• Publicerad av mwp på 12 december, 2007 vid 11:25

    Tjena börjar kolla på resor till Naxos med familj.
    Tänkte kolla var det är bäst att bo i stan eller lite söderut för att komma nära
    surfcenterna i lagunen. Och då är följdfrågan vilket center man ska hyra av.
    Flisvos eller Naxos surf club.
    Tänkte åka två veckor
    MWP

    claes6 svarade 15 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • snaffe

    Medlem
    12 december, 2007 vid 11:58

    Ligger inte stan ganska nära lagunen.

  • mwp

    Medlem
    12 december, 2007 vid 12:11

    Ställde frågan kanske lite fel tänkte var det är bäst att bo för en familj.

  • ufo

    Medlem
    12 december, 2007 vid 16:34

    Hej, lagunen ligger vid staden.

    De allra flesta hyr prylarna hos Flisvos, jag har själv aldrig varit hos surfklubben.
    På Flisvos har de ett stort utbud av RRD:s brädor och Neil Pryde segel. Surfklubben kör med JP och North segel, men jag har bara sett JP X-cite ute på vattnet och vet inte om de har andra brädor också.
    Ska du ut i havet eller ev vågor utanför lagunen är det absolut Flisvos du ska hyra av eftersom de har en filial som ligger utanför lagunen. Man kan även ta sig ut ur lagunen genom en ca 5 meter bred passage och den ligger precis intill Flisvos center inne i lagunen.

    Vill man bo nära surfet så är det bäst att bo i södra delen av stan vid S:t George beach som ligger intill lagunen. Närmast ligger nog Flisvos eget ställe men de flesta hotellen ligger i närheten av stranden.
    Billigast är ju att fixa boendet själv, det finns en hel del uthyrare med boende hyfsat nära stranden. Vill man bo allra närmast lagunen kan man få ganska schysst pris eftersom de flesta turisterna hellre vill bo närmare staden än lagunen.

  • dane

    Medlem
    12 december, 2007 vid 17:26

    @MWP 433746 wrote:

    Ställde frågan kanske lite fel tänkte var det är bäst att bo för en familj.

    Du har inte funderat på Golden Beach på Paros i stället. Grymt skönt ställe. Surfar gör man precis utanför hotell och beachtaverner. Inte lika packat med folk och bra w-surf. Skön atmosfär och mycket familjevänligt. Har varit där två gånger med ungar 4-8 år. Det finns (fanns när jag var där) två surfcenters.

    Surfcentret på Naxos ligger (låg) en bit bort från hotellen och ganska nära en väg om jag inte minns fel. Kanske bättre surfing, provade aldrig.

  • mwp

    Medlem
    14 december, 2007 vid 16:50

    Tack för svaren Paros låter också väldigt lockande.
    Mwp

  • claes6

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 08:52

    Ska du till Naxos med familjen kan jag rekommendera Galaxy Hotel. Har bott där två år i rad och ska ner i sommar igen. Ligger nära stranden (för familjen) och ca 10 min promenad från lagunen (för dig). Har kompisar som bott på Flisvos eget hotell och de tyckte att det var bra, fast lite mycket tyskar. Har själv aldrig hyrt av surfklubben, men Flisvos surfcenter är outstanding. Bra uppdaterad utrustning och, som sagt, även en filial om du vill ut i vågorna utanför lagunen. De har även ett annex nere i Mikra Viglia (ca 1,5 mil söderut) där du också kan testa Kite om du vill.

    ©.

  • mwp

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 13:59

    Tjena Claes6
    Bokar du hotellet själv eller via resebyrå i
    så fall vilket.Funderar på åka slutet av juli.
    mvh mwp

  • claes6

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 12:12

    Tjena MWP.

    Jag bokar hotellet själv och flyger reguljärt. Men hotellet finns även bland Apollos utbud, så du kan välja själv hur du vill göra. Åker du med Apollo måste du nog tyvärr resa med dem också. Och det har jag gjort en gång för mycket till Naxos…

    När ska du ner? Vi åker ner två familjer 7:e – 17:e juli. Vi kanske ses?

    ps. Ska du hyra på Flisvos under högsäsong kan det vara bra att maila en bokning, så att du får en bräda du vill ha: travel@flisvos-sportclub.com ds.

