Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?

Taggad: 

  • Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?

    Publicerad av bronken på 10 juli, 2006 vid 21:49

    Hej alla formula seglare. Jag seglar for tillfallet pa en “fattigmans-formula” Bic Techo Formula (94cm wide, 170 liter), Har tavlat i tre regionala tavligar i ar eftersom jag bor i “midwest” i USA sa ar det mestadels insjo regattor som jag deltar i, senast Dryden, Ontario “Moose Regatta” men aven Worthington, MN och Fon Du Lac, Wisconsin. Hittills i ar har jag seglat pa NP RS-racing 9.8m2 och ett North R-type 10.5 m2 och det gatt riktigt bra. Kom 3:a i sesongs opnningen i Fon Du Lac, (18 deltagare) 3:a i Worthington (30 deltagare) och 1:a i Dryden, Ontario (15 deltagare)

    Nu ar det dags for lite nya segel eftersom NP 9.8 ar riktigt slitet samt att man skall till Maui for forsta gangen om ca 3 veckor. Kommer vara pa Maui under US-Nationals i augusti 4-14 (tjejes syrra skall gifta sig sa det passar utmarkt) har fatt reda pa att Neilprydemaui har en del nya/ latt anvanda RS-4, RS-5 och RS-6 segel samt det nya RS-S seglet tillganglit for riktigt bra priser. (kolla in http://www.neilprydemaui.com under “specials” och “used”) Om man skall sla till pa lite nya/beggade segel till Formula, vad skall man satsa pa? Har for tilfallet aven ett RS-racing 12.5 som jag tycker ar lite stort och tungt, anvander det allfor sallan.

    Neilprydemaui har ett gang NP 11.6 RS-5 segel latt beggade for $250 vilket verkar ypperligt billigt, kan anvanda x-9 580 masten jag har till den ocksa. Skall man satsa pa RS-5 eller ar RS-6:an mycket battre? (om det skiljer bara lite sa spar jag nog hellre $800 och satsar pa det latt beggade RS-5) Hittills i ar har jag hangt med bra med mina “gamla” grejor och jag tror det verkar som om skillnaden ar minimal. (De flesta snabba killarna kor pa RS-4 och RS-5 i dom race jag varit pa, med en blandning av nya och halvgamla brador, las 2-3 ar) Det verkar som om det ar viktigare att hitta grejor som man kan trimma in ratt och passar en bra an att ha det dyraste och nyaste… Vad har ni Svenska formula seglare for bra rad att bidra med innan man lagger ner en massa $$$ pa nyare leksaker? Jusst nu lutar det at att satsa pa 11.6 RS-5 (himla bra pris) men man kanske ongrar sig nar man ser hur det ser ut? Det andra seglet jag tror jag kommer satsa pa ar ett NP 9.0 RS-S, for $600.

    Min quiver blir da
    11.6 RS-5
    10.5 North R-type (funkar i Formula Experience tavlingar med North Viper 75 mast, max segel 11.0)
    9.0 RS-S
    (jag vet att det ar lite olika segel men som sagt var man har ju inte rad att kopa nytt hela tiden)

    Bradan blir fortfarande BIC Techno Formula med stock fin for Formula Experience race (enligt reglerna), och med Hurricane FBR-3 Soft-Medium i vanliga Formula Race. Nasta sasong blir det nog till att uppgradera till SB nya formula 160 (experience modellen for $995)

    Vore kul med lite ledtradar om bade segelval och vad ni sjalva anvander….
    Onskar man kunde vara hemma och vara me pa Svenska-kuppen, verkar himla skoj.

    – Uffe
    USWE 22.

    swe-514 svarade 17 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • bronken

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 20:18

    Inga tips annu om dessa segel annu?
    Fredag aker jag till Maui, skall vara med pa US Nationals dar. Tankte plocka upp ett RS-4 11.6 eller RS-5 11.6, har redan masten. Ar den nagan som kan tipsa om vilket som man skall satsa pa.

