Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing På tisdag smäller det

  • marcel_101

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 13:40

    fattar inte riktigt det här me vind och storlek på kiten
    jag förstår ju vad det borde blåsa för vilken kite….
    meeeeen, tex e jag ute med min 14m2 kite o det blåser typ 7 ms och jag e grym nybörjare bara kitat i typ 2 veckor tycker jag att det e segt att draken blir slö liksom,,,,,,,,,,,blåser det däremot en 11 ms som inte rekommenderas för nybörjare tycker jag det går riktigt bra, draken styrs mer me precision o man kan lättare göra saker, visst gör man nåt fel flyger man längre o slår sig mer, men fattar inte e man riktigt duktig borde man ju kunna ha 14 kite ute i typ 15 ms

  • curry

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 14:01

    det är bara å köpa en V19 så löser det sig.

  • skanepaul

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 16:49

    Tror inte du har varit ute i 11 m/s med en 14 Marcel. 7 m/s däremot är ju perfekt för 14.

  • marcel_101

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 16:54

    har ju mät vinden när jag varit på stranden med vindmätare

    jag väger cA 90 kg kanske behöver mer vind då ?

  • skanepaul

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 17:16

    Då är det något fel på din vindmätare. Vid 11m/s är man riktigt bra riggad på en 9:a, väger själv 85.

  • marcel_101

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 17:28

    okaj ska prova på runt 11 när nån “kunnig” verkligen bevisar o sägert till mig det blåser så mycket så får vi väl se om jag flyger bort eller om det funka som den gången jag trodde det blåste 11

    e väl enklast så

    en annan sak i princip borde man väl kunna flyga en 14 m2 drake i säg 15 m/s ?
    så länge du kan hålla emot draken, undrar vart den gränsen går egentligen om man bortser från att det kan va farligt o sånt osv

  • johanw

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 18:27

    vet du hur mycket vind de e

  • marcel_101

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 19:06

    jo det e rätt mycket vind det =) men man borde klara av den endå

  • eddie

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 19:54

    11 m/s är medelvind… även när det blåser 7 så kan “nålen” svaja till nära 11. Det är nog där missförståndet ligger…. men ingen fara, det är ett vanligt symtom bland storfiskare…. f’låt kitesöfare.

  • fredde

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 19:59
    Marcel_101 wrote:
    jo det e rätt mycket vind det =) men man borde klara av den endå

    en annan sak i princip borde man väl kunna flyga en 14 m2 drake i säg 15 m/s

    Nä…. fan inte ens bjumburger skulle ge sig på det…

  • lina

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 22:20

    med den inställningen är jag glad om du håller dig en bra bit ifrån mig………….

    har själv blivit tråkad för att stanna kvar på land när det blåste tok för mycket, hjälpte killarna som tråkade mig ut och fick hjälpa dem in åxå.
    en av dem släppte kiten o fick haltandes springa till bilen för att fånga den längre upp på floden (detta var perth, australien)
    den andra kom in släpandes på mage, bröt ett par revben och sumpade brädan……. nej jag är fan hellre en mes ibland, man måste veta sina begränsningar

  • lina

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 22:23

    ……o tro inte på tony,(sorry mate) han säger att jag var ute med 14draken i 12 m/s men det tror jag inte det var, jag kunde ju hålla kanten =0) väger 60 kg

  • marcel_101

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 06:50

    jo självklart går jag till en helt öde strand med noll folk och bebygelse där jag inte kan skada någon annan än mig själv, det är ju en självklarhet när man ska prova på lite för svåra saker som myyyycket vind, om man slår sig själv tja det e ju ens egna val, så länge man inte skadar någon annan kan jag leva med några brutna ben själv =)

  • monkey

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 06:54
    SkånePaul wrote:
    Vid 11m/s är man riktigt bra riggad på en 9:a, väger själv 85.Håller inte med. Jag väger lika mycket och skulle nog fan inte kunna åka på den setupen. Siste det blåste mycket (pendlade runt 20) så körde jag på en 8:a (C-shape). En 9:a i 11 m/s funkar inte för mig… fast det är klart jag åker ju som en sopa så det är nog mest det som spelar in.
  • gh0st

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 07:11

    Jodå Lina, det blåste på rejält den dan när du var ute med din 14:a =) Folk kom in med sina 10:or kom jag allt ihåg =)

    Till marcel: Varför vill man vara ute med en stor kite när man kan vara ute med en mindre? Att köra med en mindre kite är ju 1000x roligare tycker jag.
    Det är inte kul att bli dragen som en vante, visst fan är det adrenalin vilket är ju gött men så roligt är det inte när man inte kan ha kontroll över sin kite och man inte kan sakta ner.
    Men som sagt, prova dig fram, det är väl det ända sättet för dig att stilla dina tankar. Alltså, jag säger inte att du ska ut i 15 m/s direkt men börja med en dag med 8 m/s, nästa dag tar du 10 m/s osv.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing På tisdag smäller det

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.