• nybörjare

    Publicerad av ozkar på 5 januari, 2007 vid 15:49

    hej är nybörjare jag börja förra året på 80-tals bräda å segel, men nu har jag köpt helt nytt en f2 hornet 134 bräda och 7,0 north sails segel, Idag var det första gången jag körde och vinden låg runt 7 ökande men när jag körde fick jag nite upp nogon vidare fart å brädan ville gå upp i vind lätt är det att man måste ha mera fart för att de ska gå bättre eller?? skulle vilje ha lite tips på vad man ska tänka på när man är nybörjar för att komma igång lättare.

    tack på för hand Ozkar

    ozkar svarade 17 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • the_surfer

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 15:57

    Så var det också för mig med min nya bräda men jag åtgärdade det genom att stå längre fram på brädan och luta seglet en aning framåt. Sen tog det också några gånger för mig att plana på brädan men till slut så gick det.

  • ozkar

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 16:24
    the_surfer;357738 wrote:
    Så var det också för mig med min nya bräda men jag åtgärdade det genom att stå längre fram på brädan och luta seglet en aning framåt. Sen tog det också några gånger för mig att plana på brädan men till slut så gick det.

    Ok men ställer man sig längre fram vill de ju gärna tappa fart jag tryckte med den bakre foten lite på lää sidan av brädan om du förstår men rätt vet jag inte om det var. Vad gjorde du för att komma i planing något man ska tänka på ??

  • wind-lover

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 16:39

    @Ozkar 357745 wrote:

    Ok men ställer man sig längre fram vill de ju gärna tappa fart jag tryckte med den bakre foten lite på lää sidan av brädan om du förstår men rätt vet jag inte om det var. Vad gjorde du för att komma i planing något man ska tänka på ??

    helt rätt iaf enligt mig(att farten minskar). När jag ställer mig längre fram på brädan då är det dom tillfällen då det inte blåser tillräckligt! när man står längre fram blir det stabilare och jag sjunker inte :tongue:
    men det bli svårare (för mig) att plana.
    Tänk på att “det behövs” tillräckligt med vind för att det ska fungera att plana och att du måste falla av för att komma igång tillräckligt!
    fall av, släpp ut så kommer du i planing lättare helt enkelt.:laugh:
    En sak till är att inte “fen åka” bara ha trycket på fenan det är inte bra. Då kan brädan få spinnout och du “slirar” på vattnet. Försök skota in, (inte för mycket, där det känns bäst) och fördela trycket så att du inte “fen åker” och fall av så ska du se att det blir lättare

    Lycka till!:laugh:
    och kom ihåg att man måste öva och vänja sig vid det.

  • _alexander

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 16:46

    @Ozkar 357737 wrote:

    hej är nybörjare jag börja förra året på 80-tals bräda å segel, men nu har jag köpt helt nytt en f2 hornet 134 bräda och 7,0 north sails segel, Idag var det första gången jag körde och vinden låg runt 7 ökande men när jag körde fick jag nite upp nogon vidare fart å brädan ville gå upp i vind lätt är det att man måste ha mera fart för att de ska gå bättre eller?? skulle vilje ha lite tips på vad man ska tänka på när man är nybörjar för att komma igång lättare.

    tack på för hand Ozkar

    att du lutar dig tillräckligt mycket bakåt kan vi utgå ifrån och det du ska öva på är skuta fram höfterna och vikten men ändå ha fötterna långt bak, då förflyttas din vikt mer framåt och ner i riggen och du lovar inte upp i vind
    Mvh

  • ozkar

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 16:50
    wind-lover;357750 wrote:
    helt rätt iaf enligt mig(att farten minskar). När jag ställer mig längre fram på brädan då är det dom tillfällen då det inte blåser tillräckligt! när man står längre fram blir det stabilare och jag sjunker inte :tongue:
    men det bli svårare (för mig) att plana.
    Tänk på att “det behövs” tillräckligt med vind för att det ska fungera att plana och att du måste falla av för att komma igång tillräckligt!
    fall av, släpp ut så kommer du i planing lättare helt enkelt.:laugh:
    En sak till är att inte “fen åka” bara ha trycket på fenan det är inte bra. Då kan brädan få spinnout och du “slirar” på vattnet. Försök luta dig bakåt och skota in, (inte för mycket, där det känns bäst) och fördela trycket så att du inte “fen åker” och fall av så ska du se att det blir lättare

    Lycka till!:laugh:
    och kom ihåg att man måste öva och vänja sig vid det.

    Ok låter ju bra att falla av för att få fart å mer vind i seglet. När man lyckas plana är det lättare att gå högre i vinden då? jag har ju bara fena bak som är runt 45cm hur högt klara man att gå och endå behålla hyfsad fart ? Eller är det halvvind som de man kör?

    //Ozkar

  • wind-lover

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 16:58

    @Ozkar 357753 wrote:

    Ok låter ju bra att falla av för att få fart å mer vind i seglet. När man lyckas plana är det lättare att gå högre i vinden då? jag har ju bara fena bak som är runt 45cm hur högt klara man att gå och endå behålla hyfsad fart ? Eller är det halvvind som de man kör?

