Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Perfekta surfbilen

  • el_duderino

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 15:57
    pjoter wrote:
    vad för bil e de du har om du sparar 10 000 om året på soppan? kör du på bensin betyder det alltså att den drar 0,4 blandad körning. då har du aldrig åkt fortare än 45 va?

    Bror illa berörd, chilla nu va!

    Läs tråden från början så kanske du kan lista ut vad jag har för bil! 😉

    Dessutom kan jag informera om att en bil garanterat drar mindre soppa i 90 km/h än i 45 km/h t.ex.
    Tror inte någon biltillverkare optimerar driften för 45 km/h… eller vad tror du?

  • el_duderino

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 16:07
    wiseguy wrote:
    El_Duderino wrote:
    Men om jag bara behöver lägga 500 i månaden “extra” för att köra en ny bil så känns det som en ganska bra deal!

    Hur räknar du då?.. tror att det blir svårt att komma under 25 kronor per mil om man köper en ny bil. Och om man slår till på en 2 år beggad så kanske 20 kronor per mil. Om man antar att 1/3 del är besinkostnaden så ger det att ~14*2000 (mil) =28000 kronor per år exklusive soppa. Dvs 2333 per månad

    ok då, det är snarare 1000 spänn månaden…. men det kändes liksom bra att rättfärdiga mitt köp genom att avrunda neråt!

    Och tro för all del inte att en gammal bil är gratis att hålla, la själv ca 5000 per år på rep. å reservdelar…. + 500 varje år på bes. + ombes.
    Blir drygt i längden…………………………………..

    Men hade jag gått på A-kassa hade jag haft mer tålamod till sånt

  • getwet

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 16:27
    pjoter wrote:
    tycker allt de här med nya bilar låter tokigt dyrt alltså!!
    Kitesurfar iofs så jag behöver inte så stort utrymme till bräda eller takräcke men alltså…

    Det går inte att komma billigare undan än med en 240. Min -77 blir entusiast nästa år och då behöver jag inte betala skatt och endast besiktiga den vartannat år. alltså blir den enda fasta kostnaden 2000:- förs/år. sen kommer lite reparationer till men priset på dom kommer aldrig att överstiga servicekostnaderna på en nyare sak, inte ens om man e född med tummen mitt i handen å måste låta andra göra jobbet.

    körs på etanol som går på ca 10kr/mil.

    Det går inte att komma billigare undan! Sen får man ju då också åka en bil med lite själ än en modern plastbalja. Troligtvis är den miljövänligare än nya bilar också då tillverkning och runtskeppande med dom inte lär va helt miljövänligt.

    Kul läsning faktiskt, så du trodde verkligen att en Volvo tillverkas till 100% här i Sverige…….I princip är över hälften av delarna hitskeppade och monterade. En bil består av ca 1 miljon detaljer, och långt ifrån alla dessa tillvefrkas i Sverige.

    Av utländska bilar, även plastiga billiga asiater så blir det fler och fler som tillverkas i Europa för att slippa fraktkostnader och tullavgifter för icke EU land. Toyota började med att flytta tillverkningen till USA för deras marknad, och numera även Europa. Tror att det finns några asiater till som gjort likadant.

    Att dom sedan är opersonliga, könslösa och tråkiga kan jag hålla med om. Men en modern småbil med låg förbrukning, lågt inköp och låga servicekostnader blir mycket svårslaget, även av en gammal 240.

  • jester

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 19:00

    Verkar finnas en hel del bilkunnande här på konfen. En fråga: är vekligen en gammal 240 så säker som den ser ut att vara? Jag har fått för mig pga dom landvinningar som gjorts på säkerhets-avdelningen borde innebära att en småbil idag är nästan lika säker som en stor bil från igår, och i vissa hänseenden säkrare (alla krock-kuddar o så måste ju hjälpa en del, och ABS, ESP osv osv). Skulle väl vara om man frontade med en 240 som det kanske inte skulle vara så trevligt… Vad tycker ni?