  • mwp

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 14:52

    Tjena Claes6
    Nu är det bokat den 9aug via apollo.Vi bor på nästa strand Agios Prokopios (hotel Naxos beach 2)Får ta en taxi eller hyra en moppe för att komma till surfet.
    Tyckte du inte det var bra att åka med apollo har åkt med dom förut och varit
    nöjd. Kan tänka mig att det blir billigare att fixa allting själv.Och jag tänkte förboka bräda på Flisvos.
    mvh MWP

  • claes6

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 12:30

    Tja MWP

    Det blir visserligen lite billigare att boka själv, men framförallt slipper man Santorinis mikroskopiska flygplats och båttransporten Santorini-Naxos.
    Vill du inte ta taxi eller hyra moppe, går det även bussar mellan Agios Prokopios och surfet (Naxos stad). Fast vore jag dig skulle jag långtidshyra moppe – då kan du ju välja mellan Mikra Viglia (starkare vindar och Kite-möjlighet) och Naxos stad.

    Ha en bra semester. Jag värmer upp utrustningen åt dig i juli. :cool2:

    ©.

  • podde

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 16:29

    Har också funderingar på att åka till naxos i två veckor i juli. Vart landar du när du flyger reguljärt? Är det smidigare att ta sig därifrån än från santorini?

    Har lite funderingar att ta med egna grejer också. Men om det är för mycket meck med transport från flygplats till naxos kanske hyrning är att föredra?

  • claes6

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 12:14

    Tjena Podde,

    vi tar SAS till Athen och Olympic mellan Athen och Naxos. Det finns en liten skitflygplats (tror att det är en gammal militärflygplats) några kilometer söder om Naxos stad. Inte mer än en landningsbana, men det är betydligt smidigare än att ta båten från Santorini i a f. Ett annat alternativ är att ta någon av färjorna från Athen/Pireus till Naxos.

    Vet inte hur bökigt eller dyrt det blir att ta med egna grejor, har aldrig prövat. Flisvos-uthyrningen har tillräckligt med gear för min nivå i alla fall. Du kan ju alltid maila dem och kolla om det finns det du vill ha: travel@flisvos-sportclub.com.

    Hör av dig om du ska ner i mitten av juli, kanske vi kan ses.

    ©.

  • podde

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 22:33

    Tjena Claes,

    Jag har kollat runt lite nu på din lösning med att flyga själv och boka boende. Har läst att Naxos ska vara billigt och att det ska vara gott om boenden att boka. De ställen i Naxos stad som jag har hittat har dock kostat över 100 Euro / natt för ett dubbelrum. Tycker det låter lite dyrt för att vara billigt =). Har du några förslag på ställen som kan vara lite billigare än så?

    /Pontus

  • claes6

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 18:42

    Tjena Pontus,

    jag har tyvärr inga konkreta tips på några ställen som är billigare. Vi kommer att bo på Galaxy som ligger typ 50 m från San Georgiou-stranden och där kostar ett dubbelrum 115 €/natt. Men jag vet folk som lyckats hitta rum inne i stan som är betydligt billigare. Då får man väl ge avkall på bekvämligheten, standarden och utsikten, men om du vill kan jag försöka ta reda på några användbara namn eller nummer. För vår del är det inte en option eftersom vi är två familjer som drar ner med ungar och hela paketet – då sätts bekvämlighet och pool högt upp på dagordningen…:-)

    ©.

  • sourra

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 15:37

    Yo! Nu kom jag in lite sent i diskussionen men ska du uppleva grekland på ett vettigt sätt tycker jag du ska skippa traditionellt hotellboende. Dessutom är det inte vidare bökigt att ta sig från Santorini till Naxos med båt. Varför då båt? Jo, för när du kliver i land står det en massa greker där och tycker du ska bo hos just dom. De är vänliga och inte som turkiska matthandlare. Man hittar lätt nåt och kommer överens om ett pris.

    Jag och tjejen var på naxos och paros i juni för två år sedan. Åker man i juni är allt billigare än senare på sommaren inkl boende. Vi bodde två pers i lägenhet med kök och balkong för €25/natt. Golden Beach på paros kan inte mäta sig med naxos. Dock kan du vindsurfa vid kitebeachen på Paros där det blir riktigt bra vind i juni tack vare meltemin och till viss del även venturieffekten. Dessutom har Naxos mer att se och göra när man inte surfar. Du kan gott bo i stan och hyra bil för en överkomlig peng för i juni är tillgången på hyrbilar långt högre än efterfrågan. Frid!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.