Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plasta i mittfena? Hur mycket microballonger?

  • Plasta i mittfena? Hur mycket microballonger?

    Publicerad av hammer på 12 juni, 2013 vid 06:42

    Hittar ingenstans hur mkt microbollonger man ska använda när man blandat till epoxi. Ska konsistensen vara som sirap eller ngt liknande? Tacksam för tips

    herr-pelegrin svarade 10 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • svenne

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 07:51

    Det beror på vad du vill göra, om du vill ha en fillerpasta så kan du blanda i mycket. Blanda konstant och fyll på lite ballonger tills du får den konsistens du vill ha.

    Ska du klistra fast fenan?..

    Fyll på tills

  • hammer

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 09:05

    Nej det är en chinook kassett som skall plastas in. Jag lyder ditt råd och blandar i mkt så att det knappt rinner och trycker dit kassetten. Ska lägga 3x160g väv ovanpå när det är slipat o klart i nivå med brädan och hoppas att kassetten inte fylls med för mkt epoxi. Tack för tips!

  • svenne

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 09:19

    Ja, blanda trög pasta så att boxen står still och inte flyttar sig. Dessutom är det bra att få ner mängden epoxi så att du inte får elak värmeutveckling. Använd en långsam epoxi.

    r en chinook kassett som skall plastas in. Jag lyder ditt råd och blandar i mkt så att det knappt rinner och trycker dit kassetten. Ska lägga 3x160g väv ovanpå när det är slipat o klar

  • ola-h

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 10:29

    Normalt lägger man fiber även runt boxen, trycker ned, och sågar/slipar ned när det härdat. Sedan räcker ett lager ovanpå. Det som du lägger ovanpå gör i praktiken väldigt lite för styrkan.

  • hammer

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 10:41

    Då kör vi ett lager mindre på ovansidan och försöker lägga ett runt boxen istället. Trevligt med hjälpsamma människor! Som tack för hjälpen ska jag köpa material på boardcorner.se nästa gång alternativt köpa simmerbrädor 😉

  • svenne

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 11:56

    @Ola H. 711561 wrote:

    Normalt lägger man fiber även runt boxen, trycker ned, och sågar/slipar ned när det härdat. Sedan räcker ett lager ovanpå. Det som du lägger ovanpå gör i praktiken väldigt lite för styrkan.

    Mjaa, det gör inte så mycket för själva boxen, men för laminatet runtom.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 08:46

    När jag sätter boxar brukar jag laminera in dem i ett block högdensitetsskum/sandwich.
    Sätter boxen med dubbelhäftande tejp på en planskiva (glas eller melamin) sedan väv runt boxen och ut på skivan, lite epoxi/microballonger ovanpå. sedan trycker jag dit blocket (som man fräst ett lagom hål i) När det härdat sågar man rent laminat som sticker utanför blocket.
    Sedan sätter man hela blocket i brädan med microballonger.
    När det härdat laminerar jag över något lager väv.

    Detta blir väldigt starkt då man fördelar ut krafterna på ett större område.
    Har satt många fenboxar på detta sätt och aldrig kört sönder någon.
    Däremot om det behövs på en mittbox har jag dålig koll¨på.

    Tänk på att blandar man för mycket microbalonger i epoxin kan det lätt bli övertryck och boxen vill tryckas ut igen.

  • canoya

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 15:50

    Det som kräver styrka på en mittbox är väl snarast om man kör på grund. Den lär jy knappast användas i någon högre fart. Jag har limmat in en mittbox med PU-lim och det verkar hålla. Förmodligen skulle det vara bra att laminera ett lager glasfiber över boxen, men jag har bara ordnat tätningen med silvertejp eftersom brädan är gammal och jag inte orkade laminera.

    /Håkan

  • svenne

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 18:17

    Man byggde bilar i masonit en gång tiden. Det funkade det med. Ett tag i alla fall.

  • hammer

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 20:59

    Har gjutit i kassetten och förvånades över hur svårt det var att uppskatta hur mkt epoxi som skulle gå åt, fick slänga hälften. Tror att det blev för mkt mikroballonger för jag upplevde att det jäste en del men det gick att justera innan det härdat. Har tänkt att använda brädan för 10 åringen med barnrigg och för mig med 7,8:an hoppas inte kassetten eller den ökade vikten stör prestandan för mkt. Tack för alla tips!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 juni, 2013 vid 14:05

    Någon gång när jag höll på under sen Vendeltid eller Folkvandringstid, ett antal århundranden före masonitbilarna, så plastade vi i boxarna på följande sätt. Vi gjorde ett hål något större än boxen och gröpte ur styrofoamen i 1-2 cm i vinklar som gick snett utåt från den nedre längsgående delen av hålet. Dessa vinklar fylldes med expoxy med microballonger i samband med att man plastade in boxen. De är så oändligt länge sedan så ag kommer inte ihåg om vi lade i väv men jag tror att vi klarade oss utan. Hursomhelst höll konstruktionen bra. Det hade väl kanske något att göra med fördelning av krafter, vad vet jag…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plasta i mittfena? Hur mycket microballonger?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.