  • x186

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 21:44
    Jester wrote:
    Verkar finnas en hel del bilkunnande här på konfen. En fråga: är vekligen en gammal 240 så säker som den ser ut att vara? Jag har fått för mig pga dom landvinningar som gjorts på säkerhets-avdelningen borde innebära att en småbil idag är nästan lika säker som en stor bil från igår, och i vissa hänseenden säkrare (alla krock-kuddar o så måste ju hjälpa en del, och ABS, ESP osv osv). Skulle väl vara om man frontade med en 240 som det kanske inte skulle vara så trevligt… Vad tycker ni?

    har erfarenhet från en frontalkrock med en v70 årsmodell 05. hastigheten var runt 50-60 km. det mesta av det som finns fram satt mot torpedvägen huven liknade mest ett skrynkligt papper vänsterframhjul satt ungefär där dörren är. mellan a stolpe och b stolpe knäckte sig taket vilket resulterade i att taket blev helt vågigt. men inne i kupen var allt som det skulle vara förutom att vissa passningar var större typ mellan ibräda tunnelkonsol. pedaler och ratt satt där dom skulle vara. jag är ju verkligen glad att jag inte åkte en liten bil vid det tillfället för då hade det nog varit över för våran del .

    mina skador som jag fick var en spruken handled brutet bröstben (grym smärta ) nu sitter man med smärtor i rygg handled förhoppningsvis går det över , så snacket att leta billig liten bil kommer jag aldrig att göra jo om jag vet att det inte finns någon annnan på den väg jag skall åka . för det var inte jag som var orsaken till olyckan .

  • rasmus_w

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 22:04

    Tror redan det diskuterats i en annan tråd här, men om man krockar med att annat fordon är även den hypermodernaste småbil rökt om den möter en tung gammal 240, eller än värre en SUV. Krockar man däremot med fasta föremål, krockar man i princip mot sin egen vikt och då är storlek varken en för- eller nackdel.

    När det gäller aktiv säkerhet har väl gamla volvo aldrig varit bra.

  • getwet

    Medlem
    18 mars, 2006 vid 04:23
    Jester wrote:
    Verkar finnas en hel del bilkunnande här på konfen. En fråga: är vekligen en gammal 240 så säker som den ser ut att vara? Jag har fått för mig pga dom landvinningar som gjorts på säkerhets-avdelningen borde innebära att en småbil idag är nästan lika säker som en stor bil från igår, och i vissa hänseenden säkrare (alla krock-kuddar o så måste ju hjälpa en del, och ABS, ESP osv osv). Skulle väl vara om man frontade med en 240 som det kanske inte skulle vara så trevligt… Vad tycker ni?

    Naturligtvis är inte en gammal 240 så säker som den ser ut, iaf inte om man jämför med en modern bil. Om man ska göra den jämförelsen så ter sig en 240 rent livsfarlig. Den var dock safe på sin tid, vilket volvo alltid eftersträvat, att ha säkra bilmodeller. Om jag inte minns fel så var det väl Volvo som började med säkerhetsbälte och deformationszoner på en standardbil.

    Volvo är fortfarande en av de säkraste bilarna som tillverkas i serieproduktion men har tappat försprång ganska rejält. EuroNcap är en org. som testar bilars säkerhet och där framgår det tydligt att många andra fabrikat knaprat in ordentligt. Framgår klart i Folksams statistik (som förövrigt är bland världens största undersökningar i trafikolyckor, med verkliga händelser, inte bara en smash in i väggen med en docka) också att många mellanbilar tom har större säkerhet än de stora. Och många småbilar har mycket bra säkerhet idag, kika på Toyota Yaris tex som är mycket säker småbil. Toyota förresten jobbar mycket hårt med säkerhet, vet att det sitter “svarta lådan” i Toyota bilar just för att fabriken tillsammans med Folksam ska kunna forska och vidareutveckla säkerheten.
    Så svaret blir på din fråga Jester att en liten Toyota Yaris är totalt sett säkrare än en 240, även om det inte ser ut att vara så. Många uppfattar småbilar osäkra, just bara för att dom är små. Men det behöver inte vara så, det under skalet syns inte och det är där säkerheten sitter.

    Kom på ytterligare en sak…….Om man kikar lite generellt på bilar i olika generationer så kan man se skillnaden på en gammal och modern bil.

    I stort sett kan man säga så här. Om man färdas i ett fordon med 70km hastighet och det blir en frontalkollision med fast föremål, typ bergvägg eller pelare så blir följden detta.

