Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som vet vad detta är för bräda?

  • Knatte

    Gäst
    15 augusti, 2005 vid 09:16

    Japp!
    Jag har nästan alla nummer av Surf-sport och Fun-sport.
    Kul med lite nostaligi läsning ibland smile.gif

  • bertoni

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 09:39

    Ta mej tusan om det inte ligger några gamla tidskriftssamlare med dessa tidningar hos mina föräldrar?! Det måste jag kolla upp snarast, det är ju kul att läsa dåtidens framtidsvisioner med facit i hand… cool.gif

  • lenny

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 14:23

    Tjena Farbror,

    Jag har en Rap av den senare årsmodellen liggande i garaget. Körde den mest med 5.0 och 6.0 (gamla fina UP Race om ni kommer ihåg dem) och jäklarns vad fort det gick. Hade fina dueller på Sveriges sämsta spot Vallentunasjön mot brorsan, som stoltserade en Adagio av modell 91. Givevis var Rapen snabbare, och det var ju just det som den var byggd för. Dock, som föregående talare skrev, så har ju Bic alltid gjort ganska snälla brädor så den är lättseglad.

    Och idag då? Såklart den funkar! En racebetonat modern 6.0a och 10 m/s och jag kan garantera att du kör ifrån de flesta som har moderna freeridegrejer. Och lägga långa lay-downs…

    Lånkan
    ps. Thomas Jönsson, som var klar anhängare av Tiga 270, utbrast ‘fan då måste man köpa en BIC!’ efter första provseglingen av Rappen. Ett fint ögonblick wink.gif

  • danpe

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 06:46

    Jag skulle vilja hissa ett litet frågetecken för det där med riggen, det är inte självklart att mixa en gammal bräda med modernare riggar. Själv byggde jag om en gammal Bic vågbräda och flyttade bak mastskenan ca 15 cm. På en modern bräda ligger den ca 135 cm från aktern, på Bicen var det snarare 150 vilket gjorde att en modern rigg inte balanserade förrän den kom längre bak. Möjligen beror det på att moderna riggar har ett mkt öppnare akterlik och stabilare tryckpunkt. Att sen brädan blev en sucker även efter ombyggnaden är en annan historia. Håller helt med om att man skall träna istället för att handla som princip, men det går ewn gräns där man får värdera hur mycket plånbok det får kosta att göra det lite lättare för sig. Grejor from slutet på 90-talet är oädligt mkt lättare att segla på /lära sig. Men för att ta fram o blasta på när det tutar i nån gång, so fine. Men använd de grejor som hör ihop i så fall är mitt tips.

  • farbror_j

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 06:07

    Svar till:


    Själv byggde jag om en gammal Bic vågbräda och flyttade bak mastskenan ca 15 cm. På en modern bräda ligger den ca 135 cm från aktern, på Bicen var det snarare 150 vilket gjorde att en modern rigg inte balanserade förrän den kom längre bak. Möjligen beror det på att moderna riggar har ett mkt öppnare akterlik och stabilare tryckpunkt.

    [/ QUOTE ]

    Kollade och konstaterade att skenans sitter 145 cm från aktern och min nya bräda har just 135 cm som du sade. Nu har jag ett 5.2 och ett 6.2 racingsegel från samma år i gott skick, segel jag inte hunnit testa. Vet dock med mig att segel från denna tid ofta var bukigare än moderna segel – tyngre att hålla i. Är därför ändå intresserad av att köra med moderna segel.

    Detta med tryckpunkten, tror du att det skulle göra skillnad om man spänner uthalet hårdare och på så vis flyttar tryckpunkten bakåt i ett modernt segel, eller blir det bara som det är annars – skothandet får jobba hårt och seglet blir obalanserat?

    /Jörgen

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2005 vid 00:49

    Jag tycker det funkar med moderna segel, det blir bara inte riktigt lika bra.

    En annan kul sak är att att surfsport tycker Sputnik 270 är lättgippad. Den brittiska surfpressen har ängat de senaste 15 åren åt att skriva om hur svårgippad sputniken var.

    Fast det är faktiskt mitt intryck med, de där gamla toksmala slalombrädorna är betydligt mer lättseglade än sitt rykte. Jag hade förmånen att köra min RRD från ca 95-96 med 7.8 en dag när vissa segelsnurrare kallade sig överriggade med 5.3 och brädan gick både fort och gick som på räls i mina allt annat än ståsäkra gippar.

  • danpe

    Medlem
    18 augusti, 2005 vid 07:49

    Alternativet är att inte sträcka ner så mycket, det blir lite samma effekt utan att döda seglet helt. Men testa! Det kostar minst. En relativt rak fena kan minska den negativa effekten tror jag.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som vet vad detta är för bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.