Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nära döden upplevelser..
-
Jumper;562356 wrote:Det där med Quick release låter ju mycket vettigt, någon speciell sele du kan rekommendera då eller funkar de flesta som har det på samma sätt?
Var nämligen inne på Surfers nyligen och frågade om just detta på deras dyraste NP sele(snabbkopplingkrok), trodde just att denna var till för att snabbt komma loss under seglet, men det var den ej menade de. De rekommenderade att man skulle tvinna upp tampen om man snurrat den runt kroken. Min fråga då, om man drar i quick releasen, blir man helt fri från kroken/selen då om man t.ex ligger under seglet?Tyvärr vet jag inte vilken som är bäst men jag vet att det finns olika lösningar på olika selar. Jag har en dakine sele men när jag dragit åt hängselen väldigt mycket är det svårt att få loss den ändå. Men borde nog träna på att göra det lite oftare så att det sitter. Men tanken är ju att man skall bli fri från kroken men med min sele så måste man lossa på båda sidorna.
-
En gång på 90-talet på GC Bahia Feliz när jag surfade riktigt bakis fick jag tok-kramp i båda benen när jag trillade i. Naturligtvis var jag ca 1 kilometer ut, utan flytväst/våtdräkt och ingen i närheten. Om jag inte lyckats få tag i riggen med ena handen hade jag sjunkit som en sten. När jag kom upp på brädan släppte krampen direkt och jag seglade in på skakiga ben.
På Rodos en gång när det blåste fullt drag i 5.0-an långt ut från stranden så lossnade brädan från seglet. Brädan for iväg med vågorna och riggen började sjunka. Jag fick simma allt vad jag kunde för att komma ikapp brädan. Det var inte helt lätt… Sen när jag fick tag i den var det bara att försöka få tag i riggen och koppla ihop grejjerna igen. Det gick till slut. Kanske inte någon nära döden upplevelse, men jag vet faktiskt inte om jag klarat att simma in i det vädret.
En gång på Samos när jag race-ade med en kompis kom vi allt närmare ett stort kryssningsfartyg. Jag vände innan jag kom i dess väg, men kompisen fortsatte och började gippa framför kryssningsfartyget. Avståndet var inte särskilt stort. Han trillade i mitt i gippen. Jag tänkte att nu var det kört, men han lyckades komma upp igen på en mikrosekund. Hade riggen hamnat fel hade han blivit propeller-mos.
/Tomas
-
Rasmus_W;562920 wrote:Själv råkade jag tappa tvålen i duschen efter en surfsession mitt under prideveckan. Också en otäck upplevelse.
Haha i duschen måste man alltså ha våtdräkten på sig som skydd då. :shocked:
-
Grymt bra storys, som ändå är lärorika för en som är ny i sporten!
Skulle villja fråga om något som nämndes i början av tråden nämligen användandet av flytväst??När jag börja hade jag inte en tanke på att ha flytväst trots stor respekt för vatten och att jag inte för tillfället känner någon annan som vindsurfar så jag “kör” (glad om jag kommer upp) mycke själv!
Men efter lite gnäll från morsan och syrran och en o annan polares påpekande så har jag börjat kolla på flytvästar men är dock fortfarande lite osäker på hur en flytväst kan hjälpa mig.
För det första så har jag nu svårt att se hur jag skulle kunna tupp av, speciellt då jag inte får upp någon fart men även om det skulle gå fort så måste det väll till en jävla smäll från mast eller bom! Men som jag nu läste kan ju även brädan vara en risk om man kommer upp i luften någon gång!Om jag nu tuppar av så hjälper ju inte en vanlig flytväst mig om jag ligger upp och ner utan då behöver man en räddningsväst som vänder rätt på en om jag mins mina sjökunskaper rätt.
Chansen att få bommen i huvet samt att fastna under seglet måste ju också öka med flytväst då jag när jag trillar inte åker ner i vattnet utan stannar högre vid ytan!!??
Summan av kardimumman borde ju vara att när man blir lite bättre så skaffar man en hjälm!! Eller??
-
djcj;569522 wrote:Summan av kardimumman borde ju vara att när man blir lite bättre så skaffar man en hjälm!! Eller??
Ja, jag tror att hjälmen kan vara bra i ALLA fall. Det händer nästan alltid någonting oförutsett, antagligen för att man alltid tänker “det är ju vatten vad ska kunna hända?” Och det händer alltid någonting någongång. En krash i/vid ett grund med sten kan ju förändra allt.
-
Windmiller;569530 wrote:Ja, jag tror att hjälmen kan vara bra i ALLA fall. Det händer nästan alltid någonting oförutsett, antagligen för att man alltid tänker “det är ju vatten vad ska kunna hända?” Och det händer alltid någonting någongång. En krash i/vid ett grund med sten kan ju förändra allt.
För att inte tala om när man blir påkörd bakifrån. Jag har fortfarande en grop i ena vadmuskeln efter en ouppmärksam gästsurfare som drog rätt in i mig i Apelviken med fulltryck 4.0 – ont! Masten gick i huvudet men jag hade hjälm på. Killen fortsatte över min bräda och rakt igenom seglet. Jag fick en läxa för livet och ett nytt segel på tokfans försäkring.
