Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Närgången mast mot låret

  • spray

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 19:00

    @Svenne 464931 wrote:

    Har för mig att det var någon som inte fick smisk när kastfallet bjuder upp till dans?.. 😉

    http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=464149&postcount=62

    Bästa sättet är att undvika kastfall helt och hållet.

    Haha!! You got me there. Jag tänkte faktiskt på det där typ fem sekunder efteråt. Fanken vad ont det gör!

    Det suraste av allt var väl att jag inte tyckte det var skoj att fortsätta surfa.. 🙂

  • goretex

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 22:18

    Beginner to winner finns att beställa från Surfspot.se
    Länk

    Kastfall är ju nåt man får man tåla och en lårkaka kan va rätt lindrigt…
    Man har ju lyckats dänga in huvudet i masten, fastna under seglet utan att hinna ta luft med en insnodd sele… paniiiiik!
    Som “Jeppo_F” skrev så skulle man nog behöva full body armour om man ska va helt säker 😀

    Fick köra brorsan till akuten idag efter att han skar sig på fenan eller nåt så det spruta en fontän av blod, fick lämna alla grejer för att hämta dem senare… lite läskigt… såg ut som de gör i filmer när de pulserar ut en stråle!

    Skönt att se du gör framsteg iaf!

  • simpa

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 08:18

    @Goretex 465052 wrote:

    Fick köra brorsan till akuten idag efter att han skar sig på fenan eller nåt så det spruta en fontän av blod, fick lämna alla grejer för att hämta dem senare… lite läskigt… såg ut som de gör i filmer när de pulserar ut en stråle!

    Skönt att se du gör framsteg iaf!

    Du är skyldig mig en frukost nu 😮

  • goretex

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 15:16

    @simpa 465097 wrote:

    Du är skyldig mig en frukost nu 😮

    Äsch då… med all gore som pressen skriver om varje dag, efter alla Saw-filmer och blodiga Xbox-spel borde alla va härdade 😀

  • bananen

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 18:21

    Min rigg var jäkligt närgångnen igår – mitt lår ser ut som svenska flaggan. Men masten höll ju 😉

  • alexasu

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 18:32

    En polare landade en gång så illa på masten att i kombination med den allt för lilla sittselen han lånat, så resulterade trångmålet i inget mindre än en testikel i ljumsken istället för pungen.

  • bananen

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 18:36
    alexasu;465214 wrote:
    En polare landade en gång så illa på masten att i kombination med den allt för lilla sittselen han lånat, så resulterade trångmålet i inget mindre än en testikel i ljumsken istället för pungen.

    Låter trevligt :crazy:

  • herodude

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 18:39

    närgången mast som man inte vill ha egentligen… eller inte närgången i varjefall… http://www.youtube.com/watch?v=jht_eeTWJ3c here’s your solution, så hem och öva nu innan lågtrycken börjar pumpa på allvar

  • planing

    Medlem
    20 september, 2008 vid 12:21

    @Rasmus_W 464899 wrote:

    Skota in och sträck på främre armen när du får kastfall så riggen börjar snurra! Då kommer du landa mjukt under seglet i stället för hårt oivanpå.

    Det känns som att man riskerar att slå i svanskotan eller ryggen i nosen på brädan när man landar om man gör på det viset. Hur undviker man det? Det kanske helt enkelt inte händer? Varför inte isåfall?

  • rasmus_w

    Medlem
    20 september, 2008 vid 23:58

    @Planing 501224 wrote:

    Det känns som att man riskerar att slå i svanskotan eller ryggen i nosen på brädan när man landar om man gör på det viset. Hur undviker man det? Det kanske helt enkelt inte händer? Varför inte isåfall?

    Det händer inte för du kommer landa i lä om brädan så när din kropp är över brädans nos är du fortfarande en bra bit upp i luften. Det som kan hända (om du liksom jag alltid skiter i att kroka ur) är att centrifugalkraften blir så kraftig att ryggen böjs bakåt så du nästan sparkar hälarna i bakhuvet. Fast kroppen verkar tåla det, i alla fall om man har sittsele. Jag har vissa misstankar om att det skulle kunna vara farligt för ryggen om man har midjesele men jag har inte provat.

