Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)

  • billing

    Medlem
    24 november, 2008 vid 17:08

    @perkele 517696 wrote:

    Instämmer med Per men ville inlägga att du kan söka in till HPU, gå en termin sen ta en transfer för att läsa dina “general klasser” på Maui. Då är du fullt täckt av CSN då studierna betalas till HPU men du läser på Maui per transfer…
    Har hört mycket gott om Perth också.

    Lycka till, helt rätt tänkt!

    Okej! per transfer, alltså att man blir förflyttad till maui eller hur menar du ?

    Ska på möte på GoStudy på torsdag och se vad dom säger!

  • billing

    Medlem
    24 november, 2008 vid 17:10

    @Jox 517791 wrote:

    syrran bor i perth och var där och hälsade på för två år sen… jäkligt skönt folk och studentlivet verkar grymt! blandad vindsurfing med plattvatten på swan river, chop/vågor i cottesloe men sen är ju lancelin väldigt populärt och bra också… finns många bra vågställen efter kusten men bil måste man ha i vilket fall… Det blåser bra och är bra väder också 🙂

    Okej! Låter bra! Vet du hur de ligger till med vindsurfingen förutom dom månaderna sjöbrisen är där och kickar in? Är det som hemma i Sverige då ungefär?

  • nissex3m

    Medlem
    24 november, 2008 vid 18:33

    Du glömde nämna UCT, University of Cape Town. Billigare än de du räknat upp samt bättre surf. Och en välrenommerad ekonomi/marknads fakultet…

  • danielt

    Medlem
    24 november, 2008 vid 19:38

    Ja instämmer med er andra att Oahu är grymt, framförallt för (våg)surfing. Pluggade där tre terminer och rekommenderar det verkligen. Blev inte så mycket vindsurfing eftersom det inte blåste så ofta, men surfing blev det väl i stort sett varje dag. HPU tycker jag var sådär: du blir behandlad som en gymnasieelev och närvaron påverkar betygen. Dock är det ju schysst att CSN kan sponsra en lång surfsemester…University of Hawaii (UH) tror jag är ett bättre alternativ.

    Oldschool får rätta mig om jag har fel, men vad jag minns så är april till augusti blåsigast och vågorna är störst mellan november och mars på North Shore. South Shore har vågsäsong juni till augusti, men det är oftast vågor även andra delar av året. Var tillbaks en månad över nyår för några år sedan och det var å andra sidan en väldigt blåsig månad (med vind från “fel håll”) så det kan variera…

    Kör på Oahu, lycka till!

  • perkele

    Medlem
    24 november, 2008 vid 19:50

    @Billing 517759 wrote:

    Okej! Var drog du någonstanns?

    Oj förlåt, jag var på Oahu i 3.5år.

  • andersbq

    Medlem
    24 november, 2008 vid 20:34

    @Billing 517804 wrote:

    Okej! Låter bra! Vet du hur de ligger till med vindsurfingen förutom dom månaderna sjöbrisen är där och kickar in? Är det som hemma i Sverige då ungefär?

    Kolla den här länken:
    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_geraldton_aero.htm#
    Du kan klicka högst upp och söka andra ställen (som Perth), generellt är det så att ju högre norrut, desto mera sjöbris och mer pålitligt med vind är det (på sommaren). (dock inte FÖR högt upp, som i uppe i Broome). Som du ser så är vintern inte så magisk i WA. Men Australia är en skönt land att leva i.

    Om du vill jämför med Sverige så ser det ut så här här:
    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_nidingen.htm

    Ja och här har du Oahu:
    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_honolulu_airport.htm

    men även Maui:
    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_kahului.htm

    Tänkt dock på att vinden inte är allt, Maui i juni är mer för dem som gillar speed över chop…

  • mats_o

    Medlem
    25 november, 2008 vid 08:33

    Oahu – go for it!!

    Hade samma planer som du för…eeh…15 år sen. För mig blev det HPU/Oahu. När jag kom 94 var vi en handfull Svenskar där. 96 hade det blivit 300! Nu vet jag inte hur det är. ångrar det inte för ett ögonblick. För min del har det betytt massor, allt från fru till jobb har påverkats mer eller mindre direkt av min tid på Oahu. Sedan har jag haft förmånen att återkomma till öarna ett tiotal vintrar efter studierna och hoppas nu att mina barn blir lika hooked som jag. Att återkomma med barnen nu ger en ny dimension åt det hela, men det är väl en annan hsitoria…
    Ett tips är att satsa på surfet lika mycket som windsurfet. Som oldschool skriver finns det alltid vågor och att inte surfa dem är som att åka till Chamonix utan skidor. Oahu har inte lika stark vind som Maui, samma trade såklart men Maui´s två berg skapar starkare vind.
    När det gäller UH´s på Maui har jag träffat svenska som pluggat där så det ligger nog redan inne som godkänt hos CSN.

