Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OS-Brädan på mässan

  • teabag

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 21:42

    Att införskaffa en formula har väl slaget mig men eftrsom stjärnstatusen så sakta falnar med tiden så tänkte jag att den verkar vara för extrem.
    Nu vet jag ju inte hur mycket en OS bräda kostar men desigenen finns ju redan – nästan – hos alla tillverkare så att få fram en billig variant snabbt borde inte vara något problem.
    Min tanke är följande:
    Bredden ger snabb planing även för de med övervikt…
    Centerbordet gör den styrbar även i ej planing
    Vid planing duger 70 cm fena för de flesta.
    Bredden ger också att den kan ta stora segel.

    Det här är den ultimata designidén för oss alla med barn som aldrig har tid eller ork att segla när det blåser.
    Det är helt enkelt ultimat för alla nybörjare.
    Det är också ultimat för oss på östkusten.

    Förmodligen suverän andra bräda för 90% av alla som vill segla rikrigt riktigt ofta och inta har ambitioner att raca,göra volter eller brottas med obefintliga jättevågor.
    Många således….

    Så tänkte jag alltså.

    Har jag rätt eller ?

  • nordgren

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 21:54

    Priset på den ligger som på en formula ny, alltså runt 14-15 tusen.
    Ja ja vet inte, jag tycker inte den låter lockande med jag vill bara surfa när jag planar, och planar gör man ju extremt tidigt med en formula, tidigare än man lär göra med os-brädan… Os-brädan är ju i princip en astung formula, som är smalare och längre, har ett centerbord och skumma kanter. Men att den funkar i deplacmentfart råder det ju ingen tvivel om, men däremot lär den ju inte vara lika bra som en formula i planing och dessutom plana upp senare.

    Men visst vill man bara komma ut även fast man inte planar så kan det ju vara ett bra alternativ. Men personligen tycker jag inte det är skoj då. Men det är ju bara vad jag tycker. smile.gif

    Egentligen vore det ju skoj att prova en för att känna på brädan, men jag hade tveklöst köpt en formula för lättvind i skärgården!

  • teabag

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 22:14

    OS – brädan lär aldrig bli en volymbräda om den kostar 15 lopper.
    OS – brädan lär aldrig bli en volymbräda om den är astung.

    Är den tyngre än en longboard eller en raceboard är det liksom kört.

    Men om den väger som en vanlig med lite xtra för centerbordskasset och centerbord samt kostar som den borde dvs typ 7-8000 dåru skulle man se på volym.

    Annars har du helt rätt Nordgren.

    Ps om jag skulle surfa om jag visste att jag skulle plana skulle jag aldrig få upp brädan på biltaket ds När jag har tid blåser det tamejfan aldrig nog. Men åker man bara iväg på en liten tur till stan – ja dåru – då börjar det blåsa igen. Man har sjukan . Vindsjukan och den sitter i året runt…ds2

  • nordgren

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 22:32

    Det står att den väger 14kg, alltså astung. Sen kommer jag tyvärr inte ihog var jag såg priset, men då låg den på samma pris som en formula. Men vi får se vad den kommer att ligga på när den kommer ut. Sen är den väll inte direkt tänkt som en “volymbräda” utan som tävlingsbräda.

  • styret

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 22:33

    “Men om den väger som en vanlig med lite xtra för centerbordskasset och centerbord samt kostar som den borde dvs typ 7-8000 dåru skulle man se på volym.”

    men nu väger den 14 kilo och kostar som andra brädor så då är det väl kört.

    vad menar du för övrigt med att designen finns hos alla tillverkare? brädan är ju exklusiv för neilpryde som jag ahr förstått det, precis som förra os-brädan var för mistral.

    missförstå mej rätt. jag tycker att visst. vill nån segla den så låt dom göra det, själv förstår jag inte tjusningen.

    MVH(fan nordgren hann före!)

