Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nyburjarens första surfsommar

  • erkan76

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 17:28

    @Knatte 425096 wrote:

    Där har du nog problemet:blush: Du har nog inte placerat dina tampar rätt..

    Läs lite här: http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Truth%20About%20Harness%20Lines.pdf

    Funkar Guy Cribbs sätt att mäta ut vart hängsellinorna ska sitta….någon som har testat …..funkar det på segel över 8,0 kvm…?

  • tim-eriksson

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 18:51

    Lägger in min v. av min första surfsommar här..

    Min första surfsommar…

    För att göra historien kort…

    Min Mor har surfat sen hon var mycket liten och hade bl.a.. vindsurfingskola, tävlade och hade för sig. Träffa min far som också började surfa. Fick mig och då fick även mor och far föräldrar ledighet, detta resulterade i att jag tillbringade mina första veckor i en surfbuss i Varberg :smirk:..
    Så jag har ju haft möjlighet att lära mig om jag velat men då mina föräldrar aldrig tvingade mig ut på vattnet (lite sur att dem inte gjorde det… :mad:) så blev det aldrig av att jag lärde mig…

    Efter jag tog studenten blev det än säsong i st.anton och jisses vad skoj det var 🙂 Men tyvär försvann snön i början av maj och jag åkte hem.. Fick svårt att sitta still och började klättra på väggarna. Bestämde mig då för att lära mig vindsurfa seriöst och började rota i garaget, surfbussen stog redan trogen på garage uppfarten redo att åka iväg.

    Liksom trådskaparen så hade jag inte heller optimala grejor att börja med..
    Enligt min far var det optimala grejor och bättre prestanda fick man leta efter på mitten av 90 talet. Å visserligen, grejorna så ju bara helt okej!

    Grundutrustningen såg ut som följande:
    Mistral Energy
    NP mk 2 5.8 / 6.9
    En massa äldre segel i diverse storlekar och former 🙂

    Inhandlade även en fanatic bee 144 liters och lånade ett 8.5, tänkte att det var nog bra att ha i början 🙂

    Det blev till slut en roadtrip på 3-4 veckor i Sverige med framförallt haga park som inskolnings ställe. Fick ner min far och mor en vecka och farsan han lärde mig allt han kunde 🙂 Nja.. iaf litegrann av det han kan. Hursomhelst så fick jag fart på surfandet på Haga och efter 6-7 dagars surfande var det inga problem att segla med fotstropppar och hängsele, visserligen var det relativt många kastfall under de 6-7 dagarna…

    Nåja, lärde mig segla enbart på min mistral då det blåste på tok för mycket för att segla på stor bräda 🙂 Sen bar det av ner på Lomma till en kompis där, fick där fart på vattenstarterna och börajde försöka bygga lite fart och träna jippar. Farten gick väll sådär… Jipparna gick framtå och jag lyckades sätta 3 st 😀 Woho,

    Dock så var jag tvungen att åka hem för att jobba några dagar senare så fick inte till dem ordentligt…

    Så nu är man fast i Linköping och pendlar ut till roxen såfort det blåser med en kompis som också pluggar här 🙂

    Kanske inte så rolig läsning men hade inte mycket bättre för mig just nu, borde plugga matte men gör allt för att skjuta på det :/…

    Angående materielet…

    Det var inga problem att lära sig surfa med gamla race / slalom prylar. ! Jag lärde mig vattenstarta med 7 camprade segel, visserligen var det lite tungt och skulle varit lättare med nyare segel, men hey ! Det var gratis och jag skulle gjort om exakt samma sak igen. Nu när jag kan surfa (ungefär, kan ju in jippa än…) så köpte jag på mig några simmer onshore/zero five segel här från steffo. komplitterade med ett par master (okej.. det blev några för många,) Och wips jag har skysta saker.

    För er som tänker börja med vindsurfing, Det ÄR lättare med nya saker, men om ni får tag i ett billigt paket så hugg det ! Allt är inte prylar i början tills man lärt sig.

    Det som hindrar sporten från att spridas är att utrustningen är så j*vla dyr..

