Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nästa OS-bräda???

Taggad: 

  • swe22

    Medlem
    24 augusti, 2004 vid 18:57

    Ser riktigt tung och tråkig ut. Jag fattar inte varför dom inte accepterar Formula.

  • swe-496

    Medlem
    24 augusti, 2004 vid 20:51

    Inte jag heller……
    Det är så lätt. Välj ett märke. 3olika fenor av samma märke och 3 riggar
    av samma märke med bom och mast och förlängare..
    Vips så har du en entypsklass. MAO välj formula som os-klass och gör en entyp av den. Formula som klass kan finnas kvar iaf….Tanken med en OS-klass är trots allt att alla ska segla på samma material. Men man får valfriheten att välja segel och fena efter förhållande. Det är även det en del av seglingen att välja rätt inför varje race…

  • _d_

    Medlem
    24 augusti, 2004 vid 21:00

    sjukt dummt! är det bara jag eller ser det inte rätt söligt ut det där?? men de påstod ju att det inte vara alls mycket lägre fart.. men tycker det ser segt ut!!

  • swe-16

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 11:03

    Tycker faktsikt inte Formula passar som OS-klass trots allt. Har funderat mycket kring det här under min tid som ordf för SBF för ett par år sedan. Detta är vad jag kom fram till:

    Skäl till att inte välja Formula som OS-klass:
    -Går inte att hålla anständiga race under 4-4,5 m/s
    -Utvecklingen stannar upp och Formula kommer snabbt bli en föråldrad klass pss som Mistral OD
    -Ett fåtal kommer bli RUSKIGT duktiga i klassen vilket kommer göra att alla övriga kommer se ut som nybörjare på banan…gynnar INTE tillströmning till sporten…se bara på hur många som seglar Mistral OD i Sverige.

    Skäl att välja Formula som OS-klass:
    -Största race-klassen i vindsurfing idag
    -Lättare få sponsorer för de som satsar hårt
    -Lättare få mediautrymme
    -Lättare få bidrag

    För min egen del tycker jag det är bättre att hålla Formula och OS var för sig.

    tycker
    Per

  • rasmus_w

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 11:49

    Svar till:


    Skäl till att inte välja Formula som OS-klass:
    -Går inte att hålla anständiga race under 4-4,5 m/s

    [/ QUOTE ]

    Men varför överhuvudtaget hålla race om man inte planar? De flesta normala vindsurfare stannar ju i alla fall iland när de inte planar! Det är ju som att kräva att skidåkarnas skidor ska funka när det är barmark!

    Svar till:


    -Utvecklingen stannar upp och Formula kommer snabbt bli en föråldrad klass pss som Mistral OD

    [/ QUOTE ]

    Bara om OS-mupparna deklarerar att utvecklingen måste frysas. Återigen, man kör inte på “entypsskidor” i vinter-OS, och friidrottarna har inte “entypsskor”. Man kunde göra formula till OS-klass utan att göra den till entyp.

    Svar till:


    -Ett fåtal kommer bli RUSKIGT duktiga i klassen vilket kommer göra att alla övriga kommer se ut som nybörjare på banan…gynnar INTE tillströmning till sporten…se bara på hur många som seglar Mistral OD i Sverige.

    [/ QUOTE ]

    Med andra ord så vill man inte göra OS-klass av en populär klass för då skulle den dö. Jag vägrar tro på det. Man dödar en klass precis när man gör den till entypsklass.

    Gjorde man verkligen OS-klass av en aktiv klass som ständigt utvecklas, som formula, då skulle Albeau, Buzianis och de andra världscup-proffsen vara med och slåss om OS-guld. Det vore bra för sporten!

    Svar till:


    Skäl att välja Formula som OS-klass:
    -Största race-klassen i vindsurfing idag
    -Lättare få sponsorer för de som satsar hårt
    -Lättare få mediautrymme
    -Lättare få bidrag

    För min egen del tycker jag det är bättre att hålla Formula och OS var för sig.

    [/ QUOTE ]

    Som jag ser det så har du just räknat upp en utmärkt radda skäl till att göra formula till OS-klass.

  • swe-16

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 04:28

    På ett OS måste du kunna starta race från 0,5-1 m/s…= Formula fungerar inte

    OS-klass i SEGLING=entyp…thats the rules…inte mitt påhitt…så är det bara

    “Man dödar en klass precis när man gör den till entypsklass.”…precis min åsikt…å bla just därför vore det olyckligt med Formula i OS.

    tycker
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 12:15

    Då är det bättre att vindsurfingsporten inte är med i OS överhuvudtaget. Då slipper en ointressant tävlingsklass själa energi från andra mer intressanta klasser som tex Formula.

  • jolleseglaren

    Medlem
    29 augusti, 2004 vid 19:29

    måste bara lägga mig i. Jag kommer från OS-klassen 49er. En typ som allt annat än stannat i utvecklingen. det handlar om ett aktivt klassförbund. Man har möjlighet att göra förändringar inför varje ny 4-års period.

    Sen när fick en OS-klass starta i 0,5 m/s? 49er har inskrivet i klassregel att minsta vindstyrka för att starta är 6 knots (ungf. 3 meter). så allt är möjligt.

    Ta inte mistral som exempel, med tanke på att brädan innan var lechner. Jag som levt med OS-klass sedan 1990 ser det mer som att det från brädseglar håll inte finns kraft att få fram en bra bräd typ.

