Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Optimal brädlinje… ?

  • Optimal brädlinje… ?

    Publicerad av klint på 7 september, 2006 vid 09:09

    Tänker satsa på två renodlade slalom / freerace brädor och behöver lite tips på vilka storlekar jag bör välja för att optimera brädlinjen. Blandar inte in min vågis på 85 liter som jag redan har och som är kul att plocka fram när det brallar i ordentligt och vågorna rullar in.

    Det jag har i tankarna är en starboard iSonc 122 plus en iSonic 94. 122:an körs med 9.0 + 7,5 Gaastra GTX 2006 och 94 med 5,5 + 6,5, ännu ej bestämt vilka segel. Vad tycker ni om detta upplägg ? Överlapp eller lagom mellanrum mellan brädor och segel? Eftersom jag endast kört freeride grejer runt 115 liter (starboard s-type) och våg tidigare har jag lite erfarenhet av slalomprylar och vad som gäller här. Tanken bakom den större utrustningen är att jag vill surfa mycket, inte endast när det blåser +10 m/s.

    Normalbyggd och väger 85 kg, har ca 6 års erfarenhet av denna sköna sport och skulle vilja klassa mig som medelgod, dvs. har koll på grundläggande teknik, har koll på trimteknik etc. och känner mig definitivt redo att ta mig an utmaningen med mer avancerad segling.

    / Klintan

    imported_macts svarade 17 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • kinetic

    Medlem
    7 september, 2006 vid 09:39

    Jag tror det skulle vara ännu mer optimalt om du valde iSonic 87 istället!
    Funderar själv på en iSonic 101 eller möjligtvis 94 (till 7.6 resp 6.8), men 94:an känns kanske aningen för liten för att säkert kunna ta sig hem om vinden skulle dö helt (väger ca 77). En ev. komplettering kommer i mitt fall bli iSonic 50, men det får bli en senare fråga, min RRD Avantslalom 268 får duga så länge.

  • s-1409

    Medlem
    7 september, 2006 vid 09:45

    Till Kinetic

    Läste nån annanstans att du hade ett litet ART-segel att sälja????
    Stämmer det och hur mycket vill du ha för det isånnafalll????

    MVH S-1409

  • kinetic

    Medlem
    7 september, 2006 vid 09:58

    S-1409: Ja det stämmer att jag har ett ART Speed Pro -91 på 4.5m:-). Jag funderar på att sälja det, men har inte bestämt mig, annons kommer dyka upp isf, men dyrare än 500 blir de hur som helst:-).

  • jester

    Medlem
    7 september, 2006 vid 10:09

    Kinetic: Med en vikt på 85 kg är brädorna nästan för stora. Skulle fungera utmärkt, men framförallt 94:an kan nog kännas lite stor med 5.5

    Då jag inte kört iSonic, så utgår jag från det brädmärke jag känner till, Exocet… Dom 2 jag rekommenderar då är följande:

    * Exocet Warp Slalom 58 (80 liters volym, använder denna själv med 5.8 och 6.8)
    * Exocet Warp Slalom 73 (125 liters volym, har inte testat ännu, men Warp Slalom 80 ankommer Sthlm idag, och levereras hem till mig efter hemkomst från Holland)

    Ganska stort glapp volym-mässigt, men borde fungera (går ju alltid att fylla ut i efterhand med en 62 eller 67). Kommer själv köra 58, 67 och 80.

  • getwet

    Medlem
    7 september, 2006 vid 10:16

    jag går också på Jesters linje där, 94 blir nog aningen för stor för 5.5. Någonstans runt 80-70 liter för en 5.5 och då går det även utmärkt med en 6.5.
    Jag utgår ifrån att du vill segla slalom i lagom vindar med den större, och tokgasa med 6.5 och 5.5. Är du inte ute efter att tokgasa så är nog en planka runt 90 liter helt ok.

  • klint

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:28

    Jester

    Vilka segelstorlekar tänker du köra på din 125 liters Exocet.. ?

    Låter på er som om det är rimligt att kombinera en medelvinds slalom på 125 liter (75 cm bredd) och ett spjut runt 85 liter, typ Isonic 84. Vilken segellinje hade ni kunnat rekomendera till dessa två brädor? 5,5 + 6,5 och 7,5 + 9,0 månne…?

    / Klintan

  • jester

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:53

    jag skall ha 80:an, som är på 145 liter. Kommer köra 7.8 och 9.0 på den. på 67:an kommer jag köra 6.8 och 7.8 och på 58:an 5.8 och 6.8. Brädorna överlappar således varandra lite (eller så har jag för få segel, har inte skaffat 9.0 ännu)

    Tror det kommer gå utmärkt med din segel-linje med 5.5 och 6.5 till lilla brädan och 7.5 och 9.0 till den största! Hel enkelt bra val (oavsett brädfabrikat)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:54

    Möjligen kan man debattera hur kul det är att köra 9.0. Jag körde 9.5 och föregångaren HyperSonic 111 en del i somras, och visst fick jag planing många dagar, men frågan är hur kul det var. Jag kommer nog framgent att köra två slalom: en 85 och en 100 L och segel 5.8, 7.0 och 8.0 (och sälja av det andra). Beror på hur ofta det blåser där man bor, hur nära man har till surf, hur flexibelt jobb man har etc. … och hur kul man tycker det är att segla jättesegel.

