Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare behöver tips

  • Nybörjare behöver tips

    Publicerad av lezz på 1 augusti, 2009 vid 11:00

    Tjena

    Jag provade på att vindsurfa i början av året o fastna för det. Har tills nu åkt på nybörjar saker .
    Nu när jag kan grunderna så tänkte jag byta upp till lite nyare saker som man kan utvecklas med . Jag har inte jätte koll på vad som är bra o vad som inte är bra , så alla tips på saker är hjärligt välkommna. Samt lite tips på spot i Nord västra skånes trakter.

    bee svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 11:16

    Bra översikt över spots att åka på:
    http://spotguide.kicks-ass.net/

  • lezz

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 11:45

    sjukt bra spotguide den tackar jag för

  • jonas_p

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 17:07

    Var bor du någonstans?

    Jag kan tipsa om min annons på mitt freestyle kit. Jag köpte det precis efter att jag lärt mig grunderna, precis som du och utvecklades snabbt på denna lagom stora bräda: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23789/cat/29

  • linusa

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 17:26

    Själv brukar jag oftast köra i “bukten” vid jonstorp till farhult eftersom där är relativt platt vatten (ypperligt för mig som nybörjare :grin:) lättast att gå i vid jonstorp, då man kan parkera 10-20 meter från vattnet och där aldrig är några badare (åtminstone inte så att det är något som stör)…

    Plattare vid jonstorp dock pga ett sandrev en bit ut, dessutom är där väldigt långgrunt, så lär du dig strandstarten så klarar du dig långt där

    ps. efter egen erfarenhet: undvik vågor i början… I början tyckte jag att vågor var lite jobbigt att köra i, men tänkte att det var lika bra att lära sig köra i alla förhållanden… Den inställningen hade jag tills en våg pajade mitt segel 😛 nuförtiden försöker jag hålla mig till plattare vatten, vilket är en fördel över huvud taget då man försöker lära sig alla moment

  • benx

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 19:52
    Lezz;563153 wrote:
    Tjena

    Jag provade på att vindsurfa i början av året o fastna för det. Har tills nu åkt på nybörjar saker .
    Nu när jag kan grunderna så tänkte jag byta upp till lite nyare saker som man kan utvecklas med . Jag har inte jätte koll på vad som är bra o vad som inte är bra , så alla tips på saker är hjärligt välkommna. Samt lite tips på spot i Nord västra skånes trakter.

    Vad har du kört på för grejer?, och hur långt har du kommit? Vad tror du att du vill ha för “inriktning”? Och slutligen i denna fråge kalkad hur mycket väger du?:wink:

  • lezz

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 22:15

    Precis som du nyss sa , värt att nämna är väl vikt , ligger på ca 95 pannor, och är ca 182 lång

    Prylarna jag åkt med är från sailworks seglet då , och brädan var en bräda som min morbror byggde till mig i sandwich konstruktion.

    Sakerna är gammla prylar som jag köpte för att jag bara skulle prova på själv o lära mig de , inte värt att lägga pengar på något man inte fasntar för…

    Jag är väl inne på lite freestyle / våg åkning .

    men nu eftersom jag bestämt mig för att fortsätta med de , så börja jag lägga upp en budget o spara , och är väl i köpar stadiet nu att jag ska köpa något som jag kan utvecklas med .

  • linusa

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 22:40

    Angående val av utrustning beror mycket på hur långt du kommit i utvecklingen… Kan du gippa/slå, vattenstarta, åker du med hängsele etc?

    Det finns ju våg och freestyle-brädor, men majoriteten av dessa är inte direkt lämpliga att utvecklas på som nybörjare… Freeride-brädorna är bra att utvecklas på (även om större freestylebrädor kan funka, har jag för mig)

    Så vill du ha konkreta tips på vad som är lämpligt att köpa får du berätta vad du kan / inte kan 😉

    Och även om du eftersträvar freestyle/vågåkning så är det inte fel att ha en freeride-bräda i början att lära sig på… Brädor av den typen brukar dessutom vara väldigt lätta att få sålda, om du nu skulle tycka att brädan känns helt fel.

  • lezz

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 22:49

    gippa o slå vattenstart strandstart , kör med sele o stroppar , inga problem med åkandet , men brädan känns lite ostabil o segel mast o bom är utnött .