  • ian

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 22:36

    men nu är den ju dyr och väger som ett en fulltankad häst. För de skälen du nämner skulle jag rekommendera en annan bräda som är billigare. exempelvis nämnda bic 293.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 22:41

    Jag tycker att dagens stora, breda brädor är kanon i din situation. Enda grejen är väl att det stora seglet man behöver till dem tar ett tag att vänja sig vid. Min bräda är rätt liten i jämförelse, en Bic Techno 2, men den har gett mig rejält fler timmar på vattnet. En formula eller stor (160l+) freeride vore nog perfekt för dig.

  • stewen

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 02:26

    Segla ickeplanande med centerbord tycker jag är en sak som är lite underskattad här på konfen.
    Särkilt för en som jag tycker om att segla.
    Att sticka ut i havet med en gammal pråm med centerbord och stort segel i strålande solsken och och besöka öar i skärgården eller surfa på gammal sjö är speciell njutning i vindsurfingen tycker jag.

  • kamaaina

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 05:22

    Intressant trad, trotts att den e lite urartad. Om man nu klassifierar surfingen som en seglingssport i OS, (som det tidigare gjorts eller?) Sa tycker jag att en segelstorlek per skalle. Inte fan kan du byta till en mindre segelstorlek i ex Laser bara for att det blaser. Det kommer alltid vara sa att vissa vindar passar vissa seglare battre osv. Nar det kommer till vikten av den nya bradan kan jag halla med om att det e trakigt att naer man nu gor en ny brada sa kan man i alla fall tillverka en sa snabb och bra brada som mojligt. MEN!!! Det kan finnas en poang, trotts att jag inte vet om det e denna poang som de taenkt pa. Men jag har sjaelv seglat Snipe i manga ar, en 2mans jolle som vaeger pung, dvs absolut inte ens i naerheten av 49er, men den stora skillnaden pa vattnet blir att en 49er vinner du OS om du behaerskar tekniken till 90% och taktiken till 10%, en tung jolle som ex snipe sa kanske det aer sa att tekniken inte spelar lika stor roll utan snarare taktiken….Jag vet inte om man kan uttrycka sig sa och jag kanske trampar folk pa tarna naer jag sager sa, men jag tror jag har lite raett. Om nu den nya OS klassen har taenkt pa detta kanske e lite langsokt.

    For att summera kan jag saga att jag tycker det hade varit roligare att se en formula i OS, men med en fast segelstorlek typ 10kvm, blaser det for lite, ja da blaser det for lite, alla klasser far staella in om det inte blaser, likasa far klasser staella in om det blaser for mkt. Det jag gillar dock med 49er ar att man skjuter ut eller in vingen de star pa beroende pa vad bestaettningen vaeger sa att momentet blir detsamma for alla seglare, kul ide tycker jag. Mistralklassen tycker jag verkligen inte horde hemma i OS, kanske inte den nya klassen heller, det aterstar att se, ser hellre 49er i safall.

    /Fredrik
    Goteborg/Vancouver

  • canoya

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 07:04

    Som någon annan antydde så tror jag att man lika gärna som en OS-bräda kan köpa en modern nybörjarbräda typ Fanatic Viper eller Starboard Start om man inte har tänkt sig att ha den för att tävla. Man kommer då undan med halva priset.

    Men jag vill slå ett slag för begagnad formula!
    En formula funkar för trevlig “fram-och-tillbaka-segling-i-solsken” även när den inte planar och nog kan man ta höjd med den även i icke planingsvind, tillräckligt för att ut ock leka. Man måste inte ha 12,5 m2 segel för att plana tidigt heller. För den som inte har tävlingsambitioner klarar man sig långt med 9-10 m2 vilket inte kräver så hemskt mycket tillvänjning, men ger väldigt tidig planing om man dessutom prioriterar att plana framför att kryssa eller köra extremt djupa slörar. Med en formula med denna riggstorlek klarar man tillräckligt mycket vind för att ha ett överlapp mot en 110-liters freeride med 7m2 rigg och handlar man 3-4 år begagnat kan man komma undan med 7000 kr för hela paketet. Jag bor i Jönköping med klen och byig insjövind, men kommer ut och kan segla med planing ungeför dubbelt så ofta tack vare mitt begagnade formulakit jämfört med om jag bara hade haft min Cross 120 med 7,4 som störst.