  • swe-496

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 04:36

    Per. Jag tror att du missförstod mig lite.
    Jag menade att man skulle ta konceptet formula och göra en os-klass av det med en egen bräda och riggkit och fenor. I övrigt skulle formula som klass vara kvar där materialet är fritt inom den klassregel som finns. Säg att en tillverkare gör en bräda och en annan tillverkare gör ett riggpaket som man gör till os-klass samt att en fentillverkare gör 3 fenor. Se även jolleseglarens svar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 08:37

    Vilken kul tråd!
    Såsom både fd jolleseglare i os-klass (470 1980-83) och jolleseglare i icke os-klass (505) samt idag fuskare i formula vindsurfing har jag kanske något att säga: Under min jolletid: Visst var det fler halvtrista typer som körde OS-klasserna, i synnerhet i toppen var det då inte helt sällan rejält otrevlig stämning i slutet av os-kvalen. 505 var otroligt mycket coolare än 470 på den tiden. Då bara en båt får tävla i OS påverkar det lätt stämningen i toppen. Tänk er ett rejält allvarligt slagsmål mellan Åberg och Hellberg (eller mellan mig och Voxby). Känns omöjligt men det var inte helt ovandligt i os-klasserna när jag höll på. I andra klasser får fler åka till VM och man slipper slåss med alla medel för att få åka på finaste tävlingen. Istället åker ett lag som stödjer varandra. Jag säger inte att det måste bli så här men det kan bli så. För min del tyckar jag att OS kan få va som det är.

    Däremot: I flertalet seglingsklasser på OS-84 fick använda sina egna segel och annan utrustning, bara de mätte in som på vilken annan tävling som helst. Jag vet inte hur det är nu men har svårt att tro att Lööf mfl inte får köra på sina intrimmade favoprylar. Detsamma borde väl kunna gälla vindsurfing och därmed borde Formulaklassen kunna köras rätt av på OS. Eller? /Jesper B

  • dala

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 12:22
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 14:47

    Hej

    Segling hör inte hemma på OS överhuvudtaget. OS är gjort för arenaidrotter med mycket publik och effektiv TV-tid. Det är enda sättet som man kan få in tillräckligt med pengar (90 000 000 000!). Segling på TV – hur kul är det. Var är publikhavet? 70 000 åskådare. Inte en säl i sikte.
    Nej, segling i OS är bara gammal historisk barlast som inte tillför något till konceptet.
    Dessutom tycker jag att det verkar jättespännande att ladda i 4 år för en tävling och sedan dö.
    Tacka vet jag Swedish Windsurfing Tour (på ren svenska). Det blir som en liten familj. Och är man krasslig en dag är det inte långt till nästa chans. Det är lagom komplicerat. OS känns mer som CENTRALA PROVET UTROPSTECKEN. (Ni som har gått på gymnasiet förstår nog vad jag menar.)

    En annan vinkling av formulautvecklingen än den som framförts tidigare är att det finns ingen dominerande materialutvecklare nu. Därför rör det på sig och kommer nya spännande konstruktionsexperiment. Det finns också uppstickare som går bra på bana och pressar priserna. Om formula får sin Eccelstone (hur stavas det?) så är det kört. OS == mycket pengar == stora risker för hård styrning av utvecklingen. Dessutom pressar den utveckling alla essen, så dom måste byta grejer innan dom är slutkörda så att man kan fynda begagnat smile.gif. (Allt detta är inte bara possitivt, eftersom man riskerar att sitta på ett dåligt kit.)

    Hälsningar
    Jan-Erik

  • swe-496

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 18:21

    Den där såg riktigt intressant ut. Den skulle jag vilja testa. Har ju tävlat i Raceboard förr i tiden….

  • swe-1

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 14:05

    Ja tänk va nice med en bräda som går som en Lechner i lättvind och som en Formula i +4m/s Keep dreaming… smile.gif

    //JIMMY

  • swe-16

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 17:39

    Förändringar vart 4:e år…kan inte ens föreställa mig var Formula hade varit om vi haft en sådan regel….85 cm bredd och 55-65 cm fenor och 10,5 som störst i bästa fall…mycket hinner hända i en omogen konstruktionsklass på 4 år.

    Ang vindgräns…Formula har inskrivet 7 knop och suitable conditions (minst halva fältet måste plana etc etc)…i praktiken bör det blåsa 9-10 knop MINST för att få iväg ett startfält….och då kan vinden utan vidare droppa till 0,5-1 m/s i 2:a 3:e led. En Formula står som bekant tvärstill i de vindarna…en 49:er rör fortfarande på sig i hyfsad fart. Under min tid som ordf jobbade jag ett tag för att få in Formula som OS-klass innan jag insåg att den trots allt inte platsade och jag mötte mest motstånd just på denna punkt. Formula klarar helt enkelt inte av arrangörskraven i Aten och Peking.

    Tycker fortfarande att Mistral är ett lysande exempel på vad som sannolikt kommer hända med en ev OS-klass där man fryser utvecklingen i 4 år. efter 2-3 år kommer den “fria” klassen segla cirklar runt OS-klassen och endast ett fåtal som satsar på OS kommer finnas kvar i OS-klassen….det är i alla fall vad jag tror.

    Kan dessutom hålla med en annan talare om att seglingen från Aten var utomordentligt tråkig att titta på…endast hästhoppningen var värre. Det går dock att göra mer intressant. Sydney OS med headcams var ju kul…även om segling aldrig kommer bli en publiksport sannolikt (Americas Cup undantaget).

    tycker
    Per (som inte ens tävlar längre så jag kanske skall vara tyst…)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nästa OS-bräda???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.