Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya och gamla segel, en betraktelse

Taggad: 

  • Nya och gamla segel, en betraktelse

    Publicerad av swe176 på 6 juli, 2007 vid 21:26

    Jag har oturligen varit tvungen att plocka fram min gamla Nitro 5 12.0 av 2004 års modell ur garderoben. Mitt nya fina Severne Code Red 11a från 2006 har varit opassligt. Dom seglen representerar olika generationer. Formen är helt olika. N5 har en jämn profil nerifrån buken och upp mot toppen. SCR har däremot en djup buk nedtill och en tydlig gräns där tvisten börjar. Så ser alla dom nya segel ut som jag känner till.

    Jag bytte bort N5 över vintervilan, så jag minns inte riktigt hur det var. Nu, när jag har bytt inom en vecka är skillnaderna tydliga:

    Rond 1. Rigga.
    N5. Stoppa i masten på cambrarna. Man får ta i lite och det prasslar illa i monofilmen. Eftersom alla N5 har ett hål i mastfickan vid mastskarven blir det lite pill för att inte masten ska åka ut där och man förlorar 5 sekunder. Dra nedhalet rätt ner med en liten pinne, busenkelt. Sätt på bommen direkt i rätt läge.
    SCR: Stoppa i masten. Går som en dans i den breda mastfickan. Sätt dig på marken och dra nedhalet lagom mycket, inte för mycket för då går nått sönder. Res dig och meka dit bommen – inte så lätt. Dra lagom mycket uthal. Inte för mycket, för då går nått sönder. Släpp nedhal. Ploppa cambrers. Dra nedhal sakta och försiktigt. Dra för allt du är värd för att få ner det. Justera bommen. Klar. Puh.
    N5-SCR 4-0 (Det blir ingen 5a för prasslet i monofilmen.

    Rond 2: Segla rakt fram
    N5: Det är mycket pulver i det här seglet. Men så är det stort. Det går nästan att pumpa igång utan vind. Om det blåser mer kan smyga igång det försiktigt. Buken vandrar litegrand och man måste jobba lite med kropp och uthal för att hålla balansen.
    SCR: Det här smyger man inte igång. På eller av. Det finns inget mellanläge. Men förutsatt att man har dragit tillräckligt nedhal håller det formen exakt oavset hur vinden ändras. Ställ dig i läge och åk.
    N5-SCR 2-4 (SCR tål nog mycket mer vind. Det beror inte bara på att det är 1 kvadrat mindre)
    Min SCR har återvänt från rehab. Jag måste höja poängen för segling. Det är så stabilt.

    Rond 3: Slå och gippa.
    N5: Slå – klart. Gippa – klart.
    SCR: Slå. Sparka på nedersta lattan. Ryck i seglet för att flippa cambersarna. Klart. (Om det blåser mycket är det jättesvårt att få tryck så långt fram i seglet att cambersarna flippar.) Gippa. Sparka på nedersta lattan – om du vågar. Hoppas att dom andra hoppar över av sig själv. Klart?
    N5 – SCR 5-0 (Det här är så enormt besvärligt. Hur funkar detta i världskuppen? Håller världseliten på såhär? Eller har dom lyckats justera sina segel så att dom slår över fint och snällt i slag och gippar?)

    Rond 4: Rigga ner.
    Läs rond 1 baklänges.

    Det här ser ju ut som utklassning. Den enda anledning jag kan komma på till att använda segel enligt den nya modellen är att dom har ett större vindregister. Jag tror att det kan vara en stor fördel om man är ute en hel eftermiddag i sträck.
    Finns det någon annan anledning? Jag har inte kunnat jämföra om nya segel går högre och djupare. Är det så?

    Hälsningar
    Jan-Erik, som missar Halmstad och får sitta här och skriva uppsats istället.

    rasmus_w svarade 16 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    7 juli, 2007 vid 06:06

    Jo du glömde nog priset………
    annars skulle vi alla ha nya prylar
    Per

  • swe176

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 06:39

    @Oregistrerad 395193 wrote:

    Jo du glömde nog priset………
    annars skulle vi alla ha nya prylar
    Per

    Det har du rätt i.
    Min Nitro 5 säljes billigt.
    Köp den gärna. Den är jättebra. 🙂
    Mast ingår!
    /JE

  • stinger

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 08:39

    Är det enbart årsmodellen som inverkar eller är det märket (Gaastra lättriggat?) också. Jag har hört skräckhistorier om hur man får stöka och böka med cambersegel. Jag har ett Gaastra Flow 3X från strax innan 2000. Lika enkelt att rigga som ett vågsegel, bara i med masten i mastfickan, dra nedhal på med bommen dra uthal, finjustera lite, sen är det klart.

  • imported_macts

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 09:28

    Hej,

    Jag har ett gäng cambersegel (inte Gaastra) och tycker inte att dom är svårriggade. Lite annan teknik dock att rigga dom nya seglen med bred mastficka.

  • swe176

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:08

    @stinger 395350 wrote:

    Är det enbart årsmodellen som inverkar eller är det märket (Gaastra lättriggat?) också. Jag har hört skräckhistorier om hur man får stöka och böka med cambersegel. Jag har ett Gaastra Flow 3X från strax innan 2000. Lika enkelt att rigga som ett vågsegel, bara i med masten i mastfickan, dra nedhal på med bommen dra uthal, finjustera lite, sen är det klart.

    Inte vet jag. Jag har inte testat så mycket annat. En gissning är att nyare segel riggas med mycket nedhal och stenhårt cambertryck. Alla segel ser ju likadana ut nu, och det är inte som min gamla N5.

    Vad är egentligen meningen med den breda mastfickan?
    Det måste finnas en seglingsmässig fördel eftersom alla har det nu.
    Visst, det är en fördel att slippa prassla så med duken. Men när har man tagit nån hänsyn till hållbarhet annars? Allt går ju på prestanda.
    Är det någon som vet hur de nya seglen är tänkta att fungera? Dom seglar ju helt klart väldigt bra.

  • hanko

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:16

    Härlig debatt…

    Jag susar fram med A.R.T Blade….6.3:a från typ 94….å seglar lika snabbt (långsamt) som de med splitt nya segel..! underbart…med junk….men visst…jag skulle oxå vilja ha nytt men gång på gång får jag bekräftat att den som står o håller i grejerna är rätt så viktig..!!

    Så …..fortsätt å sparka på era nya segel…jag gör som nån skrev….in med masten o drar nedhal…o whips..har jag en vinge….NICE:….

    Härligt vindig sommar som jag tyvärr knappt hunnit utnyttja…men det kommer..väl snart…

  • hanko

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:18

    Härlig inlevelse och kul med ditt inlägg SWE-176….

  • rasmus_w

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:19

    Bredare mastficka ger ju en bättre vingform, men hur stor roll det spelar vet jag inte. Mauisails/Barry Spanier har ju konsekvent dissat de breda mastfickorna och hävdat att det inte ger några prestandafördelar, men nu har ju MS3 också bred mastficka och enligt Spanier så var anledningen till att han gick över att alla kunder ville kunna rigga utan att ha cambersarna på masten. Sen hävdar han (har jag för mig) att den där av/på-känslan är av ondo och att han försökt konstruera ett segel som inte beter sig på det viset.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya och gamla segel, en betraktelse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.