Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Oroväckande tyst om Fituna?

  • Oroväckande tyst om Fituna?

    Publicerad av pete på 24 maj, 2012 vid 13:43

    Enligt tråden [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=66517″]Fituna – namnlista – http://www.Surfzone.se[/ame%5D tillbringa(de)s drygt 1300 surfdagar per år på Fituna. Med tanke på den och det vackra vädret är det oroväckande tyst i ämnet. Vad händer? Vart åker ni? Vad gör vi?

    Svara inte “emigrera”, flytta till västkusten” eller “spräng skärgården”.

    Jag är bedrövad.

    herr-pelegrin svarade 11 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • electric

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 19:32

    Eftersom du tydligen inte gjort det vv läs denna tråd: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=86641″]Fituna: OK att vindsurfa, men P utanför stenarna – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    /Lars

  • henryk

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 21:25

    Och tråden innan …
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=86471″]Fituna: Vägen ännu avstängd – besked nästa vecka – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Men tyst är det – skrevs mer om detta när försäljningen av fituna blev aktuell och detta befarades..
    Markägaren gör ju egentligen precis som han vill – så vill han inte ha en bom, så blir det ingen, även om det för mig e helt obegripligt, om man nu överhuvudtaget har någon som helst avsikt att vara behjälplig med att låta windsurfingen fortgå – men eftersom det antagligen diskuterats olika lösningar och framförts vad vi windsurfare skulle kunna göra i gengäld, så antar jag att vi avvaktar…

    Tills gruset sålts, eller kommit till användning – det kan ju ta åratal, så lär vi inte komma ner.
    Bedrövligt är det, hoppas att det får en lösning…

  • stoorfaen

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 06:14

    Men levereras det på Fituna dessa dagar? Kan det bli skoj imorrn månne?

  • svenne

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 07:30

    Om Electric skulle uppdatera tråden varje gång han pratar med markägaren, eller när det tas upp i Södertörns surfklubb, hade ni varit jävligt trötta på ämnet vid det här laget.
    Vi (främst Electric i det här fallet) gör vad vi kan hela tiden. Stay tuned…

  • pete

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 08:42

    Tjena Lars, jodå jag har läst tråden. Positivt att höra att ni håller igång dialogen även om det sker i det tysta.

    Jag har sett det som att uppropets värsta scenario har inträffat: stället stängt på obestämd framtid. Men jag kanske är väl pessimistisk: är det några som seglar där i år? Funkar det att bära prylar (vill undvika skrymmande vagn o Kärringviken bär man ju gladeligen till, 800 meter låter dock inte så lockande)? Räcker p-utrymmet? Kan man kanske launcha närmare kurvan än grustaget (fast då lär man väl få jobba för att inte hamna i lä för öarna)?

    Hoppas vi ses där!
    /Peter

  • henryk

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 10:39
    stoorfaen;689527 wrote:
    Men levereras det på Fituna dessa dagar? Kan det bli skoj imorrn månne?

    Idag kan det ju funka – men nordlig vind i helgen…

    Annars levererar ju stocken på Fituna alltid trevliga stunder i eftermiddagssolen – bla, bla bla i väntan på brisen…

    Får nog segla över från skansundet nån gång i sommar med några bira i ryggsäcken – sätta mig
    på stocken och tänka på åren som gott 😉 Hoppas på några andra gubbs där då…

    Att släpa ner prylarna en knapp kilometer e ju helt orealistiskt – sååå bra e ju inte fituna – hmmm – eller!?

    Svenne – vi tröttnar aldrig på senaste nytt om Fituna 😉

  • dr-masse

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 10:54

    Ska vi inte ta och köpa gruset?

  • svenne

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 10:58
    dr Masse;689552 wrote:
    Ska vi inte ta och köpa gruset?

    Och sen lägger vi det på vägen ner till grusgropen!

  • surfslusken

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 16:01

    Ja, bara lös de där me Fituna nu så att man äntligen får en bra anledning att flytta tillbaka upp till Sthlm.
    Skithuset på Torö va lockande men inte tillräckligt.

  • svenne

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 18:57
    surfslusken;689573 wrote:
    Ja, bara lös de där me Fituna nu så att man äntligen får en bra anledning att flytta tillbaka upp till Sthlm.
    Skithuset på Torö va lockande men inte tillräckligt.

    9,5 på måndag då?

  • surfslusken

    Medlem
    26 maj, 2012 vid 12:43
    Svenne;689580 wrote:
    9,5 på måndag då?

    Njaaa…har provat dom där starka Belgiska, va inte riktigt min grej.
    Tycker t o m 7,2or e i styvatse laget, goda tjeckiska som håller runt
    5% om jag själv får välja.

  • mattsson-andreas

    Medlem
    26 maj, 2012 vid 17:38

    Har inte vart så mycket på forumet det senaste. Jag hade min svåger Micke (markägaren Fituna) hemma på middag förra veckan och tog då upp frågan om när Fituna öppnas. Enligt honom är det enbart alla dessa dumpade bilar dumpat skräp som blir hans bekymmer enligt lag. Han sa att han innan stenarna kom upp tog bort ca en bil i veckan+skräp. Han vill återigen poängtera Satt detta har absolut inget mot surfarna i sig att
    göra. Skall naturligtvis fortsätta lobba….

  • bjornen

    Medlem
    26 maj, 2012 vid 18:00

    Jag har seglat fituna sedan 2006 och att det ska vara ett bilvrak i veckan är ren nonsens. Under mina år har jag sett 2-3 stycken. Skräp har varit längst bort på parkeringen och det är inte en vindsurfare som bidragit till. Detta skräp kan vi hjälpa till att ta bort. Tycker detta är tragiskt då det flöt på bra med förra ägaren…:mad2:

  • getwet

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 06:37

    Bom schacka bom, lösningen kanske?

  • getwet

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 06:50

    Trist det här med Fituna, samtidigt har jag också förståelse för markägaren och hans oro för all dumpning som görs på platsen av mindre nogräknade personer och sådana som har svårt att skilja på ditt o mitt. Genom åren har vi hittat sprängda kassaskåp, utbrända bilar (dock inte i den mängd som påstås) och skräp. Störst problem med skräp stod nog de husvagnsboende paret för som bodde där en sommar för 2 eller 3 år sedan. De sista säsongerna har detta problem minskat drastiskt, tycker jag iaf.
    Inte nog med det, markägaren öppnade “infarten” under ca 2dygn och direkt kom det ned en hel fulllastad BigBag säck med skit, gamla TV apparater mm, såg det själv när jag besökte Fituna till fots för ca 1 1/2 månad sedan.

    I min mening så kanske det bästa/enda att göra är en bom på plats, Södertörns surfklubb kan åta sig att införskaffa/bygga montera och också tillhandahålla nycklar till såväl markägare/anställda som medlemmar i klubben.

    My point som ordförande i Södertörns surfklubb

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Oroväckande tyst om Fituna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.