-
Har också fastnat under seglet ikrokad. Det värsta nrä det händer är som sagt att det går så oerhört fort. Helt plötsligt ligger man under seglet, har inte hunnit dra efter andan, plus att man sitter fast. Panik direkt. Även fast det ofta är lätt att ta sig loss trissar man upp sig själv och det hela blir kaosartat.
Var kan jag hitta sele med quickrelease?
-
Hade en nära-döden-upplevelse förra veckan. Fick kastfall precis när jag skulle kliva i den bakre stroppen och hamnade under seglet. Trodde jag satt fast i selen så tänkte gå upp under seglet för luft men tänkte inte på att seglet låg med camberserna böjda neråt. Så när man trodde man skulle få luft under seglet så tog det stopp och precis i det tillfället hann man tänka att nu är det kört. Sen visade det sig att man inte satt fast och kunde komma ut genom att simma under seglet.
Tror det är rätt bra att vara förberedd på vad man ska göra om man hamnar under seglet ikrokat.
-
Alltså, vad är grejen med att hamna under seglet ikrokad? Jag har tappat räkningen på hur många gånger det hänt mig, jag har hamnat under stora formulasegel mitt i vintern och jag har hamnat under seglet i vågor och jag har aldrig känt behovet av quickrelease.
-
Rasmus_W;569687 wrote:Alltså, vad är grejen med att hamna under seglet ikrokad? Jag har tappat räkningen på hur många gånger det hänt mig, jag har hamnat under stora formulasegel mitt i vintern och jag har hamnat under seglet i vågor och jag har aldrig känt behovet av quickrelease.
Helt inne på din linje, man ligger under seglet ikrokad. Vad gör man? Man tar det lungt, tar upp handen till tampen och kroken, krokar ur, simmar den halvmetern man behöver för att komma till ytan och få luft. Händer jämt, jag kanske gör något “fel” :smirk:
-
Jag tar och fyller på: Om jag hade quickrelease så skulle jag tänka mig för innan jag använde den. I mina ögon är det en grej som innebär att man riskerar att tappa kroken helt och i mina ögon kan det vara ett värre problem än att råka fastna under seglet en stund.
Världsrekordet i att hålla andan ligger straxt över sju minuter om jag inte minns fel så ända anledningen till att ha bråttom är att man får segla mer om man skyndar sig lite.
-
Rasmus_W;569687 wrote:Alltså, vad är grejen med att hamna under seglet ikrokad? Jag har tappat räkningen på hur många gånger det hänt mig, jag har hamnat under stora formulasegel mitt i vintern och jag har hamnat under seglet i vågor och jag har aldrig känt behovet av quickrelease.
Samma här, händer väl nästan varannan vurpa att jag är ikrokad under seglet. Bara att föra upp höften mot ytan och trycka av tampen från kroken, sker nästan automatiskt.
Har en simmer-sele där man med ett ganska enkelt handrepp kan lossa kroken från en metallhake på högra sidan och på så sätt få av sig selen om det skulle behövas utan att riskera att hela kroken lossnar.
-
hamnade under seglet inkrokad nu för första gången. Kändes lite läskigt med tanke på alla desa historier man fått läsa här men nu i efterhand kan jag inte alls förstå vad som är problemet. Det är ju skitenkelt att kroka sig ur så länge man behåller lugnet och inte försöker paniksimma iväg innan man är fri.
-
zucko;572234 wrote:hamnade under seglet inkrokad nu för första gången. Kändes lite läskigt med tanke på alla desa historier man fått läsa här men nu i efterhand kan jag inte alls förstå vad som är problemet. Det är ju skitenkelt att kroka sig ur så länge man behåller lugnet och inte försöker paniksimma iväg innan man är fri.
Hm jag tror att det bara är så att vissa har lättare att gripas av panik i vatten än andra.
Och för dessa personer är det nog ett h-vete att hamna i en sådan situation. Jag är nog en av dessa personer dessvärre :frown: -
Nära döden vet jag inte?
I början på förra säsongen var jag bara nån decimeter från och få en mastopp i bakhuvudet från en kille som tränade på kroken och uppenbarligen tappat kontrollen. Det small ordentligt i vattenytan, hade garanterat blivit knockad av det där om det tagit i bakhuvudet. Att få åka rullstol med personlighetsförändringar lät som ett obra alternativ, så beslutet och köpa en hjälm var tämligen enkelt.
Första testet med hjälmen körde jag felriggat 5.7 vågsegel konstant pendlande mellan 16-19 ms satte 40 cm fenan i en sandbank, gjorde nån 180 graders snurr bakåt och drog i bakhuvudet i masten. Konstaterade med ett förvirrat flin att hjälmen fungerade även om det var en riktig ordentlig smäll. .
Hjälm är inte så dumt trots allt, förresten pajjat revbenen för tredje gången i år i helgen. Vill nog mest fylla i och skriva under på att Dakine Matrix impact väst inte fungerar “alls” mot en hård mast. Den är kanske snygg och titta på men det är allt. Jag höll till och med under 20 knop och det var en riktigt obehaglig upplevelse och rasa ner i masten med revbenen när vinden vred :santa: Men det som inte dödar, eller vad säger dom :tongue:
Men det är inge kul och missa massa surf pga skador!
Logga in för att svara.