    De jag vill köra är freestyle och våg , men som sagt osäker på vad jag ska inrikta mig på att köpa för prylar , volym på bräda storlekar på segel osv , sen vad för saker som rekommenderas , någon kanske har ett kit till salu som passar mig ypperligt

  • benx

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 06:14
    Lezz;563308 wrote:
    gippa o slå vattenstart strandstart , kör med sele o stroppar , inga problem med åkandet , men brädan känns lite ostabil o segel mast o bom är utnött .

    De jag vill köra är freestyle och våg , men som sagt osäker på vad jag ska inrikta mig på att köpa för prylar , volym på bräda storlekar på segel osv , sen vad för saker som rekommenderas , någon kanske har ett kit till salu som passar mig ypperligt

    Jag är ju verkligen ingen expert :tongue: men har alldeles nyss vart i samma sits som dej. Men kanske en Freestylewave på ca 110-115L, och kanske segel från 5,0 till 6,5….Eller vad tror experterna om det?I skåne brukar de väl blåsa 😉

  • lezz

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 09:22
    LinusA;563307 wrote:
    Angående val av utrustning beror mycket på hur långt du kommit i utvecklingen… Kan du gippa/slå, vattenstarta, åker du med hängsele etc?

    Det finns ju våg och freestyle-brädor, men majoriteten av dessa är inte direkt lämpliga att utvecklas på som nybörjare… Freeride-brädorna är bra att utvecklas på (även om större freestylebrädor kan funka, har jag för mig)

    Så vill du ha konkreta tips på vad som är lämpligt att köpa får du berätta vad du kan / inte kan 😉

    Och även om du eftersträvar freestyle/vågåkning så är det inte fel att ha en freeride-bräda i början att lära sig på… Brädor av den typen brukar dessutom vara väldigt lätta att få sålda, om du nu skulle tycka att brädan känns helt fel.

    Benx;563332 wrote:
    Jag är ju verkligen ingen expert :tongue: men har alldeles nyss vart i samma sits som dej. Men kanske en Freestylewave på ca 110-115L, och kanske segel från 5,0 till 6,5….Eller vad tror experterna om det?I skåne brukar de väl blåsa 😉

    Då är bara frågan om vilket märke , ska man köpa begagnad bräda o nya segel mast o bom?

  • benx

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 09:45
    Lezz;563364 wrote:
    Då är bara frågan om vilket märke , ska man köpa begagnad bräda o nya segel mast o bom?

    De oftast en ekonomisk fråga 😉 Men kolla lite på köp och sälj här du kanske kan hitta nån bra segellinje också..

  • stefanlindmark

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 09:48
    Lezz;563364 wrote:
    Då är bara frågan om vilket märke , ska man köpa begagnad bräda o nya segel mast o bom?

    Mitt tips är att försöka hitta bättre beg riggutrustning av lite bättre modell hellre än att köpa kartongnytt av billigare snitt.

  • lezz

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 09:58
    stefanlindmark;563367 wrote:
    Mitt tips är att försöka hitta bättre beg riggutrustning av lite bättre modell hellre än att köpa kartongnytt av billigare snitt.

    Var lite inne på det jag med att köpa något som har 1-2 år på skallen . Men jag vet inte vad jag borde leta efter , bräda vilken volym ” freeride / freestyle/ vågbräda , Segel vilka märke / modell som man ska kika efter och storlekar ,

    har ingen större koll på detta själv därför jag frågar er som är kunniga

  • stefanlindmark

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 14:10

    Låter någon annan hoppa in som kan freestyle/våg…. Inte min gengre.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 15:27

    Okej, här kommer lite inkompletta listor på bra brädor.
    Freerides: Fanatic Eagle, Hawk och Shark (shark är kanske lite väl stor), JP Xcite-ride, Starboard futura och carve, Mistral screamer.
    Freestyle-wave: Fanatic freewave, JP Freesrtylewave, RRD Freestylewave, Starboard Kombat.

    Volymmässigt är säkert 110-120 liter perfekt men några liter hit eller dit spelar nog inte så stor roll. Däremot skulle jag nog inte gå under 100 liter, det blir lite väl hårdvindsbetonat om man väger 95 pannor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare behöver tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.