    (Väger några kg mindre än du. Jester väger ganska många fler.)

    Edit: 7.0 tänker jag köra på båda brädorna efter vind.

  • the_novice

    Medlem
    7 september, 2006 vid 12:18

    Den optimala brädlinjen existerar väl inte? :confused2:
    Halva nöjet är ju att skaffa nya prylar och fundera på vad man behöver härnäst, skulle man då helt plötsligt bli nöjd med det man har så behöver man inga fler nya prylar och då är det ju inte optimalt längre? :tongue:

    Tror annars ungefär på det som sagts ovan, det beror lite på var man bor, hur mycket man väger och hur man vill segla. Två brädor och tre segel bör väl räcka ganska långt. För min del (ca 68kg) är det ungefär HS96 (borde kanske vara en Isonic…) och sonic 85 (knappt inkörd ännu), med segel på 5.6, 6.5 (behöver ett nytt/bättre segel här) och 8.5 (borde nog också bytas ut).

    Lite överlapp i segelstorlekar mellan brädorna är bra, då kan man byta bräda när vinden ändrar sig vilket går mycket snabbare än att rigga nytt segel…

  • jester

    Medlem
    7 september, 2006 vid 12:40

    Köra stora slalombrädor är i mitt tycke ganska kul. Man kommer ju längre bort från stranden osv jämför när man ligger o speedar. Och i motsats till Formula så kan man ligga o bränna fram o tillbaka lite halvlojt om man bara vill plana lite, och så länge man planar så är det ju ball som f-n!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 september, 2006 vid 13:04
    Jester wrote:
    Man kommer ju längre bort från stranden osv jämför när man ligger o speedar.

    Säg det till Erik Larsson som körde 38 knop mitt ute i skärgården. 😉

    Jester wrote:
    …och så länge man planar så är det ju ball som f-n!

    Preferensfråga. Jag kände att vid 9.5 hade jag passerat någon gräns.

  • klint

    Medlem
    7 september, 2006 vid 13:16

    Personligen tycker jag det är riktigt gött att ligga och trycka en bit ut och jag hatar stå och titta på när det blåser 6-7 m/s. Åker alltför ofta ner o riggar upp bara för att inse att jag inte kommer få surfa. Om det nu krävs större prylar, typ max 9.0 och en 75 cm bred slalom maskin för att få plana i dessa marginella vindar kommer jag skaffa dem. Dock ratar jag formula. Sen kan jag hålla med om att det är ett par snäpp roligare att köra mindre segel med ordentligt tryck. Har aldrig förstått killarna som kör max 5,5 ackompanjerat med 80 liters vågis, blir inte mycket åka av då….

  • stang

    Medlem
    7 september, 2006 vid 13:35
    Jester wrote:
    Köra stora slalombrädor är i mitt tycke ganska kul. Man kommer ju längre bort från stranden osv jämför när man ligger o speedar. Och i motsats till Formula så kan man ligga o bränna fram o tillbaka lite halvlojt om man bara vill plana lite, och så länge man planar så är det ju ball som f-n!

    Japp huvudet på spiken där!
    Bara man kan ta sig upp i planing så är man en lycklig smurfer 🙂
    Fast jag tycker nog att formulan är en jäkligt goo lättvindåkarpryl… …fördelen med denna är att då kommer man ÄNNU längre ut från stranden. Ett av sommaren stora nöjen är att rejsa med semesterfirarna som ligger och kryssar om kring i 15-20 knop, så fort man åker om någon så tar det inte lång stund innan de börjar fingra på gaspådraget för att komma ikapp hehehe

  • jester

    Medlem
    7 september, 2006 vid 13:43

    Nackdelen med Formula är att över 11 kvadrat så är prylarna j-vligt stora! en 9.0 är trots allt ganska lätthanterlig, brädan är ju 25cm smalare, och fenan strax under 50cm. Kräver dessutom inte samma comittment att köra slalom-bräda som formula.

    En 75cm bräda med 9.0 lär man plana fint med i 6-7 m/s. Tycker du har en jättebra plan för prylarna rent storleksmässigt, speciellt om du justerar ner storleken på minsta brädan som vi redan diskuterat!

  • marden

    Medlem
    7 september, 2006 vid 14:22

    tycker också du kan gå ner till en mindre minsta o ha ett större glapp
    för om ändå blåser så mycket att man planar bra o kom upp ur vattnet i vattenstarterna så funkar en 80l lika bra som en 95L
    själv har jag gått ner till 2brädor hs105 77cm o sonic85l 55cm o 3 segel 10m2 7m2 o 6m2 o med det kan jag segla från 5-15m/s utan att sakna någon storlek allt förmycket.väger visserligen “bara”72kg.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Optimal brädlinje… ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.