    04-RS-4 11.6 (latt begagnat) $150
    05-RS-5 11.6 (latt begagnat) $250

    Har hort att det var RS-5 som pajade X-9 masterna mer an vad RS-4 orna? Ar det nagan som vet lite mer om detta? Har en X-9 580 mast som jag anvander till min 12.5 RS-racing, och vill inte att den skall ga av sa jag star dar utan mast med tva segel.

    Kommer aven att kopa ett 07 RS-S 9.2 m2 segel for $600 for att kora som formula segel samt till JP super X-116. Det borde funka okej…

    Tips eller komentar vore bra om nagan har…
    – Uffe
    USWE 22.

  • soundwave

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 12:13

    x-9 till RS 5 var de som gick sönder… det är iallafall vad jag har hört men jag är inte så insatt heller…

  • thomme

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 20:51

    Här finns lite intressant att läsa.

    http://www.peterman.dk/windsurf-sejlerfaringer01-780.htm

  • the_novice

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 17:08

    Kul med lite inside info, dom flesta seglare verkar annars ha spons och vågar inte säga vad dom egentligen tycker om sina prylar…

    I karlstad så var det väl en mast som gick på vattnet och i Båstad gick en på land med höga svordommar på norska efter det. Är sällan man ser så nerviga seglare som när alla dragit fullt nedhal men inte hunnit ut på vattnet ännu, minsta ljud och alla springer till sina riggar för att kolla….

  • bronken

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 22:28

    Tackar for all information, befinner mig just nu pa Maui och har vart pa Neilpryde’s butik/utvecklings center. Har bestamt mig for att INTE kopa en nastan ny NP RS-5 11.6, kopte daremot en sen prototyp av nya slalomseglet RS-S storlek 9.2 och en passande X6-mast. (manga av killarna har har gett seglet valdigt bra betyg hittills) Det valdigt likt RS-6 men inte lika stabilt och avancerat vilket var givet) Traffade Peter Bijl (NP teamrider) dar och pratade lite med honom, bestamde mig for att kopa en latt begagnad Fanatic falcon slalom brada modell ganska stor (110L) direkt av honom for $300 istallet for att chansa pa 11.6 RS-5.

    Skall bli kul att se vad den bradan gar for, Peter tipsade om att satta pa en 44 cm fena och kora med 9.2 RS-S som lattvinds slalom kit. Skall bli skoj att prova.

    Under de 5 dagar som National’s kordes har sa var det inte sa manga Formula brador som gjorde bra ifran sig. Proffsen korde pa stora slalom brador i course racingen eftersom det blaste bra och gick stora vagor (2m utanfor revet) Sjalv fumlade man runt pa en formula och 7.5m2 segel i stora vagor, var himla skoj att vara med pa samma startlinje som proffsen.
    Matt Pritchard, Phil McGain, och Micha Buzainas korde allihop pa slalom brador med stora fenor pa course racingen… Kul som attan att kolla hur man skall segla nar det blaser och gar stor sjo….

  • swe650

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 08:16

    det verkar vara skoj att få köra race på maui mot alla proffs. lustigt att dom börjat köra stora slalom på course vid hård vind. jag körde sverige cupen för tusen år sedan och det var vad man gjorde även då. jag antar att det beror på att slalom har blivit poppis igen och det är därför dom duktiga seglarna har tillgång till brädor igen. jag tycker själv att formula i över tio sekund är värdelöst, då ska man ha en slalom istället. alltför stort och bökigt, jag tror att formula kommer att självdö då fabrikanterna mer och mer börjar göra lättvindsslalom. grattis till dina köp på maui, låter som bra priser och vettiga prylar!

  • the_novice

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 09:14
    swe650 wrote:
    det verkar vara skoj att få köra race på maui mot alla proffs. lustigt att dom börjat köra stora slalom på course vid hård vind. jag körde sverige cupen för tusen år sedan och det var vad man gjorde även då. jag antar att det beror på att slalom har blivit poppis igen och det är därför dom duktiga seglarna har tillgång till brädor igen. jag tycker själv att formula i över tio sekund är värdelöst, då ska man ha en slalom istället. alltför stort och bökigt, jag tror att formula kommer att självdö då fabrikanterna mer och mer börjar göra lättvindsslalom. grattis till dina köp på maui, låter som bra priser och vettiga prylar!

