Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)

  • Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)

    Publicerad av pure på 11 december, 2006 vid 17:59

    Är det nån som har efarenhet av den? Är det värt 1500kr för en nybörjare? Ska försöka följa alla tips i tidningar o på forum att inte försöka lära min tjej att vindsurfa själv 🙂

    surfan svarade 17 år, 4 månader sedan 17 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • frisk

    Medlem
    11 december, 2006 vid 18:35

    vad är förhållandet värt…..?

  • pure

    Medlem
    11 december, 2006 vid 19:45

    ca 2350 :- 😉

    Nejdå , men tänkte mer på kvaliteten på själva kursen. Har själv gått en kurs och själva kursen kunde jag leva utan men fick ändå ut det pga att hyra så länge kostade lika mycket.

    In other news (Supermodellen Gisele lär sig vindsurfa):
    http://www.expressen.se/index.jsp?d=452&a=787873&i=14&g=0

  • nlc

    Medlem
    11 december, 2006 vid 20:47

    In other news (Supermodellen Gisele lär sig vindsurfa):
    http://www.expressen.se/index.jsp?d=…87873&i=14&g=0

    Asgarv! Vem fan är det som hittar på sånna värdelösa bildtexter ?

    Men annars tror jag att du e på helt rätt spår. Att lära sin respektive att surfa är bara att slösa med sin egen surftid…

  • drx

    Medlem
    11 december, 2006 vid 22:29

    Tjena, jobbade på Club Mistral i somras i Bahia Feliz, grundkursen innefattar teori, demonstration på simulator, ett gäng övningar på stranden och en massa upphalande av rigg på vattnet med en instruktör som följer efter i kajak. Dom flesta lärde sig att surfa, ta höjd och göra slag efter grundkursen, fast i lätta förhållanden då förstås. Ibland kan det vara stor grupper, men då under högsäsong på sommarn, så nu borde det vara lugnt /Alf

  • ian

    Medlem
    11 december, 2006 vid 23:03

    är det inte lite läskigt shorebreak där för nybörjare?

  • drx

    Medlem
    12 december, 2006 vid 00:23

    Det kan vara det ibland på syd-swell, men det är ovanligt..

  • surfjohan

    Medlem
    12 december, 2006 vid 14:12

    @NLC 354058 wrote:

    Men annars tror jag att du e på helt rätt spår. Att lära sin respektive att surfa är bara att slösa med sin egen surftid…

    Det där fattar jag inte. Det e väl skitball att surfa med sin tjej? Istället för att behöva åka iväg på trista weekends till köpenhamn och skit, lastar man på prylarna och drar och surfar en helg på haga eller varberg ihop, och har det gött och kul tillsammans.

    Funkar bra för mig ialla fall, min tjej har lärt sig massor den här säsongen och ska byta ut freeriden mot en freestyleplanka nu till våren. Känner flera som har fått sina flickvänner att börja surfa, ju mer tjejer desto bättre för sporten!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    12 december, 2006 vid 16:53

    @Surfjohan 354159 wrote:

    Det där fattar jag inte. Det e väl skitball att surfa med sin tjej? Istället för att behöva åka iväg på trista weekends till köpenhamn och skit, lastar man på prylarna och drar och surfar en helg på haga eller varberg ihop, och har det gött och kul tillsammans.

    Funkar bra för mig ialla fall, min tjej har lärt sig massor den här säsongen och ska byta ut freeriden mot en freestyleplanka nu till våren. Känner flera som har fått sina flickvänner att börja surfa, ju mer tjejer desto bättre för sporten!

    Du tolkade nog detta lite fel bara. Poängen är inte att tjejen inte skall lära sig vindsurfa utan att man inte skall lära ut det själv. Vill nog instämma i det. Har försökt själv med blandat resultat.

  • henryk

    Medlem
    12 december, 2006 vid 19:09

    Vill som gammal och erfaren surfare (?) och gift man bara trycka på att man absolut inte skall lära tjejen surfa, varken själv eller med hjälp av ngt långhårigt tysk semi-proffs! Visst, tjejer ser ju mycket bättre ut i våtdräkt än killar, men på sikt så blir ni äldre, skaffar hus barn och bullterrier osv… och det blir hopplöst att hinna med surfresor eller att hinna sticka iväg överhuvudtaget om båda surfar! I praktiken kommer ju tjejen surfa när det blåser lite mindre och du själv när det blåser mer eftersom tjejer inte blir lika duktiga, men det betyder bara att det blir ännu svårare att få ihop familjeplikterna med surfet.