    //Ozkar

    ja exakt! när du kommit upp i fart, det är då det blir lättare att ta dig upp i vind “kryssa”
    har själv en 23 cm och jag har inga problem alls att kryssa…
    men jag har då allt för mig att det är lättare att kryssa och ta höjd med längre fena ibörjan…
    När du sen ska kryssa upp dig gäller det att du skotar in och lutar seglet neråt och se upp för “fenåkning” igen:tongue:
    när du väl är ute kommer du känna där det känns bäst, hur rörelserna är i förhållande till hur bräda rör sig. Så man lär sig efterhand.
    :cool2: :laugh: 🙂

  • _alexander

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 17:17

    @Ozkar 357753 wrote:

    Ok låter ju bra att falla av för att få fart å mer vind i seglet. När man lyckas plana är det lättare att gå högre i vinden då? jag har ju bara fena bak som är runt 45cm hur högt klara man att gå och endå behålla hyfsad fart ? Eller är det halvvind som de man kör?

    //Ozkar

    med en sådan monsterfena kan du höjda som ett monster! gäller bara att ha bra tryck i grejerna.
    jag blev frustrerad när jag inte kunde höjda i början när jag surfade som bara berodde på att jag körde underriggad, måste ha tryck annars går det inte!

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 17:43

    Som sagt inga problem att kryssa med en 45 cm fena, det krävs bara att du har rejält med fart. Den vanliga krysstaktiken handlar om att falla av och inte bara nöja sig med planing utan låta farten öka lite till innan man börjar höjda, då känner man att fenan pressas mot lovart och då kan man trycka emot med bakfoten och flyga fram på kryssen.

  • ozkar

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 17:57
    Rasmus_W;357768 wrote:
    Som sagt inga problem att kryssa med en 45 cm fena, det krävs bara att du har rejält med fart. Den vanliga krysstaktiken handlar om att falla av och inte bara nöja sig med planing utan låta farten öka lite till innan man börjar höjda, då känner man att fenan pressas mot lovart och då kan man trycka emot med bakfoten och flyga fram på kryssen.

    okok låter gytt nu vill man bara att det ska bli lite varmare i vattnet 😉 men det gick ju fint idag. Ska köpa en ny dräkt snart tänkte mig en o’neill Mutant vet någon om det är ett bra val ? vad kör ni med för hanskar ??

  • wind-lover

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 18:09

    @Ozkar 357770 wrote:

    okok låter gytt nu vill man bara att det ska bli lite varmare i vattnet 😉 men det gick ju fint idag. Ska köpa en ny dräkt snart tänkte mig en o’neill Mutant vet någon om det är ett bra val ? vad kör ni med för hanskar ??

    bra val! har hört att dom dräkterna är riktigt bra!!:grin:
    jag kör ION 5/3 och kan verkligen rekomendera det också.

    Handskar! kan vara lite klurigt.
    vissa handskar får vissa kramp av, och det är inget vidare.
    man måste ha ett par handskar med bra grepp, så man inte halkar med händerana. + att samtidigt så måste handskarna vara varma & goa.:grin:
    Dakine vantar ska vara väldigt goa, har jag hört och det finns även en tidigare tråd om dom(sök på Dakine vantar typ på forumet)
    Jag har tumvantar men stängd hand neil pryde just nu, jag tycker att dom till skillnad från många andra håller värmen riktigt bra!:laugh:
    det som inte är lika bra med dom är att dom inte har så bra grepp vid vissa tillfällen så glider man med dom.och det är inte så bra…

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 18:12

    Jepp, det bästa som finns ska vara DaKine Cold water mitts. Problemet är att de är svåra att få tag på och måste beställas från utlandet eftersom svenske importören inte är intresserad av att ta in dem.

  • _alexander

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 18:15

    @Ozkar 357770 wrote:

    okok låter gytt nu vill man bara att det ska bli lite varmare i vattnet 😉 men det gick ju fint idag. Ska köpa en ny dräkt snart tänkte mig en o’neill Mutant vet någon om det är ett bra val ? vad kör ni med för hanskar ??

    Mutanten är det fetaste jag sett i dräktväg, köp köp!

  • ozkar

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 18:23
    wind-lover;357771 wrote:
    bra val! har hört att dom dräkterna är riktigt bra!!:grin:
    jag kör ION 5/3 och kan verkligen rekomendera det också.

    Handskar! kan vara lite klurigt.
    vissa handskar får vissa kramp av, och det är inget vidare.
    man måste ha ett par handskar med bra grepp, så man inte halkar med händerana. + att samtidigt så måste handskarna vara varma & goa.:grin:
    Dakine vantar ska vara väldigt goa, har jag hört och det finns även en tidigare tråd om dom(sök på Dakine vantar typ på forumet)
    Jag har tumvantar men stängd hand neil pryde just nu, jag tycker att dom till skillnad från många andra håller värmen riktigt bra!:laugh:
    det som inte är lika bra med dom är att dom inte har så bra grepp vid vissa tillfällen så glider man med dom.och det är inte så bra…

    Ok jag ska kolla Dakine men tänkte testa att köpa o’neill 5 finger hanske både 1,5mm och 3mm så får man testa sig fram. Kan inte jag ha de får la bror min ta de hehe.

  • Oregistrerade

    Gäst
    5 januari, 2007 vid 18:49

    @_Alexander 357774 wrote:

    Mutanten är det fetaste jag sett i dräktväg, köp köp!

    Men jag har hört att vindsurfings våtdräckt ska vara mer slapp å armarna och axlarna för att inte få kramp, men mutanten är ju slimad vad ska man ha ??

    //Oskar

  • Oregistrerade

    Gäst
    5 januari, 2007 vid 18:52

    Den ska vara lite pösig just över biceps/triceps för att motverka kramp. Sen beror det också på hur pass “kramp-tränad” du är. Jag brukar också ha en plunta inanför våtdräkten med sugslang i för att hålla vätskebalansen på en acceptabel nivå, promillehalten även så och kropps temperaturen! =)

    Happy surfing!

    /Nils Peter

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.