    Bil från 1970 talet, resenärer troligen avlidna eller med mycket allvarliga skador.

    Bil från 1980talet, resenärer allvarligt skadade med invaliditet som följd. Dödsfall mindre vanligt.

    Bil från 1990 talet, resenärer mindre skador såsom brutna ben eller skärskador. Kan leda till mindre men.

    Nu är den här tesen väldigt generell men är dock en signal om bilarnas utveckling
    i säkerhet under en trettioårs period. Och idag är bilarna ännu säkrare än tidigare, men det förutsätter att den bakom ratten också har ett rätt säkerhetstänkande………

  • lars_k

    Medlem
    18 mars, 2006 vid 07:19

    Jobbar i “branschen”…
    Framför allt har bilarna utvecklats mer och mer för krockar i allt högre hastighet. Frontstrukturen optimeras idag för en krockhastighet på ca 65 km/h. Det innebär en mkt hög “puls”, dvs accelerationsnivå, eftersom strukturen är så styv. Dvs kraftnivån är mkt hög under deformationsförloppet.
    Detta gör att även pulsen har blivit högre i lägre hastigheter. Det krävs mkt säkerhetsutrustning i form av airbags, bältessträckare etc för att klara dockan även i lägre hastigheter.
    Tex i en gammal 240 klarade man en krock i 30 km/h ganska bra även utan airbags pga mjukare deformationszoner, men i 65 km/h är man chanslös.
    Så ni med gamla 240: kör ej över 30 km/h! 😉

  • pjoter

    Medlem
    18 mars, 2006 vid 09:47

    haha, oj de här väckte känslor, många som gick i försvarsställning.. 🙂
    var inte alls meningen att verka illa berörd eller nåt, bara sa vad jag tycker.

    jester, den kostar dig väl något även när den är helt betald? min bil blev ju betald på nån månad så enligt den teorin är min bil gratis å äga nu. 🙂 synd det inte vore så väl.

    el dud…, har läst tråden från början men hann glömma bort va de va för nån.. 🙂 men jag tror iaf inte att den drar 0,4 milen vid blandad körning. Eller så har du gått en sån kurs i ekonomisk körning som alla borde gå och verkligen lärt dig. (tyvärr är dom kurserna gjorda för bilar med insprutning och funkar väl sådär på ett gammalt förgasarärke. t.ex så drar en förgasarbil bränsle även om man motorbromsar i högre varv.)

    getwet, det handlar inte om en volvo tillverkas till 100% i sverige, det handlar om att det har tillverkats EN volvo på 29 år, dvs en tillverkning, en frakt osv. rätt självklart går det år mer resurser å tillverka 5 bilar än 1 bil. Tyvärr så byggs nya bilar med kortare livslängd vilket alltså gör att dom måste bytas ut oftare och på så sätt går det åt en jävla massa energi på att tillverka och återvinna nya bilar. Och detta bara för att folk vill åka runt i det senaste ballaste istället för att pressa tillverkarna till att bygga grejer som funkar under lång tid.

    Säkerhetsbiten är jag ju helt klart säker på att en modern micra är krocksäkrare än en 240 från 77. Vilket väl är en jäkla tur, hade vart rätt kass om allt annat utom säkerheten utvecklats på alla dom åren.

    Jag återkommer om en v från min 160 milatripp till sälen med den gamla skönheten, får se om jag tycker om den lika mkt då. 🙂

  • getwet

    Medlem
    18 mars, 2006 vid 11:00

    getwet, det handlar inte om en volvo tillverkas till 100% i sverige, det handlar om att det har tillverkats EN volvo på 29 år, dvs en tillverkning, en frakt osv. rätt självklart går det år mer resurser å tillverka 5 bilar än 1 bil. Tyvärr så byggs nya bilar med kortare livslängd vilket alltså gör att dom måste bytas ut oftare och på så sätt går det åt en jävla massa energi på att tillverka och återvinna nya bilar. Och detta bara för att folk vill åka runt i det senaste ballaste istället för att pressa tillverkarna till att bygga grejer som funkar under lång tid.

