• gethighsports

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 16:38

    Utdrag ur artikln i expressen 24/10:

    Vad säger ni om det här, någon som hört talas om läkarens undersökning?

    “De senaste åren har allvarliga olyckor inträffat runt om i världen, varav ett flertal med dödlig utgång.

    En tysk läkarrapport, som publicerades i The American Journal of Sports Medicine i fjol, slår fast att sporten är förknippad med höga risker.

    Läkarna följde 235 kitesurfare under en säsong. En dog och elva skadades allvarligt.

    Fötter och anklar utgör 28 procent av skadorna i kiteolyckor och huvudskador 15 procent. Skador i bröst eller knän står för vardera 13 procent.”

  • rusiak

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 16:58

    goda nyheter, killen e stabil!

    Pratade med honom och hans polare för ca 1h sedan. De var på väg hem fr sjukan. Under omständigheterna klarade han sig bra; grov hjärnskakning, brutet revben, ngt me ljumskeln mm.

    Han var otroligt tacksam för den hjälp han fick. Mycket cred till Glen (?) som dumpade sin kamera och försökte hålla i killen. Arild för hans sjuksyster-fasoner wink.gif

    //alex

  • eddie

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 17:48

    Lider ni av förföljelsemani eller?
    Jag tyckte den lilla artikeln i Expressen var hyffsat saklig. Huruvida draken är fastsurrad i brädan eller inte är ganska oviktigt för gemene man.
    Min egen empiriska undersökning sa mig i alla fall att på ortopeden i Malmö så visste de mycket väl vad kitesurfing va även innan jag hälsade på.

    Det viktigaste trots allt… Att killen mår efter omständigheterna bra. Skönt att höra!

  • rocco

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 18:06

    Word! Att killen är ok och att det inte blev värre är huvudsaken! hoppas han snart är fit for fight igen! Det är härligt att höra att folk som är på platsen har koll på läget och handlar snabbt! Cred till Er!

  • biorno

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 18:07

    Skönt att allt verkar ha gått bra, och håller definitivt med Eddie. Har inte skadat mig så mycket i nån sport som jag gjort med kitingen så vad är problemet med att folk upplyses om att det är en högrisk sport, visst att mina skador kanske beror på att jag är klantig som attan men..
    Klart att fler folk sträcker sig i ljumsken eller trampar snett när dom ska spela korpfotboll men…

  • bohm

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 18:20

    jag hittade artikeln i min skolas databas… den e på tyska så jag fattar inget, men sammanfattningen är på engelska;

    Abstract
    The aim of this review article is to give an
    overview of current knowledge on kitesurfing
    in juries. As part of a prospective study,
    the over all self-reported in jury rate was 7.0
    per 1000 h of practice. One fatal accident
    and 11 severe injuries occurred. The most
    commonly injured sites were foot and ankle,
    head, chest, and knee. Contusions,
    abrasions, and lacerations were amongst
    the most frequent injuries. None of the
    athletes suffering a head injury used a helmet;
    the board had been flung against the
    head by the elastic boardleash in all cases.
    The most common injury situation was the
    jump. Fifty-six percent of the in juries were
    at tributed to the inability to detach the kite
    from the harness. There was a tendency
    that athletes using a quickrelease system,
    which enables the surfers to detach the kite
    in emergency situations, sustained fewer
    injuries than athletes with out such a release
    system. In conclusion, kitesurfing is
    a sport with a comparably high injury rate.
    Preventive measures can reduce the injury
    rate considerably.

    titel: “Kitesurfing injuries. A trendy youth sport”
    författare: Petersen W, Nickel C, Zantop T, Zernial O.

  • gethighsports

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 18:49

    Tackar, expressen verkar inte vara helt ute o cykla vad det gäller fakta.

    tycker detta stycke va intressant, board leash o ingen hjälm är ingen bra kombination.

    “None of the athletes suffering a head injury used a helmet;
    the board had been flung against the head by the elastic boardleash in all cases”

  • hbgsurfer

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 18:57

    Svar till:


    Tackar, expressen verkar inte vara helt ute o cykla vad det gäller fakta.

    tycker detta stycke va intressant, board leash o ingen hjälm är ingen bra kombination.

    “None of the athletes suffering a head injury used a helmet;
    the board had been flung against the head by the elastic boardleash in all cases”

    [/ QUOTE ]

    Ja det är som du säger “boardleash”

    Snälla ni som andvänder det lär er att Kitesurfa utan!!!

  • svinet

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 19:02

    Fifan hur många ärr har man inte i skallen o ryggen från den tiden man var dum nog att använda sådan skit!

  • rocco

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 19:35

    Leash är fan livsfarligt, har ett märke i skallbenet i bakhuvet efter brädan.. använd inte leash till brädan..och om någon nu tvunget ska ha en leash så använd åtminstone hjälm

  • niklas82

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 20:14

    Svar till:


    Leash är fan livsfarligt, har ett märke i skallbenet i bakhuvet efter brädan.. använd inte leash till brädan..och om någon nu tvunget ska ha en leash så använd åtminstone hjälm

    [/ QUOTE ]

    säger samma sak.. dölivs det där…

  • mrmille

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 21:01

    Svar till:


    Leash är fan livsfarligt, har ett märke i skallbenet i bakhuvet efter brädan.. använd inte leash till brädan..och om någon nu tvunget ska ha en leash så använd åtminstone hjälm

    [/ QUOTE ]

    Håller med
    Har iofs aldrig fått brädan i huvet på grund av en leach
    Däremot har det ju hänt att man tappat brädan och sen fått den i skallen av en våg som tar den med sig
    Använd alltså alltid hjälm!

  • bronco_rider

    Medlem
    25 oktober, 2005 vid 14:44

    Eller fixa en leach som löser ut vid behov istället, har själv kört med detta i 2 säsonger & för det mesta så slipper man simma efter brädan men den har också lossat ibland så den funkar precis som önskat, alltså ingen risk att brädan skjuts tillbaks p.g.a. leachen
    på föjande bilder ser man hur den funkar smile.gif

  • bronco_rider

    Medlem
    25 oktober, 2005 vid 14:45

    2

  • bronco_rider

    Medlem
    25 oktober, 2005 vid 14:46

    3

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.