Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt fenkoncept

Taggad: 

  • swe-31

    Medlem
    2 april, 2009 vid 10:04

    Kul ide, vore kanon om man kunde köra med en 55 cm fena på sin formula, underlättar ju på Haga när man ska ut.

    Får se om det funkar på riktigt eller om det bara är ett bra försäljnings trick.

    Vi väntar ju fortfarande på en fena som går att justera i höjd under segling, prototyper fanns ju för 10 år sen.

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2009 vid 14:37

    Som sagt, kul idé, men i den delningen som är så borde det ju bli en liten glipa, om ytterst liten, men ändå en kant som kan bromsa antar jag..
    Skulle vara kul att se den live innan man ens funderar på att skaffa en.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 april, 2009 vid 14:54

    Även om det faktiskt bromsar så är frågan hur mycket det måste bromsa innan motståndet blir större än från en 5 cm längre fena eller vad de hävdade att deras fena motsvarade.

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2009 vid 15:19

    Med tanke på att “glipan” blir längs hela fenans längd så tror jag det bromsar mer än vad en 5cm längre fena gör.
    I mina öron låter det inget vidare att ha det “gångjärnet” ner till spetsen på fenan..
    Undrar om det inte hade funkat bättre att bara ha en pinne som fenan kan vrida sig runt med ett stopp så den bara kan röra sig, säg max 1mm i framkant. Gäller ju att få den att vrida sig rätt då;).

  • rasmus_w

    Medlem
    2 april, 2009 vid 15:31

    Enligt deras FAQ så är glipans inverkan försumbar eftersom gränsskiket på fenans lågtryckssida alltid är turbulent.

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2009 vid 15:59

    Jo förvisso…Läste det också, men när ett företag själva skriver det så tar jag oftast det med en nypa salt…Men skulle ju tro att det blir aningens mer turbulent i o m skarven..
    Hur blir högtryckssidan då;)*S*?

  • schnitzler

    Medlem
    2 april, 2009 vid 16:14

    jag förstår inte, varför kan man dela på den? vad är funktionen?

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2009 vid 16:25

    Läs på deras sida så förstår du…
    Kort sagt är att man med den tekniken ska kunna få samma kraft i en kortare fena som en som är lite längre, enligt dem ska det göra att man kan segla snabbare bl a.

  • jps

    Medlem
    2 april, 2009 vid 19:29

    Härligt med nya idéer!

    Ska bli skoj att se om det är en dagsslända eller om det verkligen fungerar och får fäste på marknaden.

    Personligen undrar jag dock om de inte lagt sig lite fel i pris.

  • swe-1

    Medlem
    5 april, 2009 vid 15:29
    Rasmus_W;538547 wrote:
    Enligt deras FAQ så är glipans inverkan försumbar eftersom gränsskiket på fenans lågtryckssida alltid är turbulent.

    Vilket bullshit, kordan på en vindsurfingfena är så kort och farten så låg att man inte kommer upp i kritiska Reynoldstal (Re över ca 1.500.000), dvs då flödet slår om till turbulent. Har man bra form och finish på fenan så är flödet laminärt bra mycket längre bak längs kordan än vad de beskriver i sin FAQ. Det finns en anledning till att man på ACC-båtar lägger rätt mycket krut på att ha en perfekt övergång mellan fena och trimtab på kölen. Sugsidan står för två tredjedelara av lyftet och därför prioriteras denna sida, detta är också anledningen till varför motorer, hydraulik osv sitter på undersidan av vingarna på flygplan…

    //JIMMY 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt fenkoncept

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.