Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som vet vad detta är för bräda?

  • Någon som vet vad detta är för bräda?

    Publicerad av farbror_j på 14 augusti, 2005 vid 20:20

    Jag fick nyss denna bräda, en slalombräda i carbon – så mycket har jag förstått – av en kompis. Mer info än att den är runt 100 liter hade han tyvärr inte, däremot mer prylar! Fick också 3 riggar, hängselar, fenor m.m. Ooooops – idag var det tydligen julafton. Den stackars mannen har inte surfat sedan han fick barn och att gå ut med prylarna på den lokala lilla sjön när han tidigare åkt månadsvis till Australien, Hawaii och Danmark lockade inte, så han gav bort prylarna grin.gif.

    Nu undrar jag om det är någon här som vet vad det är? Den har en klassisk gammal fenbox utan genomgående skruv, så den är ju inte helt ny, även om skicket är som nytt.

    Vågar jag ta med den på flyget? Det finns nämligen ingen luftskruv.

    Nyfiken/
    Jörgen

    danpe svarade 18 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • farbror_j

    Medlem
    14 augusti, 2005 vid 20:22

    Ops – glömde bilden

  • culing

    Medlem
    14 augusti, 2005 vid 20:42

    Tror det är en Bic Rap -91 eller -92.
    Ingen sandwich, så du behöver inte leta efter luftskruv.
    Jag har sågat itu en lika gammal Bic en gång, det är bara frigolit, asaplast och någon liten flärp med kol eller kevlar.
    Brädan är ca: 260 X 55 X 88 liter, cirkagurka som en Tiga 260 men lite styvare.

  • tdk

    Medlem
    14 augusti, 2005 vid 20:47

    Haha! En sån har min farsa liggandes! Han brukar alltid skryta om hur jäkla snabb den är.. Synd att han har glömt av att hur man rastar den..Mohaha

  • farbror_j

    Medlem
    14 augusti, 2005 vid 22:11

    Men är det någon som faktiskt seglat på en sån här eller en liknande bräda som kan recensera den en smula?

    Att den är gammal MÅSTE inte innebära att den är kass. Då jag jobbade på skidor hade jag alltid det nyaste och dyraste jag hittade, det ingick liksom. Såg det också som viktigt. Fick sedan stordäng av en tjej på c.a 6 år gamla prylar. Det visade sig sedan att hon åkt betydligt mer skidor än jag, på en helt annan nivå… Lätt rodnande blush.gif och stammande crazy.gif klämde jag ur mig min beundran för hennes färdighet och lärde mig en trivsam läxa.

    Samma sak när jag varit och klättrat med tjecker och polacker med utrustning som sett sina bästa år straxt efter sporten uppfanns! shocked.gif

    /Jörgen

  • rasmus_w

    Medlem
    14 augusti, 2005 vid 22:39

    Slalombräda för hårdvind. Hyfsat snabb och enligt den tidens mått underbar att hoppa med, har jag för mig. Har aldrig seglat den själv, men den tidens brädor var väldigt inriktade på högsta möjliga fart i massor med vind, om brädan sen var lätt att segla eller inte var inte lika viktigt. Bic brukade i och för sig oftast göra sina brädor hyfsat lättseglade.

    Min gissning är att du kan få den att gå ruskigt fort rakt fram, men kanske inte så mycket mer. Fartmässigt behöver den inte vara så långt från en modern bräda, men i många andra avseenden är den nog det.

  • juan

    Medlem
    14 augusti, 2005 vid 22:59

    Svar till:


    Samma sak när jag varit och klättrat med tjecker och polacker med utrustning som sett sina bästa år straxt efter sporten uppfanns! shocked.gif

    /Jörgen

    [/ QUOTE ]

    Tjecker och polacker kanske inte har samma möjligheter att köpa de hetaste och dyraste prylarna, pucko!

  • basse

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 05:39

    Jag har faktiskt seglat en sådan ett par gånger. Tror det var somamren 93 jag hade den. Kommer ihåg att det gick riktigt fort och att jag var lite rädd… he he.. Hade bara seglat ca 2 år då så det var mina första riktigt snabba turer. Iaf tyckte jag den var väldigt liten.