    Ett bra surfförhållande bygger på en föstående fru (“han blir ändå så grining om han inte får surfa”) som absolut inte vilja följa med och sitta och frysa på stranden med en snorunge i famnen!

    Det kan ju finnas undantag, men jag känner inte till några….

    I övrigt är jag en jämställd man, jag menar jag är i princip för jämstäldhet…och ser gärna fler tjejer som surfar….

  • pure

    Medlem
    12 december, 2006 vid 19:20

    @DrX 354091 wrote:

    Tjena, jobbade på Club Mistral i somras i Bahia Feliz, grundkursen innefattar teori, demonstration på simulator, ett gäng övningar på stranden och en massa upphalande av rigg på vattnet med en instruktör som följer efter i kajak. Dom flesta lärde sig att surfa, ta höjd och göra slag efter grundkursen, fast i lätta förhållanden då förstås. Ibland kan det vara stor grupper, men då under högsäsong på sommarn, så nu borde det vara lugnt /Alf

    Tackar för infon.. det låter precis lagom.

    Föresten. Nån som vet om man behöver ta med sig våtdräkt till GC i januari? Tyckte jag såg att det var 18 grader i vattnet så det känns ju som om det hade behövts men det e ju lite svårt att veta beroende på hur mycket solen värmer. Förhoppningsvis så blir det många timmars surf.

  • pure

    Medlem
    12 december, 2006 vid 19:25

    @henryk 354214 wrote:

    Vill som gammal och erfaren surfare (?) och gift man bara trycka på att man absolut inte skall lära tjejen surfa, varken själv eller med hjälp av ngt långhårigt tysk semi-proffs! Visst, tjejer ser ju mycket bättre ut i våtdräkt än killar, men på sikt så blir ni äldre, skaffar hus barn och bullterrier osv… och det blir hopplöst att hinna med surfresor eller att hinna sticka iväg överhuvudtaget om båda surfar! I praktiken kommer ju tjejen surfa när det blåser lite mindre och du själv när det blåser mer eftersom tjejer inte blir lika duktiga, men det betyder bara att det blir ännu svårare att få ihop familjeplikterna med surfet.

    Ett bra surfförhållande bygger på en föstående fru (“han blir ändå så grining om han inte får surfa”) som absolut inte vilja följa med och sitta och frysa på stranden med en snorunge i famnen!

    Det kan ju finnas undantag, men jag känner inte till några….

    I övrigt är jag en jämställd man, jag menar jag är i princip för jämstäldhet…och ser gärna fler tjejer som surfar….

    Intressanta tankar och i många fall blir det säkert såhär men hoppas ändå på att det löser sig. Man kan ju ha flyt 🙂

  • jps

    Medlem
    12 december, 2006 vid 19:46

    @pure 354218 wrote:

    Tackar för infon.. det låter precis lagom.

    Föresten. Nån som vet om man behöver ta med sig våtdräkt till GC i januari? Tyckte jag såg att det var 18 grader i vattnet så det känns ju som om det hade behövts men det e ju lite svårt att veta beroende på hur mycket solen värmer. Förhoppningsvis så blir det många timmars surf.

    En shorty är nog inte fel att ha med.

  • nlc

    Medlem
    13 december, 2006 vid 07:07

    @fredrik.ygge 354192 wrote:

    Du tolkade nog detta lite fel bara. Poängen är inte att tjejen inte skall lära sig vindsurfa utan att man inte skall lära ut det själv. Vill nog instämma i det. Har försökt själv med blandat resultat.

    Precis! Men sen när båda surfar är det ju hur gött som helst :cool2:

  • fredrik-ygge

    Medlem
    13 december, 2006 vid 08:30

    Usch Henryk vilka sanningar du kommer med. Jag känner igen mig i mycket.

    Surfande flickvän = fantastiskt
    Surfande småbarnsföräldrar = trixigt
    Surfande tonårsmamma = fantastiskt (?)

    Fick aldrig min flickvän (numera min fru) att börja surfa. Det var synd då, men nu är det nog rätt praktiskt. Nu väntar jag bara på att sönerna (3 och 6 år) fastnar och tvingar ut sin mor på vattnet 🙂

  • surfjohan

    Medlem
    13 december, 2006 vid 10:12

    Råkade precis snubbla över ett helt otroligt roligt klipp på youtube, kanske kan funka som varnande exempel på hur man inte ska göra haha…

    http://www.youtube.com/watch?v=nWIxQslGWXQ&mode=related&search=

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.