är “lågrockrad” eller “snabbrockrad” bättre? Den naturliga motsatsen till rakrockrad blir ju “krökrockrad” som kanske låter lite konstigare än “högrockrad” eller “långsamrockrad”. Dock gillar jag inte dikotomin snabb-långsam som det ju ligger en slags implicit värdering i eftersom snabb normalt sett anses bättre (när det gäller brädor – i matvärlden är det inte lika självklart, jfr fast/slow food).

    Så kanske är ändå rakrockrad-krökrockrad det bästa?

  • rasmus_w

    Medlem
    14 december, 2009 vid 17:46

    Bananböjd!

  • jesper_b

    Medlem
    14 december, 2009 vid 19:21

    Rackad eller krökad går kanske på ett ut för dig? /JB

  • per_m

    Medlem
    14 december, 2009 vid 20:01

    Nä nu rycker mamma in, du har inte tid med detta Jesper, gör färdigt tentan, förbered kursen och sedan packa dig iväg…:tongue:

    //Per

    Oerhört inspererande och underhållande tråd när inte pipeline är igång…

  • steffo

    Medlem
    15 december, 2009 vid 07:34
    LARRY;591920 wrote:
    Steffo. Se bara till att inte segla rakt ner för små branta vågor. Gör antingen toppsvängarna snäva så att du vänder lite upwind när du är på väg ner eller gör lite slöa toppsvängar så att du slörar ner. Arials löser också problemet.

    //L

    Kombinationen små vågor och halvtaskig vinkel gör det svårt att få tillräcklig fart om man slörar snett nerför vågen. Ligger man däremot “närmare” vinden så kan man driva genom hela bottensvängen med tryck i seglet men då kanske det behövs en riktig rockrad bräda för att få till en riktigt snäv sväng.

    Hursomhelst så ska det spännande att prova den oranga tjockisen till våren.

  • svenne

    Medlem
    15 december, 2009 vid 07:38

    Nä, nu ska ni få ett julpyssel. Definitivt mer rocker än en FSW i alla fall…
    Skriv ut på en lämplig A0-plotter, klipp o klistra och häng runt granen, finaste julpyntet!

  • dr-masse

    Medlem
    15 december, 2009 vid 12:12
    Steffo;592294 wrote:
    Kombinationen små vågor och halvtaskig vinkel gör det svårt att få tillräcklig fart om man slörar snett nerför vågen. Ligger man däremot “närmare” vinden så kan man driva genom hela bottensvängen med tryck i seglet men då kanske det behövs en riktig rockrad bräda för att få till en riktigt snäv sväng.

    Hursomhelst så ska det spännande att prova den oranga tjockisen till våren.

    Blev det alltså en Goya 89? :tongue:

  • steffo

    Medlem
    15 december, 2009 vid 12:23
    dr Masse;592322 wrote:
    Blev det alltså en Goya 89? :tongue:

    Japp, stämmer bra.

  • jesper_b

    Medlem
    15 december, 2009 vid 16:53

    Nu kom jag äntligen på det: I en riktigt liten bil är det enklare att sticka in en ordentligt böjd bräda bakifrån ner över passagerarstolen. Så vips har vi en lite mer objektivt verifierbar nackdel med en rak rocker på twin.

    Huruvida en twin (fenor alltså) är att föredra framför färre eller fler beror nog lite mer på, dvs mer relativt. Behöver man ta av fenan för att få plats är det enklare med single, men kanske kan man klara sig med fenorna på plats givet att de är kortare som på en twin.

    Allt det där med skumklättring (?), ligga nära vinden (??) mm är bara uttryck för några tokholmares och en och annan annorstädes lokaliserade bybos windwankabstinens. Det ska absolut inte förnekas, föringas eller ens försummas, men tas för vad det är.

    Bär hjälm!

    JB

    PS: Å andra sidan: Packade platt på varandra i till exempel bussen eller på taket… skit det var nog relativt det här också!?€%

    PS2: Nu kom jag i vart fall på det. en orange bräda har helt objektivt följande nackdelar jämfört med en guldmetallic; 1) Dels har ju färgen….

  • stinger

    Medlem
    15 december, 2009 vid 17:34

    Tittade igenom Naish produktkatalog för 2010 och hur jag än letade så hittade jag ingen flerfenad bräda. Lite krasslig är jag så jag kan ha missat men är Naish enda märket som bara har enkelfenade brädor…

  • doc

    Medlem
    15 december, 2009 vid 21:30

    Dom testade twins just när trenden startade, antagligen bananrocker och smal tail som quatro. Schweiger tror inte på konceptet. Jag tycker dom skulle återuppliva HybridWave med twin. Skulle antagligen vara grym rakt av som twin, utan en enda annan förändring.
    Tänkte köpt tillbaka min gamla HybridWave 96 från Fahlen för att göra twin av den men den var redan såld.

    Jag tror också att GlobalWaven hade vunnit på en twinfin-setup för att kompensera den i mitt tycke lite dåliga svängvilligheten.

  • hej-och-ha

    Medlem
    16 december, 2009 vid 14:51

    Hörde att grabbarna på Haiku inte gillar Hot segel, passar inte ihop med deras image och kvalitetskrav…

  • hej-och-ha

    Medlem
    16 december, 2009 vid 14:59

    Hörde att grabbarna på Haiku inte gillar Hot segel…

  • basse

    Medlem
    16 december, 2009 vid 21:06
    stinger;592354 wrote:
    Tittade igenom Naish produktkatalog för 2010 och hur jag än letade så hittade jag ingen flerfenad bräda. Lite krasslig är jag så jag kan ha missat men är Naish enda märket som bara har enkelfenade brädor…

    Din observation stämmer bra, så sjuk kan du inte vara!
    Vi har hört efter varför de inte trycker ut en flerfening och fått svaret att de helt enkelt inte är tillräckligt bra på allt det som singlar är så bra på. Adde och jag tror dock det kanske händer lite på den fronten nu när Julien även kör på Naish brädor men vi kan också vara helt off där.

    Till Naish’s försvar så lånade jag Ola’s quad ganska länge, för att inte säga väldigt länge, under hösten och kom inte helt överens med den. Det kanske säger mer om mig än om brädan iof. Körde den parallellt med min Naish Wave 85’a av 2008 år modell (shit, är den så himla gammal) och uppfattade Naish’en som minst lika bra hela tiden. Så varför då byta??
    Körde även JP quad på Irland i nov under samma “pass” som min Niash och tyckte heller inte den var avsevärt mycket bättre. Ffa inte priset!!

    Den som lever får se vad Naish droppar under våren!

  • ola-h

    Medlem
    16 december, 2009 vid 22:05

    Basse är helt enkelt en singelman!

    Jag tror inte alls singlefinvågisar kommer försvinna. När fenhysterin lugnat sig lite kommer vi nog kunna snacka om enkelfeningarnas förtjänster på samma sätt som vi nu snackar om twinfinsbrädornas förtjänster. Allt kommer bli lite mer relativt, liksom. Än så länge tycker jag att de flesta hela tiden jämför flerfenbrädors egenskaper mot “standrardreferensen” single fin.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nackdel med rak rocker på Twin?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.