    Oahu -go go go!!!

  • oaxen

    Medlem
    25 november, 2008 vid 08:40

    Hej!

    Syrran avslutade studierna och tog examen på Oahu. Hon blev kvar och till sommaren blir det bröllop.

    Hon läste motsvarande en svensk civilekonom och i o m att hon tog examen där fick hon jobba grönt ett år vilket förlängdes tack vare att företaget gick in med någon form av spons. På den vägen har det rullat på.

  • kamaaina

    Medlem
    25 november, 2008 vid 10:29

    Det stämmer.
    South swell på Oahu under sommaren samt starkare trades….Diamond Head är då ett givet alternativ. Ni som varit där längre kan nog vittna om annan statistik, men jag bedömde att väldigt bra segling fram tom September för att sedan klinga av på vindstyrkan. Sedan kommer det några udda dagar då och då under höst/vinter då det kan blåsa som fan.
    Vågor på North shore är ffa under vintern…

  • impact

    Medlem
    25 november, 2008 vid 11:30

    Wellington verkar ha bäst vindstats för de ställen som diskuterats här:

    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_wellington.htm

    Ser ju riktigt bra ut!

    Mattias

  • tim-eriksson

    Medlem
    25 november, 2008 vid 13:38

    Följer tråden med intresse… Kom inte in som trafikflygledare nu och testat civ.ingenjör. Så nu kollar jag på ekonomi och utlandet…

    Oahu, någon som varit där och kan göra en snabb kalkyl vad allt kostar, om utbildningen är konkurrens kraftig med Sveriges ekonomsika institut (som står sig rätt bra internationellt?) ..

    Riktigt sugen! Om någon ger mig en bra ekonomisk översikt, säger “ja” till att det är en bra utbildning så skickar jag in ansökan imorgon… Ser inte alls fram emot att studera ekonomi i uppsala. Förvissa är ju ekoln alltid ekoln men det finns bättre ställen att surfa och bada på 🙂

    // Tim – Som varit vilsen i 2 år…

  • billing

    Medlem
    25 november, 2008 vid 14:35

    @Impact 517924 wrote:

    Wellington verkar ha bäst vindstats för de ställen som diskuterats här:

    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_wellington.htm

    Ser ju riktigt bra ut!

    Mattias

    Ser grymt ut! längre ner på den här sidan finns några kurvor från olika städer. Wellington ser riktigt bra ut men klimatet är ju ett STORT minus !

  • perkele

    Medlem
    25 november, 2008 vid 14:46

    @Tim.Eriksson 517946 wrote:

    Följer tråden med intresse… Kom inte in som trafikflygledare nu och testat civ.ingenjör. Så nu kollar jag på ekonomi och utlandet…

    Oahu, någon som varit där och kan göra en snabb kalkyl vad allt kostar, om utbildningen är konkurrens kraftig med Sveriges ekonomsika institut (som står sig rätt bra internationellt?) ..

    Riktigt sugen! Om någon ger mig en bra ekonomisk översikt, säger “ja” till att det är en bra utbildning så skickar jag in ansökan imorgon… Ser inte alls fram emot att studera ekonomi i uppsala. Förvissa är ju ekoln alltid ekoln men det finns bättre ställen att surfa och bada på 🙂

    // Tim – Som varit vilsen i 2 år…

    Kronan mot USD är bättre nu än vad den var på slutet av 90 talet men skolavgiften kan ha gått upp. Jag tror i vilket fall att summan man får av CSN räcker till skolavgift + boende, sen är det nog slut.

    Man kan också ta en transfer från ett svensk universitet på en termin eller två. Det var någr shommar där som gjorde så på min tid. – Shit va gammal jag lät nu.

  • billing

    Medlem
    25 november, 2008 vid 15:27

    @perkele 517968 wrote:

    Kronan mot USD är bättre nu än vad den var på slutet av 90 talet men skolavgiften kan ha gått upp. Jag tror i vilket fall att summan man får av CSN räcker till skolavgift + boende, sen är det nog slut.

    Man kan också ta en transfer från ett svensk universitet på en termin eller två. Det var någr shommar där som gjorde så på min tid. – Shit va gammal jag lät nu.

    Okej! Men du va där och pluggade i 3,5 år? alltså tog du lån för den tiden?

  • impact

    Medlem
    25 november, 2008 vid 17:52

    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_hanstholm.htm

    Hanstholm i Danmark har också riktigt bra statistik…..

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.