-
Nya och gamla segel, en betraktelse
Jag har oturligen varit tvungen att plocka fram min gamla Nitro 5 12.0 av 2004 års modell ur garderoben. Mitt nya fina Severne Code Red 11a från 2006 har varit opassligt. Dom seglen representerar olika generationer. Formen är helt olika. N5 har en jämn profil nerifrån buken och upp mot toppen. SCR har däremot en djup buk nedtill och en tydlig gräns där tvisten börjar. Så ser alla dom nya segel ut som jag känner till.
Jag bytte bort N5 över vintervilan, så jag minns inte riktigt hur det var. Nu, när jag har bytt inom en vecka är skillnaderna tydliga:
Rond 1. Rigga.
N5. Stoppa i masten på cambrarna. Man får ta i lite och det prasslar illa i monofilmen. Eftersom alla N5 har ett hål i mastfickan vid mastskarven blir det lite pill för att inte masten ska åka ut där och man förlorar 5 sekunder. Dra nedhalet rätt ner med en liten pinne, busenkelt. Sätt på bommen direkt i rätt läge.
SCR: Stoppa i masten. Går som en dans i den breda mastfickan. Sätt dig på marken och dra nedhalet lagom mycket, inte för mycket för då går nått sönder. Res dig och meka dit bommen – inte så lätt. Dra lagom mycket uthal. Inte för mycket, för då går nått sönder. Släpp nedhal. Ploppa cambrers. Dra nedhal sakta och försiktigt. Dra för allt du är värd för att få ner det. Justera bommen. Klar. Puh.
N5-SCR 4-0 (Det blir ingen 5a för prasslet i monofilmen.Rond 2: Segla rakt fram
N5: Det är mycket pulver i det här seglet. Men så är det stort. Det går nästan att pumpa igång utan vind. Om det blåser mer kan smyga igång det försiktigt. Buken vandrar litegrand och man måste jobba lite med kropp och uthal för att hålla balansen.
SCR: Det här smyger man inte igång. På eller av. Det finns inget mellanläge. Men förutsatt att man har dragit tillräckligt nedhal håller det formen exakt oavset hur vinden ändras. Ställ dig i läge och åk.
N5-SCR 2-4 (SCR tål nog mycket mer vind. Det beror inte bara på att det är 1 kvadrat mindre)
Min SCR har återvänt från rehab. Jag måste höja poängen för segling. Det är så stabilt.Rond 3: Slå och gippa.
N5: Slå – klart. Gippa – klart.
SCR: Slå. Sparka på nedersta lattan. Ryck i seglet för att flippa cambersarna. Klart. (Om det blåser mycket är det jättesvårt att få tryck så långt fram i seglet att cambersarna flippar.) Gippa. Sparka på nedersta lattan – om du vågar. Hoppas att dom andra hoppar över av sig själv. Klart?
N5 – SCR 5-0 (Det här är så enormt besvärligt. Hur funkar detta i världskuppen? Håller världseliten på såhär? Eller har dom lyckats justera sina segel så att dom slår över fint och snällt i slag och gippar?)Rond 4: Rigga ner.
Läs rond 1 baklänges.Det här ser ju ut som utklassning. Den enda anledning jag kan komma på till att använda segel enligt den nya modellen är att dom har ett större vindregister. Jag tror att det kan vara en stor fördel om man är ute en hel eftermiddag i sträck.
Finns det någon annan anledning? Jag har inte kunnat jämföra om nya segel går högre och djupare. Är det så?Hälsningar
Jan-Erik, som missar Halmstad och får sitta här och skriva uppsats istället.
Logga in för att svara.