    Nu kommer våren!

  • ian

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 07:23

    måste nog säga att jag inte alls håller med om att formulan är en trevlig bräda att köra ickeplanandes. Att kajka runt med en formulabräda med segel på omkring tio kvadrat är väl något av det tråkigaste man kan göra inom vindsurfingen? Då är det klart bättre att sticka ut och snurra på freeriden, eller kajka med den. Om man vill köra fram och tillbaks utan att plana är en centerbordsbräda oslagbar. När man däremot kommer upp i planing (vilket antagligen formulan gör tidigare) så är formulan en roligare bräda.

  • canoya

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 08:26

    Jag håller med om att en långbräda med centerbord, typ gammal raceboard funkar bättre än formulan om man seglar i icke planingsvind, men om man ska välja mellan dem så är ju inte valet så svårt. Hellre lite sämre prestanda när man inte planar för att i gengäld plana i riktigt lätt vind, än att kunna kryssa med bra vinkel i lätt vind men inte plana så särskilt mycket tidigare än med freeriden vilket är min upplevelse av raceboarden jag har (BIC Bamba från -91 som nog väger ca 14 kg, vilket nog är ok för en raceboard?)

  • teabag

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 22:08

    I den utmärkta tidningen Board´s nummer om Englands vindsurfande hjälte Nick Demsey – OS Brons – i raceboard så nämdes också om den nya OS-brädan. Där sades inget om att man skulle låta bara ett företag få göra OS-brädan utan här skulle man göra som i Formula låta flera företag få konkurrera kring en grunddesign

    OS – brädan verkar ju generellt inte vare ett desgnimässigt underverk vid 14 kg precis när t.ex en Fanatic Viper 170 l väger runt 11 kg.

    Det jag också – liksom tydligen flera andra här – gilla med en longboard är möjligheten att ge sig ut i precis hur lite eller hur mycket vind som helst. Längden och centerbordet ger möjlighetn att peka vart man vill.

    Min andra bräda är en freeride AHD FD77 som ju bör plana runt 5-6 m/s med ett 9.0 m2 segel. Ett segel som förövrigt blivit mitt standardsegel.
    Problemet är att jag aldrig riktigt kan lita på att det verkligen är 7m/s när jag har tid att surfa. Alltså tar jag med mig den gamla hederliga longboarden istället. Då vet jag att jag får surfa helt enkelt.

    Men longboarden väger ju bly minst 18 kg. Vikten och längden gör det till ett äventyr att få upp på biltaket.

    Suveränt att kunna få longboardens egenskaper i en och samma bräda men som är lättare. OS-brädan. Men då får den nog bli lite lättare max 11 kg tycker jag. Helst 10 kg.

    Priset – om nu flera får göra brädan. Ni får ursäkta men så extremt svårt är det inte att bygga en bräda. Då kommer den att bli billigare. Mycket billigare. Då får vi upp volymen och då kan OS-brädan bli den succe som longboarden en gång var. Tror jag.

  • nordgren

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 22:38

    Det är Neil Pryde som gör OS brädan, vikten och modellen är redan klar, du kan läsa mer på http://www.neilpryde-rsx.com/en/home/rsx_news_16feb05.php

  • ian

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 22:48

    jo tanken var väl att olika märken fick visa sina ideer och att de sedan skulle bestämma sig för en design. denna har redan blivit vald oh det blev just neilpryde som vann.. så nu är det väl bara de som gör den?

    ps. är det samma låt som steppenwolfs rock me? de är grymma cool.gif

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OS-Brädan på mässan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.