Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Oljelampa T3

  • Oljelampa T3

    Publicerad av jahsoldier på 8 maj, 2008 vid 11:14

    Hallå, oljelampan och summern i min t3 -88 sätter igång då och då för att sedan sluta, oljenivån är ok, och nybytt olja och filter, vad kan det bero på? om pumpen vore slut skulle den väl lysa/låta hela tiden eller?

    jocke-g svarade 16 år sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • gnutten

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 13:31

    Jag hade liknande problem på min T3. Lampan började lysa när motorn blev riktigt varm och efter hård belastning, tex efter en långback när man började släppa av gasen.

    De som jag testade var att byta oljetryckgivare. Sitter två stycken bak på motorn. Finns att köpa för någon hundralapp och tar ett par timmar att byta. Detta var vad de flesta föreslog som åtgärd.

    Annars fick jag tips om att byta hela instrumenteringen. Kan vara något knas med själv elektroniken som tolkar signalerna från givarna.

    Jag sköt på problem med att ta en olja med bättre värmetal. Då fick jag problemet mindre ofta…

  • vicky

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 14:04

    Jag vill inte vara dryg men din Avatar var grymt bra jahsoldier.

    Lycka till med oljelampan och T3an

  • svenne

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 14:33

    Om det inte är givaren har pumpen tröttnat. Kolla att du har oljetryck.

  • jahsoldier

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 16:58

    @Svenne 463987 wrote:

    Om det inte är givaren har pumpen tröttnat. Kolla att du har oljetryck.

    Hur kollar jag om man har oljetryck?

  • svenne

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 16:59

    Köper en oljetrycksmätare.

  • p-malmkvist

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 08:25

    Börjar lampan lysa då du släpper gasen och slutar lysa då du trampar ned gaspedalen igen så har du problem med lågt oljetryck, gör som svenne säger..

  • jahsoldier

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 08:32

    @P Malmkvist 464233 wrote:

    Börjar lampan lysa då du släpper gasen och slutar lysa då du trampar ned gaspedalen igen så har du problem med lågt oljetryck, gör som svenne säger..

    Nej den verkar leva sitt eget liv, körde runt fyra mil igår med blinkande oljelampa och sedan slutade den det är varken missljud eller dåligt med olja, jag kopplar ur skiten och kör tills det rasar, bussen var ändå så billig att ja inte kommer lägga ner den tid/pengar att byta oljepumpen då det lär bli dyare och jobbigare än pengarna ja lagt ner på bussen, är ju lättare att i så fall byta motor när det rasar, tack för svaren.

  • hakuna

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 12:59

    Jag hade the buzzer of death på väg hem från Vbg en gång, det visade sig att kabeln till oljetryckmätaren nästan rostat av. Så, koppla ur sladden i båda ändar och kontrollmät den! Undra om det inte var så att den hade gnagt hål på plasten och låg emot chassie -> jord, alltså då piper det…

  • getwet

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 10:24

    Vilken viskositet har du på oljan?

  • jocke-g

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 13:49

    @jahsoldier 464235 wrote:

    Nej den verkar leva sitt eget liv, körde runt fyra mil igår med blinkande oljelampa och sedan slutade den det är varken missljud eller dåligt med olja, jag kopplar ur skiten och kör tills det rasar, bussen var ändå så billig att ja inte kommer lägga ner den tid/pengar att byta oljepumpen då det lär bli dyare och jobbigare än pengarna ja lagt ner på bussen, är ju lättare att i så fall byta motor när det rasar, tack för svaren.

    Så gjorde jag också men det slutade med att jag bogserade hem bussen från Danmark då motorn rasade. Så jag rekomenderar att byta pumpen det ska ju inte vara så svårt man ska väl bara behöva släppa ner motorn lite grann så kan man komma åt den.

  • jahsoldier

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 19:22

    @getwet 465364 wrote:

    Vilken viskositet har du på oljan?

    10w40 om ja kommer ihåg rätt.

  • jahsoldier

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 19:26

    @Jocke G 465436 wrote:

    Så gjorde jag också men det slutade med att jag bogserade hem bussen från Danmark då motorn rasade. Så jag rekomenderar att byta pumpen det ska ju inte vara så svårt man ska väl bara behöva släppa ner motorn lite grann så kan man komma åt den.

    Tveksam på att det “bara” är att släppa ner motorn lite grann, pumpen är ju inbyggd i motorn om ja inte har fel, har haft många bubblor och där är den det i alla fall. Sen kan det ju bli ett helt projet att bara lyfta ner motorn, även om det bara är fyra bult så är det inte så bara med en gammal motor :),nej då byter ja hellre hela motorn när det rasar, kostar inte många kronor och ja ska inte åka alltför långt. Nu har jag nog kört runt 100 mil med the buzzer of death summrandes till och från, helt utan logik. Så imorgon åker avbitaren fram :). Tack för alla svaren.

  • jocke-g

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 09:37

    @jahsoldier 465728 wrote:

    Tveksam på att det “bara” är att släppa ner motorn lite grann, pumpen är ju inbyggd i motorn om ja inte har fel, har haft många bubblor och där är den det i alla fall. Sen kan det ju bli ett helt projet att bara lyfta ner motorn, även om det bara är fyra bult så är det inte så bara med en gammal motor :),nej då byter ja hellre hela motorn när det rasar, kostar inte många kronor och ja ska inte åka alltför långt. Nu har jag nog kört runt 100 mil med the buzzer of death summrandes till och från, helt utan logik. Så imorgon åker avbitaren fram :). Tack för alla svaren.

    Ja jag kan mycket väl ha fel men om jag kommer ihåg rätt så sitter den längst bak på motorn. Och när jag kollade runt efter ny motor så var det inte direkt lätt att hitta och man fick betala mellan 7- 12 000 så det var inte aktuellt för min del. Då jag hade betalt 4500 för hela bussen. Min höll i 2 säsonger så det var det värt för det är otroligt skönt med buss.

    Nu har jag en T4 diesel istället hur bra som helst. Som är under konstruktion invändigt. Planen är 5 veckor i Europa i sommar.

    Lycka till

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Oljelampa T3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.