  • canoya

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 06:26

    Jag har seglat en Bic Rap en dag -91 med bra tryck i 4,4 kvm på sjön vid Klitmöller. Fick låna den av shopen där när de skulle sätta i en ny fotstroppsplugg på min vågbräda som jag hade pajat. Jag gillade den bra då, den kändes snabb, lätthoppad och lättkontrollerad både i vattnet och i luften, i allafall i insjösvalpet. Jag testade den inte i vågorna i havet.

    Kör så det ryker!

  • farbror_j

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 06:51

    [/ QUOTE ]
    Tjecker och polacker kanske inte har samma möjligheter att köpa de hetaste och dyraste prylarna, pucko!

    [/ QUOTE ]

    Nej, det är ju just det jag menar! Jag blev så otroligt övertygande bevisad att kompetensen inte sitter i prylarna utan i utövaren! Därför blev jag mycket imponerad. Jag klättrade 7-or med toppenutrustning, de klättrade 8-or med “typ” fotbolsdojjor och hamparep. Och visst, Pucko är riktigt gott, enig i det.

    Som sagt – kompetensen sitter inte i plånboken… Tror för övrigt att Björn Dunkerbeck segalde bättre på dåtidens prylar än vad jag någonsin kommer att göra med det modernaste av det moderna!

    Men men. Hög fart rakt fram är väl ungefär vad jag tycker är roligast på vatten, så detta kan nog bli en kul bekantskap. Tänk om min semiformula får ställa sig i förrådet för en gamlings skull!!! Den är lite väl stampig när det blåser på bra på fjärdarna, något den nya brädan med sina 88 liter formodligen inte drabbas av.

    Tack för hjälpen boys!
    /Jörgen

  • farbror_j

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 06:56

    Svar till:


    Fartmässigt behöver den inte vara så långt från en modern bräda, men i många andra avseenden är den nog det.

    [/ QUOTE ]

    Något exempel på vilka andra avseenden den skulle vara långt efter en modern bräda? Eftersom hela fenisättningen med skruv och allt sitter på undersidan kan jag tänka mig att det blir lite turbulens runt fenan och tittar jag på den långsmala formen tänker jag mig att den är lite mer instabil än många av de modernare småbrädorna som jag fått för mig ofta ligger kring 60 cm – rätt?

    /Jörgen

  • Knatte

    Gäst
    15 augusti, 2005 vid 07:12

    Testresultat på -92:an modell. Då hade den genomgående box.

  • Knatte

    Gäst
    15 augusti, 2005 vid 07:15

    Inte mer turbulens vid fenan. Men en US-box tål inte lika stora fenor, som genomgående box och det finns nästan bara frestyle/vågfenor att köpa nu för tiden.
    Nyare brädor är stabilare och planar tidigare pga. större bredd och annat outline på brädan.

  • farbror_j

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 08:08

    WOW Knatte! Ett testresultat från -92 – du imponerar!! Dessutom gör du rackarns bra filmer! Tack för dina bidrag till ett levande surfsverige.

    Att det inte finns fenor att få tag på löstes genom att jag fick med 8 st, allt från freestylefenor till racingfenor i kolfiber.

    Det blad du visar tydliggör att det är en -91a jag fick. Eftersom seglingsegenskaperna verkar vara ungefär desamma torde det vara som vanligt – det är helt upp till mig att ha rackarns skoj, prylarna sätter inte gränsen crazy.gif.

    /Jörgen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 08:51

    Jag håller med Farbror J helt. Kunskapen sitter inte i grejerna. Jag har för mig att Anders Bringdal har sagt att det är bättre att ut och träna på den utrustning man har i stället för att hela tiden köpa nya grejer. Själv köper jag nytt mest hela tiden i förhoppningen att det ska lyfta mig till nya höjder i stället för att vara ute på vattnet….

    /N

  • bertoni

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 09:01

    Surf Sport, denna klassiska tidning!! Nostalgi… Man låg där på sängen i pojkrummet och drömde sej bort… laugh.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som vet vad detta är för bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.