    Säkerhetsbiten är jag ju helt klart säker på att en modern micra är krocksäkrare än en 240 från 77. Vilket väl är en jäkla tur, hade vart rätt kass om allt annat utom säkerheten utvecklats på alla dom åren.

    Jag återkommer om en v från min 160 milatripp till sälen med den gamla skönheten, får se om jag tycker om den lika mkt då. 🙂

    Härifrån svara jag getwet, vet i fan vad som hände……..datakunnig som en!
    Personligen vet jag inte riktigt om det är så tufft o ballt och åka runt i en Nissan Micra, Kia Picanto eller annan småbil som tråden egentligen handlade om. Men du kanske har den åsikten att det är ballt att göra det och då respekterar jag din åsikt.
    För oss andra som åker dessa typer av fordon och då inte pga av ballfaktorn, har insett att det är ett klokt val, både för miljön och den egna plånboken.

    Återkom gärna och berätta hur mycket du tankat din 240 på de 160 milen du ska köra, så återkommer jag efter Kalmar trippen på ca 100mil med familjens lilla plutt så får vi se vem som gjort av med mest “energi” per mil. Eller ska vi inte räkna in den energin, den kanske inte gills…..:wink:

  • el_duderino

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 08:44
    pjoter wrote:
    el dud…, har läst tråden från början men hann glömma bort va de va för nån.. 🙂 men jag tror iaf inte att den drar 0,4 milen vid blandad körning. Eller så har du gått en sån kurs i ekonomisk körning som alla borde gå och verkligen lärt dig. (tyvärr är dom kurserna gjorda för bilar med insprutning och funkar väl sådär på ett gammalt förgasarärke. t.ex så drar en förgasarbil bränsle även om man motorbromsar i högre varv.)

    Jag har t.o.m ansökt om specialtillstånd att slippa stanna vid rödljus så jag bara kan rulla förbi och därmed spara en hel del soppa!

    Sen har jag en polare som surfar, och de dagar vi ska till samma ställe så brukar han bogsera mig dit, rätt sjysst av honom faktiskt!

    Nä, men seriöst.. shit va du hänger upp dig på 0.4 liter milen
    jag ska göra det enkelt för dig:
    Låt oss säga att bilen drar 0.5 och soppan kostar 10.60 –> 5.30 kr/mil
    om du betala 10 kr/mil så är det väl inte så långt ifrån verkligheten att säga att jag betala hälften??

  • el_duderino

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 08:52
    pjoter wrote:
    el dud…, har läst tråden från början men hann glömma bort va de va för nån.. 🙂 men jag tror iaf inte att den drar 0,4 milen vid blandad körning. Eller så har du gått en sån kurs i ekonomisk körning som alla borde gå och verkligen lärt dig. (tyvärr är dom kurserna gjorda för bilar med insprutning och funkar väl sådär på ett gammalt förgasarärke. t.ex så drar en förgasarbil bränsle även om man motorbromsar i högre varv.)

    Jag har t.o.m ansökt om specialtillstånd att slippa stanna vid rödljus så jag bara kan rulla förbi och därmed spara en hel del soppa!

    Sen har jag en polare som surfar, och de dagar vi ska till samma ställe så brukar han bogsera mig dit, rätt sjysst av honom faktiskt!

    Nä, men seriöst..
    jag ska göra det enkelt:
    Låt oss säga att bilen drar 0.5 och soppan kostar 10.60 –> 5.30 kr/mil
    om du betala 10 kr/mil så är det väl inte så långt ifrån verkligheten att säga att jag betala hälften??

  • el_duderino

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 14:38

    YES, jag fick in min vågis (254)

    Picanton överbevisar sig själv gång efter gång 😉

  • getwet

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 15:20

    Och jag körde till Kalmar på 0.54 milen……med dubbdäck, automatlåda och inte ens inkörd snurra.
    Ser till min glädje att du får in en vågis på 254. Då går faktiskt min Fanatic Falcon 120 in osså, samt Exocet warpspeed, det trodde jag faktiskt inte.

  • donpedro

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 18:00

    Men dock så e väl falcon brädan kanske lite bredare än en vågis vilket kanske kan ställa till med lite bäsvär om du ska trycka in den. Men prova och återkom gärna med resultatet!

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Perfekta surfbilen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.