Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Vs Simmer RDM master- vilken är bäst?

  • Naish Vs Simmer RDM master- vilken är bäst?

    Publicerad av tmalm på 15 oktober, 2008 vid 10:56

    Hejsan!
    Knäckte min SDM 400 mast i går å tänkte gå över till RDM o hittar 2 alternativ:
    Simmer hos Surfers för 4100 pix eller
    naish hos Fahlen för 3500

    båda är 100%kol och helt lika på pappret iaf vad jag kan se.
    Alltså, kan man köpa “billigt” o vad glad eller får man vad man betalar för o ska alltså satsa på Simmer i stället?
    Jag kör lite blandad segelgarderob med simmer/NP om det spelar någon roll.

    /Thomas

    superkassen svarade 15 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • doc

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:03

    Simmer har numer lite annan böjkurva. Naish sägs vara lite mer toppstyv. Passar i teorin sämre. Kvaliteten är densamma, såvitt jag vet byggs dom på samma fabrik, men inte identisk layup.

  • getwet

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:06

    @tmalm 508421 wrote:

    Hejsan!
    Knäckte min SDM 400 mast i går å tänkte gå över till RDM o hittar 2 alternativ:
    Simmer hos Surfers för 4100 pix eller
    naish hos Fahlen för 3500

    båda är 100%kol och helt lika på pappret iaf vad jag kan se.
    Alltså, kan man köpa “billigt” o vad glad eller får man vad man betalar för o ska alltså satsa på Simmer i stället?
    Jag kör lite blandad segelgarderob med simmer/NP om det spelar någon roll.

    /Thomas

    Jag är inte helt hundra, men någonstans i bakhuvudet finns det något som säger mig att Simmer och Naish är samma mast. Rätta mig om jag har fel någon.

    2007 gjorde vi en enkel check på masterna och deras tryck var identiskt, (förutom firmanamnet, men serienummer och övrig ID var identisk i utseende) liksom mastfodralen och även den lilla kontroll lapp som bifogades.

  • tmalm

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:08

    Låter ju fantastiskt bra om de är samma- får en “gratis” förlängare då…

    Happy times!

  • anders-2

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:09

    Jag köpte precis en tushingham RD wave 370 (rdm)
    på rea hos http://www.surfbaren.se/rdwave.html
    för 2300kr

    har iofersig bara testriggat med mitt gaastra 4,2 från 04 värkar gilla masten.

    prisvärt i varje fall 🙂

    mvh anders

  • robin

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:12

    Simmer görs av Powerex, och jag har för mig att Naish också görs av dem men jag är inte heller bombsäker. Sök lite på google.

  • adde

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:32

    PowerEx fabriken tillverkar Naish, Simmer och PowerEx. Normalt anses Firestick 100 vara lite toppstyv men mig veterligen har den inte testats mot PowerEx (eller Simmer) i något av de tester som gjorts av bla tyska SURF.

    Sen flytten till Kina är det inte omöjligt att man gör lite olika böjkurvor till olika märken men jag tror ingen vet exakt vad som gäller.

  • surfmeister

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:51

    Enligt Boards senaste mast test för 2008 masterna (utgåva April -08) är Naish Firestick 400 mkt topstyv (böjkurva på 8 medan Powerex har 14.4). Detta innebär att risken är stor att dina segel inte kommer passa bra till Naish masten. NPs egna master är topmjuka (värde på 15-16). Jag skulle nog satsa på Simmer/Powerex (onwater.se) eller möjligtvis Tushingham som har liknande böjkurva som Simmer, men är kanske ngt mer topmjuk vilket kommer definitivt passa NP bra.

  • adde

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 12:02

    Aha, måste börja läsa Engelska surfmagasin igen…

  • surfmeister

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 12:09

    @tmalm 508421 wrote:

    Simmer hos Surfers för 4100 pix eller
    naish hos Fahlen för 3500

    båda är 100%kol och helt lika på pappret iaf vad jag kan se.

    Vet inte vad Naish är men Simmer RDM är 90% kol….dock har Powerex en som är 100% kol.

  • marden

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 16:40

    @tmalm 508421 wrote:

    Hejsan!
    Knäckte min SDM 400 mast i går å tänkte gå över till RDM o hittar 2 alternativ:
    Simmer hos Surfers för 4100 pix eller
    naish hos Fahlen för 3500

    båda är 100%kol och helt lika på pappret iaf vad jag kan se.
    Alltså, kan man köpa “billigt” o vad glad eller får man vad man betalar för o ska alltså satsa på Simmer i stället?
    Jag kör lite blandad segelgarderob med simmer/NP om det spelar någon roll.

    /Thomas

    eller så köper du min nya 400 http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20607/cat/500

  • johnjrambo

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 16:44

    Köp Naish för det är naish, det säger sig själv, bra skit.
    NAAAAAAAAAISH!

  • tmalm

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 20:12

    Det blev en naish Firestick 85 (100 var tydligen slut:-() och toppstyv eller inte så är den iaf alldeles deinitivt bättre än den gamla Arrows SDMen, känns som om riggen väger hälften av vad den gjorde med gamla masten vilket iofs kan bero på att jag skaffade en kolförlängare oxå- hade alu innan;-)

    Så vitt jag kan se är det exakt samma som powerex- 85

    Hursomhelst- väldigt nöjd med ny mast och väldigt tacksam för svaren!

    (Hade inte tid att köpa din mast Mården- det båste ju idag!!!)

  • pgvirtual

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 05:50

    Om det var årets Firestick så borde den ha varit extremt toppstyv, precis som surfmeister skrev.
    Du har tydligen seglat med den redan, vilket segel använde du (och vilken årsmodel, viktigt speciellt för NP)?

  • tmalm

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 10:07

    körde med den i går i lättvind i lejet, NP combat 5.0- 05 tror jag.
    det känndes helt ok men såg nog lite konstigt ut ändå- lattorna strax över bommen ville inte lägga sig bakom masten lika villigt som innan. så ut lite som om seglet spändes ut av ändarna på masten och mastfickan var lite lös däremellan. ska det vara så eller är det ett tecken på fel böjkurva?

  • ola-h

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 10:17

    Menar du att det var extra mycket lattrotation, dvs lattorna över bommen ville så at säga rotera runt masten och lägga sig vid sidan av den itsället för bakom? Hände detta samtidigt som det var lagom med löst i akterliket?

    I så fall kan masten vara lite för styv på mitten alternativt mjuk i toppen.

    Men om du snarare menar att lattan över bommen INTE ville lägga sig vid sidan av masten utan istället blev rätt så platt och positionerade sig bakom masten (i betydelsen närmare akterliket) så är antagligen masten för mjuk på mitten alternativt styv i toppen (vilket mer skulle stämma med förutsägelsen ovan att Firestick 85 är toppstyv).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Vs Simmer RDM master- vilken är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.