    Självdö tror jag knappt den gör, snarare så utvecklar nog Fomulan sin nisch, dvs lättvind och bra vindvinklar. Starboards nya Apollo tex siktar ju på att vara mindre allround och mer lättvindsbräda, kommer det sedan bra segel för det så blir det nog bra, fast jag har lite svårt att tro på att planingsgränsen sänkts med 2 knop som dem påstår. Det skulle ju innebära att man planar vid ca 5 knop = 2.5 m/s och det låter omöjligt…

  • soundwave

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 14:36

    Jag såg också Apollo brädan, verkar vara ett knepigt koncept: Den ska plana tidigare, funka för tyngre seglare och ha 11 liter mindre volym än formulan… verkar som att Starboard trotsar naturlagarna. De kanske tycker att man ska ha två brädor på tävlingarna, är det tillåtet???

  • the_novice

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 15:37

    Tjenare Kalle, jag har nog inte riktigt fattat vem det var bakom det användarnamnet förut men är ju inte sååå många formula seglare i Åmål…

    Volymen spelar nog ingen större roll för planingströskeln utan påverkar väl mest när man står helt still. Dom har gjort brädan lång vilket ger en högre icke-planingsfart, sedan så är den också bredare vilket ökar bärigheten plus att man kan ha längre/kraftfullare fena. Ett litet steg tillbaka mot X186 som väl var/är lättare just att få upp i planing (jmf med modernare korta designer från starboard som jag upplever det?) men inte lika effektiv i högre vindstyrkor och olika vinklar mot vinden. Övriga brädmärken har väl behållit den lite längre brädmodellen och kanske gått bättre i ren lättvind (tex F2 och Fanatic -04) men på tävlingarna i lättvind så verkar det inte räcka till ändå mot F160, men det beror väl lite på seglaren också…

    Så visst borde det gå att designa en ren lättvindsbräda som planar lite tidigare än vad dagens formulabrädor gör (som är designade att fungera i 8-24 knop?) men att sänka planingströskeln med 2 knop har jag fortfarande svårt att tänka mig…

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 22:53
    The_Novice wrote:
    Självdö tror jag knappt den gör, snarare så utvecklar nog Fomulan sin nisch, dvs lättvind och bra vindvinklar. Starboards nya Apollo tex siktar ju på att vara mindre allround och mer lättvindsbräda, kommer det sedan bra segel för det så blir det nog bra, fast jag har lite svårt att tro på att planingsgränsen sänkts med 2 knop som dem påstår. Det skulle ju innebära att man planar vid ca 5 knop = 2.5 m/s och det låter omöjligt…
    Inte helt omöjligt i alla fall. Gå till groups.google.com och leta efter mpb (minimum planing board), en bräda som enligt Rick Thomas som tillverkade den skulle plana i fyra knops vind. Han hade gott om udda idéer, grundkonceptet var tydligen att göra en planande bräda som samtidigt var väldigt effektiv i deplacerande farter, och hade extremt låg densitet. Brädan, komplett med fena och stroppar hade densiteten 36 gram per liter. Den behövde inte pumpas upp i planing och när den planade så gick det dubbelt så fort som den verkliga vindhastigheten, 8 knop, om man plattlänsade och “kryssade” mot den skenbara vinden.
  • svanvik

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:25

    Det tror jag när jag ser det! Måste vara ett syftningsfel någonstans. Problemet vid plattläns är att du inte får någon resultant i sidled utan bara frammifrån. Om du skulle gå snabbare än vinden skulle du i stället befinna dig i vindögat.

    Även vid “slör” låter det för bra för att vara sant att nå lämärket dubbelt så snabbt som vinden.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 09:46

    Tja, isjakter och andra isfarkoster kan såvitt jag vet segla betydligt fortare än vinden och även de gör det om jag fattat saken rätt genom att falla av men skota för kryss när farten ökar.