  • challq

    Medlem
    21 september, 2008 vid 02:16
    Rasmus_W;501364 wrote:
    Jag har vissa misstankar om att det skulle kunna vara farligt för ryggen om man har midjesele men jag har inte provat.

    Jag kan nog intyga att det är farligt för ryggen!
    Hade i alla fall ont ett par veckor efter att detta inträffade i ett ruggigt kastfall. Det otrevliga var att jag fick ett till precis efter, som var ännu värre, men då gick som tur var tampen av och jag slungades iväg i en snygg framåtvolt istället, vilket antagligen räddade mej från mycket smärta. :santa:

  • warolin

    Medlem
    21 september, 2008 vid 10:16
    Goretex;465052 wrote:
    Beginner to winner finns att beställa från Surfspot.se
    Länk

    Kastfall är ju nåt man får man tåla och en lårkaka kan va rätt lindrigt…
    Man har ju lyckats dänga in huvudet i masten, fastna under seglet utan att hinna ta luft med en insnodd sele… paniiiiik!
    Som “Jeppo_F” skrev så skulle man nog behöva full body armour om man ska va helt säker 😀

    Fick köra brorsan till akuten idag efter att han skar sig på fenan eller nåt så det spruta en fontän av blod, fick lämna alla grejer för att hämta dem senare… lite läskigt… såg ut som de gör i filmer när de pulserar ut en stråle!

    Skönt att se du gör framsteg iaf!

    Är min största fasa, att fastna under seglet, med insnodd sele och inte kunna ta sig ut…..har fastnat några gånger men inte varit insnodd utan hunnit kroka ur men man har ju ändå fått lite panik. Hur löste du det där? Har funderat många gånger på på om man inte ska ha hängseletampar med säkerhetsanordning på….
    Men än så länge har ja inte lyckats komma iväg på min bräda som jag nyligen köpte…..är så jävla mycket ostabilare än den jag hade innan så jag har lite att lära nu :tongue: Och det där med vattenstart, har provat det några gånger men det slutar bara med att jag sjunker och lägger seglet i vattnet….

  • goretex

    Medlem
    21 september, 2008 vid 11:45

    @warolin 501391 wrote:

    Hur löste du det där? Har funderat många gånger på på om man inte ska ha hängseletampar med säkerhetsanordning på….

    Men än så länge har ja inte lyckats komma iväg på min bräda som jag nyligen köpte…..är så jävla mycket ostabilare än den jag hade innan så jag har lite att lära nu :tongue: Och det där med vattenstart, har provat det några gånger men det slutar bara med att jag sjunker och lägger seglet i vattnet….

    Jag simmade i panik åt nåt obestämmt håll och fick tag i masten, fick upp munnen över ytan för en nypa luft mellan svallen, har funderat på vad som hänt om jag simmat åt bomnocken, om det inte räckt till masten ändå eller om ett svall precis kom när jag stack upp munnen.
    Mården har visst byggt egenhändiga hängselelinor med utlösningsfunkton vid för hög belastning, verkar funka bra som fan!
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=61193

    När du väl lärt dig vattenstarta kommer du tycka det är lättare än att dra rigg… När man begav sig ut i vågorna i Apelviken för första gången blev man så illa tvungen att lära sig vattenstarta. Man börjar med beachstart och går sen mot djupare vatten. Lärde mig på en dag och med tiden har man blitt bättre och kan ta sig upp i Nästan vilken vind som helst!

  • warolin

    Medlem
    21 september, 2008 vid 18:19

    Jo de där me att dra rigg på en bräda som “bara” är på 102 liter, de e inte de lättaste heller….beachstart är ju det som gäller än så länge. Får hårdträna på vattenstart så fort det börjar blåsa igen, när de nu blir :mad2: Hade tyvärr sönder mitt 6.4 så nu har jag bara ett 4.7….

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Närgången mast mot låret

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.