Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någraa teknikproblem

  • Någraa teknikproblem

    Publicerad av spray på 3 september, 2008 vid 22:10

    Gott folk, jag var ute en sväng idag på siljan i, uppskattningsvis 8-9m/s.. Segel var 6,5kvm med 145litaren.

    Hade mängder med problem idag och även om förhållanderna var bra så var det en dålig surfdag. Hade allmänt svårt med balansen och blev jättetrött ganska snabbt. Det var lite sjögång då vinden låg från “rätt håll”. hursomhelst, jag hoppade några gånger mot vågorna men hade stora problem med balansen när brädan var i luften. Jag tappade liksom kontrollen och oftast var scenariot att jag ramlade i på läsidan. hur gör ni när brädan lyfter, har ni någon speciell teknik för att behålla kontrollen? :blush: Det är en läskig men samtidigt häftig känsla när man kommer i full planing och kör upp på en mötande våg.

    Ett annat problem jag har är att jag oftast tappar balansen “framåt” när jag planaar. Jag har mixtrat lite med olika stropplaceringar men inte lyckats hitta något som funkar shysst i de flesta vindarna. Är jag bara överriggad eller ska bommen ner/upp? Hade bommen osedvanligt högt upp idag och hade även en mindre fena monterad. kan det ha påverkat att jag inte lyckades “hitta balansen” ?

    Stroppplaceringen jag har nu är den som är så långt fram som möjligt på brädan med endast 3st stroppar. Flera gånger under full planing har man känt att det skulle vara skönt med stropparna längre bak och ut, men varje gång jag sätter dit den fjärde stroppen och flyttar ut dom mot kanterna så har jag svårt att styra brädan. Oftast svänger brädan som satan direkt när jag sätter i foten i den bakre stroppen. Med tre stroppar har jag aldrig dom problemen. Vad gör jag för fel??

    (Jag har även som vana att gå i den bakre stroppen först (vet ej om detta är korrekt?) för att kunna “stå emot” om en vindby plötsligt kommer. Den mesta vikten vilar då på det främre benet för att inte gräva ner brädan)

    woodleaflay svarade 15 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    4 september, 2008 vid 00:12

    Jag tror inte jag vill hoppa med en 150 liters bräda. Det känns som att be om knäckta fenor, plus att en så stor bräda har enormt vindfång när den är i luften och därför är skitsvår att kontrollera. Dessutom landar de med ett helvetes brak när de landar. Kliv ner på en 100-litare och du får helt annan kontroll.

    Vad gäller kliva i stroppen så är väl det vanliga sättet att börja med framfoten, just för att det är enklare att hålla en hyfsat rak kurs då. Man kan behålla bakfoten lite mer i mitten tills farten ökat lite till så man kan kliva i bakstroppen lugnt och kontrollerat.

    Att försöka undvika kastfall genom att hålla emot med bakfoten känns som en rätt dålig taktik även om jag nån enstaka gång gjort så när jag stått i bägge stroppar. Jag undviker kastfall genom att böja knäna och genom att skota ut lite om det behövs.

    Till sist så misstänker jag att din bräda är lite väl stor för dig när det är fullt tryck i 6.6:an.

  • nlc

    Medlem
    4 september, 2008 vid 04:14

    Äsch, klart som fan det går att hoppa med en 150liters freeride. Men väl i luften blir det lätt känlsan av att han har fått ett hangarfartyg under fötterna 😉 Tricket är att (precis som när du hoppar/skuttar med mindre brädor) så ska du se till att dra in benen lite emot dig (du kommer väl ihåg Beginner2Winner push-pull-pull-pull) så att inte bara nosen far upp i luften utan så att brädan hålls någorlunda plan och lätt vinklad mot vinden. Men det är klart att med en mindre bräda blir det nästan automagiskt mer kontroll.

    Sen det där med stropparna, ju längre ut de sitter desto viktigare är det att brädan planar ordentligt innan man stoppar i fossingarna (inte bara precis eller nästan). Prova att montera ut framstropparna först och öva på att kliva i dem utan att brädan girar/kantrar och sen när det funkar monterar du dit dubbelt bak.

  • kinghippo

    Medlem
    4 september, 2008 vid 07:32

    Om ni hade samma vindar i Leksand som i Borlänge/Falun så var det nog vinden som gjorde det svårare än vanligt. Jag körde samma setup som du, 145L + 6.5 och jag tog slut direkt.

    När jag kom hem kollade jag vindmätaren på runn och den visade 6-7m/s och 21 i byarna. Inte undra på att det var jäkligt svårt att hålla emot.
    På Runnsurf kan man även läsa att Simpa var överriggad med 5.7 och bytte till 4.7 men la ner för det var allt för byigt.

    Tyvärr ser det ut att vara lika byigt idag igen, 3m/s och 15m/s i byarna om jag fattar vindmätaren rätt.

  • enlight

    Medlem
    4 september, 2008 vid 13:41

    När du beskriver att du ofta tappar balansen framåt så är det första jag tänker på att du har för lite nedhal i seglet. Nu vet jag iofs inte vad du har för segel, men tydligen ska den vanligaste felriggningen vara att man drar för lite nedhal. Prova mera nedhal nästa ggn.

    Det där med att brädan svänger upp mot vind när du kliver i bakre stroppen kanske kan bero på att du tappar trycket på mastfoten. Eftersom du flyttar dig längre bak på brädan är det lätt hänt att även riggen (masten) faller bak. Om du då inte verkligen HÄNGER neråt i bommen för att skapa riktigt med tryck på mastfoten svänger brädan upp mot vind (kan även där bero på att om du drar för lite nedhal i seglet så skapar inte seglet något tryck nedåt/framåt utan blir istället bara som en ballong som strävar efter att dra dig i sidled… överdrivet förståss).
    Om du svänger upp pga att dina fötter trycker ner railen så är det som NLC skriver, du måste plana rejält, eller se till att trycka med tårna neråt brädan, inte hälarna.

  • woodleaflay

    Medlem
    4 september, 2008 vid 14:09

    Kliv i fram först! Mycket enklare.

    När du hoppar så har jag ett tips som hjälpt mig. Det är att tänka att du skall hoppa själv, som om du hoppade på marken, men sedan “ta med sig brädan upp” med stropparna. Då får man ett avstamp och man kommer automatiskt in över brädan.

    Blir ju såklart mycket enklare med mindre bräda.

    För att inte ramla i åt lä tror jag det handlar om att falla av i hoppet. Du skall ha drag i seglet hela vägen.

    Köp en mindre bräda, åk till kusten en blåsig helg så du får lite mera vågor med vinkel så har du fixat på direkten!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någraa teknikproblem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.