Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North segellinje

  • North segellinje

    Publicerad av surfted på 1 mars, 2008 vid 09:10

    Tänkte byta mina segel i år och lurar på vilka storlekar och modeller man skall välja. Har läst en massa här på forumet om storlekar och det är väl egentligen smaken som avgör.

    Detta har jag nu:
    superstar -03 storlekar 4.2 4.7
    Ice -06 5.3
    Disco -05 6.4

    Brädor:
    Allwave -07 75L
    Skate -07 102L
    Goya -05 75L

    Min vikt 78kg.

    Det jag har upplevt med detta kitt är att 6.4 känns för stort för att vara kul, Och skulle vilja ha mindre segel än 4.2 de värsta(bästa) dagarna.

    4.2 – 5.3 har vart till allwave och 4.7 – 6.4 till skate.

    Sååååå nu ha jag funderat på detta kitt:
    3.7 Voodoo
    4.2(4.0) voodoo
    4.7 Ice
    5.3 Ice
    5.9 Duke
    (6.4 disco)

    Alternativ:

    4.0 voodoo
    4.5 Ice
    5.0 ice
    5.7 Ice
    (6.4 disco)

    Men det lutar nog mest åt det första alternativet dock på grund av att jag redan har 5.3 och har kört med dessa storlekar länge och vet var och hur de passar. Tycker de funkar bra storleksmässigt också.

    MEN nu till den stora frågan:
    Är det en bra idé att blanda linjen med olika modeller? Steget mellan 5.3 och 5.9 är väldigt kort och känns ju så sett lite onödigt men det är en grymt bra storlek för freestyle tycker jag och det skulle passa skaten bra som största segel. Tanken med duke är ju att det är mycket buk i seglet och att man inte behöver mer yta för att plana.

    När det gäller voodoo har jag läst att det skall vara mer stabilt i starka byiga vindar och det är det ju för det mesta där jag brukar hålla till.
    Och det är väl betydligt mindre buk på det är t.ex ice seglen. Därför borde det vara lämpligt som högvindseglet.

    Hur upplever ni Voodoo? Är det taskigt drag i det onshore?
    Även är det bra drag i Duke? Kan ett Duke 5.9 ersätta disco 6.4 någorlunda?

    Hade även tänkt skaffa norths rdm gold mast 400 till vågseglen. Är den grym?

    Mvh Ted

    dr-masse svarade 16 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • oscar

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 09:51

    Kör själv 4.2 4.7 5.3 6.2 Ice -06. Väger 90.

    Jag hade nog skippat 3.7 och satsat på en 370 mast till 4.0/4.2 istället. Då får du en mjukare, skönare rigg som tar hårda byar bättre. 5.3 Ice är ju ett tokigt bra segel med grymt bottendrag så det vill man ju inte vara utan.

    Funderar själv på ny linje till nästa år och det är svårt att välja. 6.2an har faktiskt använts väldigt mkt och känns betydligt kompaktare och mindre än de gamla discoseglen. Samtidigt har jag många gånger önskat mig en 5.7a då 6.2 kan kännas lite stort i vågor.

    Jag tror att jag kommer chansa på 5.9 duke och Vodoo 5.0 4.5 4.0….om det inte blir ett annat märke så att man måste tänka om.

  • surfted

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 10:19

    Oscar:

    Hur kommer det sig att du väljer bort hela ice linjen mot voodoo? Ligger det något annat i det än att du är köpkåt? ; )

    Ice skall ju vara grymma segel. Är nöjd med mitt men det måste ju finnas en anledning till varför du tänker gå till voodoo. Dela gärna med dig av dina åsikter. = )

  • oscar

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 13:35

    Jag är väl mest trött på alla väck och vill att seglen ska hålla längre. Förr bytte jag ofta segel varje år men på senaste åren har jag inte fått någon prestandaförbättring som varit värt pengarna. Så blir det inte Voodoo så kanske Gaastra Manic HD, Hotsails Smack, Naish eller nåt annat som håller ca 3 säsonger.

  • steffo

    Medlem
    2 mars, 2008 vid 20:26
    Oscar;448520 wrote:
    5.3 Ice är ju ett tokigt bra segel med grymt bottendrag så det vill man ju inte vara utan.

    quote]
    Håller inte med om att 5,3an har grymmt bottendrag även om det går att trimma mycket både upp och ner. Nu har jag dock 2007.
    Kommer att köra på Duke 5,9 i år som största segel och det borde vara ett lagom glapp då Duke ska ha mycket bottendrag, har dock inte testat än.

  • nikke

    Medlem
    2 mars, 2008 vid 23:37
    Oscar;448573 wrote:
    Jag är väl mest trött på alla väck och vill att seglen ska hålla längre. Förr bytte jag ofta segel varje år men på senaste åren har jag inte fått någon prestandaförbättring som varit värt pengarna. Så blir det inte Voodoo så kanske Gaastra Manic HD, Hotsails Smack, Naish eller nåt annat som håller ca 3 säsonger.

