Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

  • antiques

    Medlem
    26 april, 2005 vid 13:48

    Då det bara det där PANG jag planar som jag gör fel! :S

  • lolve

    Medlem
    29 maj, 2005 vid 16:13

    du verkar kunna mkt om vad man ska ha om man är nybörjare.
    Jag skulle vilja ha lite hjälp,, jag körde mkt windsurfing föra sommaren på en gammal bräda som säkert vägde
    20 kg + :s och var jätte lång, seglet var tungt att få upp och så vidare.(lånade av grannen). och nu vill ha eget jag kan köra
    framottillbaka 😛 vill vet vilken volym man ska ha (väger ca 68-70kg) och storlek på seglet. och lite mer allmän fakta /tack

  • Knatte

    Gäst
    29 maj, 2005 vid 19:43

    Snarare vet jag, vilka grejer man inte skall ha laugh.gif

    Men som lämpligt start: En bräda på 150 liter eller uppåt, bredd omkring 70 cm eller bredare. segelstorlek någonting mellan 6-7.0 kvm som första segel.
    Men såg att du hade fått lite tips i den andra tråden.

    RRD evolution/360, Starboard start och GO, Mistral har någon variant, som är rena nybörjarbrädor, som funkar ett tag.
    Men efter en sommar, så kanske du vill byta upp dig om du utvecklas bra.

  • lolve

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 05:09

    tror du at en AHD Inspiro 87 fungerar bra (tror att den är 145liter) .. om man tar någon av de bräd modelerna du sa och ett segel mellan 6-7.0 kvm hur mycket kommer det att kosta=?? ny och begangnat ooo.gif.. ca:pris

  • lolve

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 11:44

    menade AHD Inspiro 79** frown.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 14:42

    Inspiron 79 är som sakt 136 liter,den går nog att använda som första bräda men 87 passar nog bättre som första bräda.
    Men 87an blir nog fort för stor är jag rädd för,jag har själv 79an och den är jag nog nöjd med..
    ulven…

  • niceride

    Medlem
    15 juni, 2005 vid 20:05

    Du som verkar veta allt! Kan jag köpa en RRD wave 60 -97 till mitt nabu segel på 4.2 kvm? och var köper man en mastfot billigast?
    tack på förhand

  • Knatte

    Gäst
    16 juni, 2005 vid 10:43

    Vart det ett beröm eller ironi wink.gif
    Ställ hellre frågan i Freestyle/våg forumet. RRD wave är inte min starka sida.
    Mastfot hittar du billigast på köp/sälj forumet.. Annars är det väl samma priser på nytt, vilken butik du än väljer smirk.gif

  • niceride

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 18:44

    Tack!

  • rocklund

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 11:13

    jag har två funderingar/problem när det gäller att få i fötterna i stropparna…

    Hur får man brädan att inte lova upp i vind när man har fötterna i stropparna? (stropparna är ju positionerade på ena kanten av brädan så det verkar svårt att hålla brädan plan då…?)

    när jag stoppar fötterna i stropparna så stegrar brädan..dvs alldeles för mycket tryck på bakändan så att den sjunker…hur undviker jag detta eller vad gör jag för fel?

  • apelbapel

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 11:21

    Plana först!

  • rocklund

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 11:34

    planar gör jag redan i mina försök…men det känns som att jag tappar trycket i seglet och därmed planingen så fort jag kliver i stropparna…

  • stang

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 11:44

    Problemet du har är att du lägger för mycket vikt på kanten av brädan. Prova att ta mer fart innan du gå i stropparna och se till att ha bra drag i seglet så att du får ut vikten i riggen istället för att lägga vikten på kanten på brädan.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 11:58

    Ett sätt att fixa det är att kroka i selen. Jag krokar ofta i innan jag kliver bak i stropparna eftersom jag har insett att jag får betydligt mer tryck på mastfoten ikrokad. Så fort jag krokar i åker nosen ner en bit, brädan planar ut och sätter fart. Sen är det en baggis att kliva i stropparna.

  • irieman

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 12:43

    Jag tycker definitivt du ska vara i selen först innan du försöker komma i fotstropparna, du får mycket bättre tryck på mastfoten så att brädan inte lovar upp. Gå i stropparna först kan också funka men då hjälper det om det blåser ordentligt. Se’n tycker jag man ska gå i den främre fotstroppen först, det brukar vara det som instruktörer och teknikartiklar i tidningar rekommenderar också. Se’n kan man självklart göra på andra sätt också om man bara har rätt tryck på mastfoten. Vid vattenstart i hård vind och choppigt vatten så kan det vara en fördel att träna på att ha fötterna i fotstropparna redan i vattenstarten så slipper man gå i när brädan hoppar och studsar. Å andra sidan så fungerar ju den vanliga tekniken i alla förhållanden.

    Irie Man

Sida 4 av 10

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.