  • booze

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 16:06
    Rasmus_W wrote:
    Tja, isjakter och andra isfarkoster kan såvitt jag vet segla betydligt fortare än vinden och även de gör det om jag fattat saken rätt genom att falla av men skota för kryss när farten ökar.

    RÄTT uppfattat Rasmus,, jag seglar sk Isabellajakt och har i 3,3 m/s loggat 50km/t vilket motsvarar ca 4ggr vindens hastighet, jag körde med ett gammalt NP V8 på 8 kvm vid det tillfället och underlaget (saltis) var inte helt perfekt.

    Fö övrigt är “fartrekordet” med Isabellajakt med vindsurfingsegel 105 km/t
    inte långt kvar till 60 knop!

    Vi kör oftast med gamla avdankade segel, men nu har jag köpt ett nytt TR-2
    7,6 och byggt en ny jakt så nu skall det rekordet slås.

    Booze!

  • swe-1

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 09:08

    Vilken intressant vändning denna tråden fick! 🙂

    På alla planande vindsurfingbrädor har man ju i princip krysskotat när man slörar och det beror ju på att man seglar fortare än grundvinden, man seglar helt enkelt på sin egen fartvind. Detta gäller även för många katamaraner, trimaraner, V.O.70, osv. och inte minst för isjakter som är överlägset de mest effektiva segelfarkosterna. Men att segla platt med vinden och då snabbare än vinden är det ingen farkost som gör då det är fysiskt omöjligt precis som Svanvik påpekar.
    Jag tror att en Formula är bland det effektivaste man kan segla på vatten då den är kapabel att segla mer än 2ggr vindens hastighet i 4-7 m/s (sedan går det förhållandevis långsammare). Men jämfört med riktigt bra isjakter som seglar ända upp till 6ggr vindens hastighet så står sig en Formula slätt.

    Vad gäller planingströskeln så håller jag nog med The Novice, ”det låter omöjligt…”
    Att designa en bräda som planar tidigare än en Formula är inte helt enkelt, detta beror på flera faktorer. Den svåraste att lösa är det faktum att under 3 m/s så har vinden ett speciellt laminärt flöde som gör att vindens fulla styrka inte når hela vägen ner till vattenytan. Med andra ord så kan man inte utnyttja undre delen av riggen som på ett vindsurfing segel utgör största delen och har mest buk vilket resulterar i att man kanske får ut 70-90% mindre kraft ur riggen. Som ni förstår så måste en bräda som är kapabel att plana i sub 3 m/s vara extremt lättdriven! Antagligen måste det till en helt annan typ av rigg också, kanske en kite eller något liknande? Nu ska jag spåna iväg ordentligt och jag har inget belägg för nedanstående, bara spekulationer… Ponera att man nu lyckas designa en bräda och rigg söm gör det möjligt att plana i sub 3m/s, hur kul är då detta? En Formula är ju extremt effektiv när den planar och seglar upp till 2,5ggr vindens hastighet. Att få ut denna effektivitet ur en kite eller annan typ av rigg blir nog en tuff match, säg att den blir hyfsat effektiv och klarar av att leverera farter på 1,5ggr vindens hastighet. Om det då blåser ca 2,5 m/s så skulle detta innebära att man åker omkring och planar i ca 7,5 knop som bäst. Man lär ju knappast bli fartblind iaf… 😀

    //JIMMY

  • swe-514

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 18:22

    Jimmy,
    Detta betyder ju att Starboard “biter sig själva i svansen” med sin nya Apollo bräda (Koncept)! Den som skall göra slut med allt eländiga pumpandet. Och är tänkt att föra Formulan, in i det Olympiska “finrummet”.

    /Rikard Almqvist
    P.s Märk – inte ett ord om centerbord denna gången. Det gäller ju att veta i vilket forum man debaterar -eller hur 😉 )D.s

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.