    Jag hade tänkt köpa ice 4.7 och 4.2 snart för jag trodde att woodooseglen inte var värda de extra hundralapparna. De tyckte inte walléns heller när jag frågade dem. Men om de är ungefär lika prestandamässigt ice och woodoo och woodoo håller såmycket bättre mot skador och veck så är ju valet enkelt, woodoo. Jag köpte själv ice 5.3 och duke 5.9, 6.9 förra året och stör mig på att det blir fula veck som en vacker dag gör att det blir hål i seglet. Jag är visserligen inte den mest professionella riggaren heller som är proffs på att rigga veckfritt kan tilläggas. Men jag har inte hört något segel som är veckfritt precis. Men den stora frågan är, hur mycket slitstarkare är north woodoosegel i år jämfört med ice och även duke???

  • hstrom

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 02:11

    Jag har kört ett Ice 5,7 sen 2006… Skillnaden är väl att voodoo har mkt mer x-ply som gör att hållbarheten blir bättre… men det är kanske samtidigt något tyngre?
    Har inte kört med vodoo så seglingsmässigt kan jag inte uttala mig…
    Kör Duke 6,4-07 som störst och tycker det är riktigt bra bottendrag i detta. Riggar på 430 mast vilket kan göra att det känns lite lite för mjukt ibland. Annars ett gryymt skönt segel tycker jag.

    /Jonas

  • surfted

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 18:07

    Ok nu har jag lite mer kött på benen. Voodoo låter ju ganska najs till högvindsurfing.

    Men vad skall man välja för storlekar?
    Kompisen kör 5.3 4.5 4.0 med superstar segel och tycker det funkar bra. Han är lite tyngre än mig.

    Skulle Ice – 5.3 , Voodoo – 4.5 4.0 funka för mig eller bör man välja voodoo 4.7 4.2 istället?

    Det jag tänker på här är att det kanske funkar fint med en stege på 5.3 4.5. 4.0 så länge man har samma modell på segel men går man från worldcup wave 5.3 segel med hyffsat drag i till ett hardcore wave 4.5 segel men med lite mindre drag i så kanske det blir ett för stor glapp?

    Man kanske helt enkelt borde välja voodoo 4.7 4.2 just för att det har ett större register dvs det motsvarar kanske ice 4.5 4.0?

    Vankelmodig? nja… ; )

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 18:12

    Stora bekymmer ni pojkar har…

    Ett nytt segel för er kostar lika mycket som hela min segelkollektion på onshore 4.2. 5.0 5.7 och zerofive 6.9 från 01-02 :/..

    Men surfted, lycka till med vad du än köper. Ice är i alla fall riktigt j*vla snyggt…

  • ola_p

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 19:16

    Jag röstar nog för att hålla sig till samma segel inom linjen, lättare att lära sig rigga rätt då. Vilket är väl så viktigt som en liten skillnad på bottendrag.

    Ett ofelbart (nästan) sätt att välja segel är att ta det snyggaste. 😉

  • surfted

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 19:49

    Jag tror nog att jag skall klara att rigga det rätt så det behöver inte falla på det iaf men jag kan hålla med om att det gör livet enklare att ha en och samma modell i stegen helt klart. = )

    Men det lutar väl åt voodoo 4.2 – 4.7 just nu. Just för att 4.7 är en shysst storlek och är ett ganska väl använt segel.

    suck… jag vet ju inte alls… gillar ice starkt men de små seglen vill jag ha mjuk känsla i.

    /ted

  • nikke

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 20:42
    Surfted;449143 wrote:
    Jag tror nog att jag skall klara att rigga det rätt så det behöver inte falla på det iaf men jag kan hålla med om att det gör livet enklare att ha en och samma modell i stegen helt klart. = )

    Men det lutar väl åt voodoo 4.2 – 4.7 just nu. Just för att 4.7 är en shysst storlek och är ett ganska väl använt segel.

    suck… jag vet ju inte alls… gillar ice starkt men de små seglen vill jag ha mjuk känsla i.

    /ted

    Jag tycker att du ska ta 5.3 4.7 4.2 och sedan om det blir ice eller woodoo kan du höra mer detaljerat med walléns som säljer dem. Det ska jag själv göra, igen! 🙂

  • oaxen

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 16:28

    VARFÖR?

    Varför ska du blanda??? Kör samma modell rakt igenom! Jag älskar mitt 5.3 Voodoo!

  • surfted

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 18:07

    Jag skall blanda i år för att jag har ett nice ice 5.3 redan. Men när det är slut så kan det ev bli voodoo.

    Men jag får tacka och buga för era svar och tankar! = )

    Min stege i år blir Voodoo 4.0 4.5 Ice 5.3 Duke 5.9
    Skall även testa en 400 North gold RDM mast.

    Rip in peace/ Ted

  • nikke

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 21:25
    Oåxen;449310 wrote:
    VARFÖR?

    Varför ska du blanda??? Kör samma modell rakt igenom! Jag älskar mitt 5.3 Voodoo!

    Men om man har duke 6.9 5.9 och så köpte jag ice 5.3 så tycker du att man ska fortsätta med ice då? Jag velade mellan ice och woodoo när jag köpte ice för jag skulle tydligen inte ha användning för voodoo, det var inte värt pengarna enligt försäljaren. Men om man ska lyssna på er så är woodoo klart värt pengarna och håller dessutom bättre, därför funderar jag starkt på att köpa 4.7 och 4.2 av voodoo. Hur gör jag?

  • ola_p

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 07:04

    Jag tycker nog det verkar smartare att köra ice hela vägen i era fall.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North segellinje

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.