Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ny bom på gammal kite

  • ny bom på gammal kite

    Publicerad av inka10 på 23 oktober, 2011 vid 19:27

    Hoppas att någon här har något bra råd. Jag har en gammal kite som jag gillar men som har en lite lustig bom och säkerhetssystem. Duger det att ta en bom från en annan kite, matcha linlängden, och använda den istället eller fins det problem med att göra så?

    inka10 svarade 12 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • regfellow

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 19:43

    Teoretiskt funkar det bra! Testa dock under säkra förhållanden.

    Skriv vilken kite det är så är det säkert någon som har erfarenhet av det och kan ge tips.

  • inka10

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 20:25

    Det är en cabrinha element 17m2 från 2005

  • martin

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 13:20

    Just Element och andra Cabrinhadrakar från Recon-tiden är lite speciella. Förutom då det uppenbara att Cabrinha inte har standardrelation mellan fram- och baklinor (i alla fall inte fram till 2009. Jag har inte testat nyare).

    Element har en väldigt udda lösning för total nöddepower i form av att draken helt hänger på ytterlinorna. Då aktiveras Recon och draken stallar och ramlar ner. En, i mina ögon, rätt kass lösning, men den fungerar trots det rätt ok så länge det inte är sand i plaströren eller något är slitet. Det är dock inte nödvändigt att ha den typen av säkerhet på Element, utan du kan flagga den som vanligt på en framlina har jag för mig. Det sitter väl någon form av spärr för Recon-“rotationen” av linbalans åt det hållet? Dvs om du släpper kiten helt på framlinorna så kommer inte Recon-systemet att aktiveras.

    Slutledning: Matcha linlängder så är det inga problem, men du får inte alla funktioner från Recon-systemet.

    Förresten, passa dig lite om du testar lite olika linlängder. Om du överskotar en Recon, dvs gör ytter-/styrlinorna för korta, så kommer Recon-plupparna att hoppa ur och kiten tokstallar direkt. Inte bra.

  • inka10

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 18:57

    Tack för svaret. Jag får prova och se hur det går.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ny bom på gammal kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.