Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Cult -08 vs Cabrinha -08,för nybörjare?

  • Naish Cult -08 vs Cabrinha -08,för nybörjare?

    Publicerad av burren på 17 januari, 2008 vid 21:34

    Well – rubriken säger allt. Precis kommit igång och kör ganska dåligt…dvs ingen större höjdtagning! Har dålig koll på märkena. Tog kursen med Best. Sneglade på Cabrihna Convert eller CB men den här nya från Naish verkar high tec = bra?! Vad göra?

    Also – resmål inom 2 veckor om man vill ha plattvatten helst endast i surfshorts?
    Egypten bra deal nu men kallt. Brasilien låter ju fint enl tidigare inlägg…men lite pricy att ta sig dit nu…..

    Tack för ev feedback! 🙂

    pjoter svarade 16 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • sourra

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 21:44

    Yo! Du kommer nog bli nöjd oavsett vilken kite du väljer at köra på. Det handlar bara om att köra in sig på kiten så man vet hur den uppför sig. Du har rätt i att nya från Naish är riktigt bra. Prisvärd är den dessutom. Här är ett av mina första utlåtanden om Culten då jag testade den första gången. Min uppfattning står fortfarande fast:

    Sourra wrote:
    Bomtrycket var extremt lågt utan att för den sakens skulle ge avkall på känslan för var kiten befinner sig. De var båda riktigt roliga att köra i vågorna i Viken och där upplevde jag Culten som snällare och mer lämpad för ändamålet. Kiten svänger snällt även om den befinner sig långt in i vindfönstret utan att resultera en extrem kraftpeak som släpar bort en från vågen om man t.ex. kör toeside och vänder för att åka med en våg.
  • swe22

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 21:47

    Läste precis liknande tråd i ett annat forum:

    http://seabreeze.com.au/forums/topic.asp?TOPIC_ID=31612

  • ville

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 21:53

    Personligen tycker jag cabrinha gör goa kites men att de de kostar omotiverat mycket. Du kan nästan få en hel quiver av ett annat märke för samma peng som en cabrinha kite.

    Ifall du har chansen så testa lite olika märken och modeller för att bilda dig en egen uppfatning.

  • sourra

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 21:55

    Ahh, kanske skulle tillägga att jag körde Helixen vid samma tillfälle. Tilläggas bör även att sedan dess har nya smartloop-bommen kommit också vilket troligtvis är en av de bästa bommar som någonsin gjorts. Den är så bra att folk som har helt andra märken på kites använder den bommen.

  • gurra_g

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 22:01

    @sourra 439149 wrote:

    Ahh, kanske skulle tillägga att jag körde Helixen vid samma tillfälle. Tilläggas bör även att sedan dess har nya smartloop-bommen kommit också vilket troligtvis är en av de bästa bommar som någonsin gjorts. Den är så bra att folk som har helt andra märken på kites använder den bommen.

    Jag har inte fattat det där… Va e de som e så bra med smartloop-bommen?

  • burren

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 22:07

    Whoaa..bra respons! Cheers 🙂

  • ville

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 22:10
  • ville

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 22:13

    ……

  • milkman

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 22:13

    Det framgår inte alltid så bra, men för att du skall värdera svaren så kan jag nämna att Sourra är teamåkare för Fallen surf i Varberg som säljer Naish. SWE22 jobbar ibland på Skidsport i Bromma som säljer Cabrinha.

    Det är inte meningen att kasta sten i glashus (jag säljer ju också kiter). Men det var lite kul denna gång när du reagerade på responsen.
    Både Naish och Cabs är väldigt stora på kiter, och det blir man inte utan bra produkter.

  • sourra

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 22:22

    @Gurra_g 439151 wrote:

    Jag har inte fattat det där… Va e de som e så bra med smartloop-bommen?

    Ett gäng små detaljer. Det finns andra märken som har samma grejer men inte samlade på en och samma bom. I korta ordalag är det följande grejer som jag tycker är riktigt bra.

    1) Depower under bommen = man når alltid depowern och det är inte en massa grejer upptill som kan trassla.

    2) Möjlighet att fästa leashen till depowern under bommen. 100% spinning leash.

    3) Sliding stopper vilket gör att man kan sätta stoppern riktigt nära kroppen om man vill göra en deadman eller bara cruisa utan att behöva hålla i bommen. Även om man hoppar och hänger i luften på stoppern kan man med endast ett finger snabbt justera om stoppern så man får mer depower.

    4) Linan till Quickreleasen är separat utbytbar. Man behöver alltså inte byta hela QR bara för att linan nötts. Lossas enkelt med en insexnyckel men det har inte varit aktuellt ännu.

    5) Quickreleasen. Sjukt bra design. Ingen kardborre, bara plast och rostfritt stål. Ingen plats för sand att fastna, allt sköljs ut. har man löst ut är det busenkelt att pilla ihop den igen även om man är i vattnet. Inga skarpa delar som kan jävlas. Dessutom är QR-modulen väldigt kort så man kan ha bommen när kroppen om man vill.

