Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Pirate kite-brädor

  • nic

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 05:05

    @budokai 403883 wrote:

    Någon som har en uppfattning om hur deras brädor är?

    – länk?

  • budokai

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:08

    blackbeard.se?

  • kinetic

    Medlem
    19 september, 2007 vid 19:35

    Budokai: Det finns en bräda att testa om du så vill! Hojta bara! (Brädan finns i skåne så Habo Ljung e väl det bästa…)

  • martent

    Medlem
    19 september, 2007 vid 20:38

    jag tycker brädorna ser ut som de gjorde 2002!

  • kinetic

    Medlem
    19 september, 2007 vid 20:43

    MårtenT: Det stämmer:-)
    Så här ser de ut numera (brädan på bilden är såld men kan testas om så önskas): http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48418&highlight=pirate

    Finns ytterliggare en bräda som en kille precis beställt o fått leverad, dock har jag inte sett bilder på den då den leverades direkt till honom…Jag tror killen i fråga finns här o kan ev lägga upp bilder…

  • skotten

    Medlem
    20 september, 2007 vid 01:30

    why not try out one of the custom boards that the world number 5 rides? Speak to Mike Blomvall or me for a demo.

    mike @ mikeblomvall.com
    skotten @ kiteboarder.se

  • kinetic

    Medlem
    20 september, 2007 vid 06:24

    Skotten: Does Anton really ONLY manufacture customs? As i understand they do have certain “modells” in different sizes. I understand that they are laminated pretty much by hand but the shape is not individual on these boards (i understand that Anton builds pure customboards too), and in my eyes custom is not only the way a board is laminated but also the way its shaped, a one-of-a-kind board in every aspect. They look really nice but i do believe that around 800 Euros for a kite-board is a little too expensive…
    Anyway i believe that the typical Pirate-customer is not “Average-Joe” that wants to “flash” with his new fancy board, instead its someone that knows pretty well what he/she wants of his board but can not find that kind of board on the market, or perhaps there are suitable boards but way too expensive

  • bohm

    Medlem
    21 september, 2007 vid 18:31

    men hur många i sverige behöver en custombräda, egentligen… eller förresten fel av mig… klart man behöver en custom, så man kan få en bräda som är perfekt shapad för att sätta backrolls och railies…

    customs är till för extremt duktiga åkare, åkare med ett ben längre än det andra eller nån som behöver väga upp sin åkning med lite materialistisk status.

  • budokai

    Medlem
    22 september, 2007 vid 11:12

    @bohm 417077 wrote:

    men hur många i sverige behöver en custombräda, egentligen… eller förresten fel av mig… klart man behöver en custom, så man kan få en bräda som är perfekt shapad för att sätta backrolls och railies…

    customs är till för extremt duktiga åkare, åkare med ett ben längre än det andra eller nån som behöver väga upp sin åkning med lite materialistisk status.

    Att man vill ha en bekväm bräda innebär ju inte att man måste vara en extremt duktig åkare. Det behöver inte heller innebär en bärplansbräda med inbyggda gyrostabilisatorer i fenorna utan kan ju vara så enkelt att man vill ha en bredare/smalare bräda än det som erbjuds med annan outline.

    Custom brädor kostar, vad jag vet, inte mer än vanliga brädor. Lost Cause £400, DC Boardz $480, Pirate 5000skr… Vissa ligger över Jimmy Lewis, ABoards men fortfarande i samma prisklas som produktionsbrädor. Vad du sedan får är ju en bräda som du kan specificera enligt egna önskemål

  • skanepaul

    Medlem
    22 september, 2007 vid 14:43

    @bohm 417077 wrote:

    men hur många i sverige behöver en custombräda, egentligen… eller förresten fel av mig… klart man behöver en custom, så man kan få en bräda som är perfekt shapad för att sätta backrolls och railies…

    customs är till för extremt duktiga åkare, åkare med ett ben längre än det andra eller nån som behöver väga upp sin åkning med lite materialistisk status.

    Vad dillar du om?

    Kanske för åkare som vill ha specifika mått på sin bräda! Eller kanske en bredare stance eller en viss rocker som passar vattnet där man kör mest. Sen om man bara gör backrolls eller raileys har väl ingen betydelse.

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2007 vid 15:16

    Budokai: Det är skillnad på custom och custom…:-). Finns brädor som marknadsförs som custom men de är i själva verket “serie brädor” som lamineras på custom vis, dessa brukar kosta runt 5-6″. Sen har du “äkta” customs där allt görs specifikt för kunden. Anton (precis som Pirate) bygger “äkta” customs o dessa kostar från 750Euro enligt hemsidan…

  • skejtar_henke

    Medlem
    22 september, 2007 vid 15:48

    @bohm 417077 wrote:

    men hur många i sverige behöver en custombräda, egentligen… eller förresten fel av mig… klart man behöver en custom, så man kan få en bräda som är perfekt shapad för att sätta backrolls och railies…

    customs är till för extremt duktiga åkare, åkare med ett ben längre än det andra eller nån som behöver väga upp sin åkning med lite materialistisk status.

    Just det. Det är därfer jag har två stycken…hahaha

  • bohm

    Medlem
    22 september, 2007 vid 19:23

    @SkånePaul 417230 wrote:

    Vad dillar du om?

    Kanske för åkare som vill ha specifika mått på sin bräda! Eller kanske en bredare stance eller en viss rocker som passar vattnet där man kör mest. Sen om man bara gör backrolls eller raileys har väl ingen betydelse.

    Jag har säkert fel, men jag tror ju att de flesta som köper customs INTE har den kunskapen om vad som är bäst för just dem, utan det de flesta har i sin önskelista (ang. längd, bredd, flex, stance etc.) finns redan på marknaden.

    Men visst… custom är säkert bra.. men jag är rätt tveksam om det är per automatik bättre än serietillverkade… Att få till bra brädor tror jag handlar om att tillverka många olika varianter och sedan ut på vattnet och testa. Ska man tillverka många test-brädor kostar det mycket pengar. Ett stort företag har mer resurser än en custom-tillverkare.

    Om jag går till Anton och säger att jag vill ha en bräda som är 190cm lång och 20cm bred så får jag det, men är det en bra bräda?

    Men förstå mig rätt, jag menar inte att man inte ska köpa custom. Det jag menar är att ska du dra nytta av custom jämfört med en serietillverkad tror ju jag att du behöver antingen vara duktig åkare eller ha speciella behov, som tex mindre stance pga att du är kort o.s.v.

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2007 vid 20:25

    Helt rätt, en custom är inte per automatik bättre än en serietillverkad bräda, möjligen hållbarare…Fördelen med custom är att du kan få en bräda som liknar en viss modell du gillar, men med kanske vissa särdrag, tex annan stance, annorlunda bottenform eller kanske en unik/speciell design…

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2007 vid 20:41

    Sen vore det jäklit intressant med “blind test” av brädor. Tex 3 brädor varav den ena är din favorit (de 2 övriga bör givetvis vara brädor av liknande storlek för att försvåra det hela), alla 3 givetvis med identisk design. Frågan är om man skulle pricka in sin “favorit bräda”…Jag tror att vad andra tycker om en bräda har stor betydelse för ens personliga uppfattning…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Pirate kite-brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.