Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare – fråga om kiteval

  • lima-ko

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 14:33
    Plattvatten;692462 wrote:
    Jag har elever som skaffat c kite direkt efter kursen och det funkar även det, inget att rekommendera men det funkar.

    Varfor ha bilbalte, nar man kan halla hart i ratten, inget att rekommendera men det funkar.

    Jag antar att du försöker citera Paul, eller!? Oavsett så förstår jag inte riktigt liknelsen.

    Vet man med sig att det första man vill göra, så fort man kan ta höjd och har lärt sig poppa bra, är att börja kroka ur och göra trick med kiten lågt ser jag inga problem med att man skaffar en modern c-kite direkt efter kursen. Visst, det kanske blir lite svårare i början men en modern c-kite (ca 2010 och framåt) är oftast riktigt bra, både vad det gäller säkerhet och vindregister. Sen är det ju självklart skillnad på c-kite och c-kite.

  • skanepaul

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 14:50
    Plattvatten;692462 wrote:
    Jag har elever som skaffat c kite direkt efter kursen och det funkar även det, inget att rekommendera men det funkar.

    Varfor ha bilbalte, nar man kan halla hart i ratten, inget att rekommendera men det funkar.

    Bra liknelse!

    Men du, nästa gång det blåser 32m/s kan du väl komma ner och köra en session?

    Nu pajjar vi tråden, köp RPM eller ID, det kommer bli skitbra. Har två elever från förra året som kör RPM 2011 och är skitnöjda.

  • ursuspolaris

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 15:08

    och här kommer party poopern…

    Som nybörjare skulle jag inte köpa en ny drake, du kan få väldigt mycket kite för pengarna om du väljer beggat. Dessutom behöver du inte vara lika rädd för att ge draken stryk som om du hade lagt ner 9-10 tusen på den. Se bara till att välja någon av de bättre nybörjardrakarna (du har många av namnen i den här tråden) och att den inte är äldre än 2009.

    En annan grej som är en fördel med denna approach är att det är svårt när man är helt grön att veta vad det är man vill ha ut av en kite, vilken stil man kommer att fastna för etc, så därför är det ide att köpa en hyfsat billig, lära sig grunderna och under tiden snacka med så många som möjligt och prova så mycket som möjligt. Då vet du vad som passar dig när det väl kommer till kritan och det blir dags att investera lite tyngre. På forumet här på sidan finns massor av bra grejor!

    Lycka till!

  • pjoter

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 15:43

    nackdelen med att köpa beg är att man i början inte har en jäkla aning om vad man ska kolla efter och hur kiten bör/ska kännas och se ut.

    Ett mittenväg är att köpa en fjolårs eller förrfjolårs som ligger kvar någonstans i en butik och släpps för klart billigare peng.

  • grodanboll

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 22:21

    Här finner du svaret på din fråga 😉

    Köpa kite – vilken ska jag välja?

  • skanepaul

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 08:05
    GrodanBoll;692501 wrote:
    Här finner du svaret på din fråga 😉

    Köpa kite – vilken ska jag välja?

    Bra!!!! 🙂

  • blizzy

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 08:13
    Ursuspolaris;692472 wrote:
    och här kommer party poopern…

    Som nybörjare skulle jag inte köpa en ny drake, du kan få väldigt mycket kite för pengarna om du väljer beggat. Dessutom behöver du inte vara lika rädd för att ge draken stryk som om du hade lagt ner 9-10 tusen på den. Se bara till att välja någon av de bättre nybörjardrakarna (du har många av namnen i den här tråden) och att den inte är äldre än 2009.

    En annan grej som är en fördel med denna approach är att det är svårt när man är helt grön att veta vad det är man vill ha ut av en kite, vilken stil man kommer att fastna för etc, så därför är det ide att köpa en hyfsat billig, lära sig grunderna och under tiden snacka med så många som möjligt och prova så mycket som möjligt. Då vet du vad som passar dig när det väl kommer till kritan och det blir dags att investera lite tyngre. På forumet här på sidan finns massor av bra grejor!

    Lycka till!

    Som nybörjare (och erfaren för den delen också) är det ju dock alltid en risk med begagnade grejer att man inte riktigt vet vad man får o att de kanske är lite mer slitna än vad folk uppger….

    Om man inte vågar sig på beg. kite men tycker ny är för dyrt så finns ju alternativet att kolla efter demokites och förra årets modeller i butiker. Är oftast så gott som nya men lite billigare än ny-ny.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare – fråga om kiteval

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.