    Bild: [IMG]http://www.kiteforum.com/download/file.php?id=14790[/IMG]

  • sourra

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 22:26

    @Milkman 439156 wrote:

    Det framgår inte alltid så bra, men för att du skall värdera svaren så kan jag nämna att Sourra är teamåkare för Fallen surf i Varberg som säljer Naish. SWE22 jobbar ibland på Skidsport i Bromma som säljer Cabrinha.

    Det är inte meningen att kasta sten i glashus (jag säljer ju också kiter). Men det var lite kul denna gång när du reagerade på responsen.
    Både Naish och Cabs är väldigt stora på kiter, och det blir man inte utan bra produkter.

    Si. Det står i min signatur och jag tycker man ska vara öppen med var man har sin lojalitet. Men som jag sa från början så kommer du bli nöjd oavsett vad du väljer. Det är bara en fråga om att köra in sig på det man köper. Men jag anser fullt ut att Sigma-/GeoTech-grejerna krossar alla SLE/BOW-kites jag har testat vad det gäller att vara jämna i draget och förlåtande mot misstag.

  • gurra_g

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 10:43

    @Ville 439154 wrote:

    Kolla länken Gurra

    http://www.mit.edu/people/robot/zp/bars.html

    Haha jag gillar golfbollssystemet…

  • gurra_g

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 11:04

    @sourra 439160 wrote:

    Ett gäng små detaljer. Det finns andra märken som har samma grejer men inte samlade på en och samma bom. I korta ordalag är det följande grejer som jag tycker är riktigt bra.

    1) Depower under bommen = man når alltid depowern och det är inte en massa grejer upptill som kan trassla.

    2) Möjlighet att fästa leashen till depowern under bommen. 100% spinning leash.

    3) Sliding stopper vilket gör att man kan sätta stoppern riktigt nära kroppen om man vill göra en deadman eller bara cruisa utan att behöva hålla i bommen. Även om man hoppar och hänger i luften på stoppern kan man med endast ett finger snabbt justera om stoppern så man får mer depower.

    4) Linan till Quickreleasen är separat utbytbar. Man behöver alltså inte byta hela QR bara för att linan nötts. Lossas enkelt med en insexnyckel men det har inte varit aktuellt ännu.

    5) Quickreleasen. Sjukt bra design. Ingen kardborre, bara plast och rostfritt stål. Ingen plats för sand att fastna, allt sköljs ut. har man löst ut är det busenkelt att pilla ihop den igen även om man är i vattnet. Inga skarpa delar som kan jävlas. Dessutom är QR-modulen väldigt kort så man kan ha bommen när kroppen om man vill.

    Bild: [IMG]http://www.kiteforum.com/download/file.php?id=14790[/IMG]

    aha ok.
    Jag testade en nova 2 i somras o har för mig att det var precis samma system eller i alla fall mycket likt… De där med sliding stopper låter faktiskt rätt bra. Men jag gillade inte o ha depowern vid chickenloppen på novan, leashen blev tok lång när man hade max depower… Kändes som en trassel risk… men men kanske bara en vanesak…

  • jbi

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:43

    @burren 439141 wrote:

    Well – rubriken säger allt. Precis kommit igång och kör ganska dåligt…dvs ingen större höjdtagning! Har dålig koll på märkena. Tog kursen med Best. Sneglade på Cabrihna Convert eller CB men den här nya från Naish verkar high tec = bra?! Vad göra?

    Also – resmål inom 2 veckor om man vill ha plattvatten helst endast i surfshorts?
    Egypten bra deal nu men kallt. Brasilien låter ju fint enl tidigare inlägg…men lite pricy att ta sig dit nu…..

    Tack för ev feedback! 🙂

    Klart du ska köra BEST…20% nu på alla Waroo-07.
    Kombinationen bra pris,varmt,plattvatten o vindsäkert e ingen lågoddsare. Skulle ge dig tipset att försöka hitta nån restresa lr dylikt till Coche.

  • burren

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 14:55

    Ojoj…..Expressen eller Aftonbladet?…”jämn i draget och förlåtande mot misstag” låter som den perfekta flickvännen såväl som bästa kiten! 🙂

    Då jag hållt mig till telisar och lagg eftersom jag varit alltför rädd om “knees and ass” och undvikit snowboard, har jag endast ett håll jag kan åka åt ok och det andra som jag suger riktigt gammal höna på. Mitt första och senaste misstag skedde just i Egypten åt “fel” håll. Tyckte det ropades “SEE YOU IN THE BAR” när det egentligen var “RELEASE THE FUCKING BAR!!”. Det kostade 12 stygn! Kontenta: Det är bra om det inte är allför djupt..samt ganska hajfritt…i kombination med förlåtande kite…..:) Nämde jag re-launch??

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Cult -08 vs Cabrinha -08,för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.