    Hej Hopp, nu ska jag ut och springa !
    Lessen för att jag tog er tid och snodde tråden men en massa meningslös text 🙂

    Edit:

    Varför börjar inte alla med hängsele? Jag hade på mig den från dag 1 då jag stod i spöregn och försökte beach starta på haga. Jag kom i hängselen dag 2 och efter det så är det meningslöst att gå ut utan den tycker jag…

    Som gå ut och segla en bräda utan fotstroppar, i början använder du inte dem men efter ett tag blir det naturligt att ta i fötterna och nu efteråt är det helt omöjlgit att surfa utan…

  • rookie

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 22:29

    Dagens tips: Leta efter ett 6.5 som riggas på 430-mast så slipper du äga en 460-mast.

    F.ö. Guy Cribbs gummisnodd bygger helt enkelt på att dragpunkten ligger vid en tredjedel av bomens längd. Snodden töjer sig linjärt.

    Prova att segla med bara en hand på bomen. Justera linorna tills att du grejar det. Kan du göra det med en framhanden, prova då att segla med bara bakhanden. Finjustera. Vola…en neutral grundinställning.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 oktober, 2007 vid 20:18

    Och ni andra som har gamla sunksegel som ligger och skräpar. Gör som jag: ge bort dem! Nån nybörjare kommer bli lycklig!

  • mx-iggesund

    Medlem
    31 oktober, 2007 vid 22:22

    Ja tack !

  • mx-iggesund

    Medlem
    31 oktober, 2007 vid 22:23

    @Rasmus_W 425811 wrote:

    Och ni andra som har gamla sunksegel som ligger och skräpar. Gör som jag: ge bort dem! Nån nybörjare kommer bli lycklig!

    Ja Tack

  • tim-eriksson

    Medlem
    1 november, 2007 vid 00:04

    5.8 och 6.9 MK2 kan säljas med passande mast om någon söker billiga bra segel.

  • spray

    Medlem
    27 november, 2007 vid 22:34

    Härligt om några månader är man ju ute på sjön igen. Ska verkligen försöka få tag i winner til beginner filmen!

    Jag tror jag ska försöka ta mig till surfklubben i roxnäs till våren, man kanske kan få lite hjälp där.Tack för alla tips i tråden kom gärna med fler om ni har!

    Såg lite windsurfing lessons på youtube, “laydown” gipp, verkar skithäftigt men vet inte riktigt om det är något för mig ännu 🙂

    Windsurfing är skitskoj men det vore 1000ggr roligare att surfa med några fler samtidigt.

  • spray

    Medlem
    27 november, 2007 vid 22:37

    Föresten, vilken typ av gipp är den enklaste att göra för en nybörjare?

    Den enda typen av gipp som jag lyckats med (…i 2m/s….) är den varianten där man svingar seglet framför brädan och sedan tar tag i det när det kommer på rätt “bog” igen.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 november, 2007 vid 00:38

    Jo det är den enklaste gippen, och den som är mest allround. Fast det tar evigheter att bli riktigt bra på den. Det tog mig 4-5 år att bara komma till det stadiet att jag allt som oftast hade full planing hela vägen runt tills jag kunde skota in på nya bogen.

    Fast det är kul att öva annat, det som gav mig aha-upplevelsen som ledde till planande vanliga gippar var att öva duckjibe, bland annat eftersom man nästan garanterat vurpar om man slutar plana i en duckjibe. Fast öva inte duckjibe med stora prylar, 5.0-5.5 och en hundralitersbräda är nog perfekt.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 november, 2007 vid 00:52
  • nlc

    Medlem
    28 november, 2007 vid 06:50

    Kan inte låta bli att tipsa om “Tricktionary – the ultimate windsurfing bible”. Där finns inte bara coola moves som loopar, spocks & geckos beskrivna utan även mer basic som olika varianter på gippar & slag (inklusive de “normala” :wink:). Kort o gott: en bok för alla!

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 november, 2007 vid 07:50

    @NLC 431146 wrote:

    Kort o gott: en bok för alla!

    Damn me ! Nu associerar jag genast orden “en för alla” till brädsegling… 🙁

  • nlc

    Medlem
    28 november, 2007 vid 08:10

    @Oregistrerad 431151 wrote:

    Damn me ! Nu associerar jag genast orden “en för alla” till brädsegling… 🙁

    Ajdå, det var ju inte meningen! Kan garantera att det inte finns med någon brädsegling i “den sanna bibeln”…

  • fluff

    Medlem
    28 november, 2007 vid 08:21

    Du glömde nyckelord som börjar på K och slutar på ona, när du hänvisar till fraser som “en för alla”

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nyburjarens första surfsommar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.