Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarfråga; Det går tamejffan bara upp….

  • Nybörjarfråga; Det går tamejffan bara upp….

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 augusti, 2005 vid 13:07

    …i vind hela tiden. Är återfallssurfare från åttitalet, införskaffat Starboard Carve 121 liter, 7,5 och 5,9 kvm neil pryde. Surfat 3 ggr och vattenstarten funkar, det går iväg men det släpper liksom inte. Brädjävulen vill bara gå upp i vind.

    Har provat allt, mast längst fram, ej hoppa bak för fort men när den börjar ta fart vill skiten bara upp i vind. När planingen kommer ere ju kanon men det e så sällan.

    Vad göra? Mer tid i vattnet så ger det sig? Överriggad? Håll käften å kämpa?

    Någon som känner igen sig å har lösningen?

    NybörjarTompa

    johanc svarade 18 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • torpalasse

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 13:52

    Är själj relativt ny och hade detta problemet innan med. Jag gör så att jag försöker luta masten fram mot nosen tills man fått upp fart. Funkar för mig iaf.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 15:22

    Försöker det med å det går väl lite bättre men tycker ändå brädhelvetet går upp i vind för mkt. Ser andra på fjärden utan detta problem.

    Självklart måste tekniken vässas men det verkar oxå vara en kombination av för stort segel och för klena armmuskler.

    Detta är det andra problemet; tycker att jag måste ta i in i helvete för att skota hem och ändå klarar jag inte att täppa till mellan underliket å brädan. Idag 2005-08-29 var jag ute i skärgården med 5,9 å hade majorproblem….

  • mangs

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 15:47

    Tjenare.

    Hade själv liknande problem när jag började, och det gäller givetvis att få mkt tid på vattnet för att lösa det.

    Men det bästa tips jag fick var att försöka släppa på trycket av fötterna på brädan, dvs hänga ordentligt i bommen och därigenom skapa mastfotstryck.

    Häng ner ordentligt, och försök nästan lyfta fötterna från brädan.Försök även att trycka i mitten av brädan i början, så att du inte lägger tryck på kanten direkt utan mer i mitten. Då faller man av, får upp tryck i seglet och kommer iväg i planing rätt snabbt. Vänta med att gå bak och i stropparna tills du har ordentlig fart.

    Lycka till

    Magnus

  • alexasu

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 16:09

    asså, det där med att täppa till luckan mellan underliket å brädan är inget man ska syssla med.
    för det första så flyttar du tryckpunkten i seglet för långt bak vilket leder till att du lovar (“går upp i vind”).
    för det andra så försvinner drivet i seglet när det hålls på detta sätt.
    må pro’sen rätta mig om jag har fel.

  • _alexander

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 19:04

    om du e tvungen att ta i så du spyr när du skotar in bör du nog flytta tillbaka hängsele linorna och förmodligen kommer riggen i en bättre position

  • surfmats

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 19:41

    Svar till:


    asså, det där med att täppa till luckan mellan underliket å brädan är inget man ska syssla med.
    för det första så flyttar du tryckpunkten i seglet för långt bak vilket leder till att du lovar (“går upp i vind”).
    för det andra så försvinner drivet i seglet när det hålls på detta sätt.
    må pro’sen rätta mig om jag har fel.

    [/ QUOTE ]

    Att stänga till mellan underlik och bräda är väl helt OK. Men det förutsätter att man planar och har bra tryck i grejerna. Att stänga till utan planing resulterar ju i att bräd(helvetet) går upp i vind. Ett tips för att brädan inte ska gå upp i vind kan vara att stå med framfoten precis bakom mastfoten och “trycka” ner brädan i vind. Att luta seglet mot nosen (brädans alltså) gör också att den faller av. Om brädan går upp i vind även med planing får du trycka mer på läkanten med fötterna.
    /M

  • nordgren

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 20:15

    Själv gör jag som surfmats + att jag ibland med lätt bakfot pillar i foten i stroppen och drar brädans bak mot mig så att brädan går ned i vind.

    Annars låter det som att du drar för lite i nedhalet om riggen känns så tung.

    Sen gäller det ju alltid att vara väldigt lätt på fötterna och hålla brädan plant för att plana…

    Hoppas att det löser sig.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 21:38

    Jag tycker det krävs en förutsätning till för att det ska vara vettigt att täppa till med unerliket: Att seglet ifråga är ett racesegel. Med ett racesegel kan man täppa till utan att luta masten speciellt mycket bakåt. Gör man samma sak med ett freeridesegel eller ett vågsegel blir det obalans till max.

  • johanc

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 09:02

    Sitter här och tänker till lite… Har själv en Carve 123 och när det är hyggligt tryck i prylarna kliver jag i framstroppen mer eller mindre direkt från beachstarten och trycker fram brädan med masten. Annars låter det väl som om du är lite snabb i stropparna. När jag höll på att lära mig fick jag tipset att långsamt, med små steg förflytta mig bakåt tills jag stod PÅ stropparna för att sen dra i fötterna..
    Var har du stropparna förresten?? Raceposition(långt bak och ut) eller freestyleposition(långt fram och in).. Betydligt lättare att komma i freestyleposition…
    Sedan är det som sagts tidigare.. Ett freestyle eller våg segel har ett alldeles för högt skuret underlik för att man ska kunna få ned det mot brädan… Segla så att du känner att du har drag i grejerna.

    GLHF!

    Johanc

    PS och förresten.. Peta upp bommen till näshöjd så ska du se vilken skillnad det gör… DS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarfråga; Det går tamejffan bara upp….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.