Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)

  • andersbq

    Medlem
    25 november, 2008 vid 20:16

    @Impact 518013 wrote:

    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_hanstholm.htm

    Hanstholm i Danmark har också riktigt bra statistik…..

    Kolla med Adde han känner till Universitetet i Thy…:wink:

  • bonasurf

    Medlem
    26 november, 2008 vid 11:51

    Hmm!

    Ur askan i elden. 😉

    UCT ifall du prioriterar vindsurfing.

    Håller med om att UCT(University of cape town) borde nämnas i denna tråd ifall man kommer in som utlänning. Det är ju svårt att komma in då kvoteringen inte främjas sökande vita, utländska män. Men som utbyte vet jag flera som kommit in. och det finns fler skolor där än UCT tror jag.

    Anledningen till att jag tror att UCT kan vara det bästa alternativet är tillgängligheten till vindsurf. Man ser ju t.o.m. Sunset beach ifrån skolan. Nästan alla spots inom timmes kör avstånd. Du kan bosätta dig så att du nästan kan gå ner till stranden med prylarna. Flest dagar på vattnet och förhållande där du kommer utvecklas som mest. Klart billigast att leva jämfört med de andra alternativen utan att kompromissa på standard.

    Jag har varit på alla dessa ställen i längre perioder och pluggat i NZ och SA så jag är inte särskilt subjektiv. Alla dessa alternativ är grymma och du ska helst göra alla :-). De har alla sina positiva sidor. Men för att maximera din vindsurfing definitivt Cape Town.

    Hör gärna av dig om du vill ha åsikter om de andra aspekterna. Det finns mycket att ta hänsyn till.

  • billing

    Medlem
    26 november, 2008 vid 14:26

    @bonasurf 518193 wrote:

    Hmm!

    Ur askan i elden. 😉

    UCT ifall du prioriterar vindsurfing.

    Håller med om att UCT(University of cape town) borde nämnas i denna tråd ifall man kommer in som utlänning. Det är ju svårt att komma in då kvoteringen inte främjas sökande vita, utländska män. Men som utbyte vet jag flera som kommit in. och det finns fler skolor där än UCT tror jag.

    Anledningen till att jag tror att UCT kan vara det bästa alternativet är tillgängligheten till vindsurf. Man ser ju t.o.m. Sunset beach ifrån skolan. Nästan alla spots inom timmes kör avstånd. Du kan bosätta dig så att du nästan kan gå ner till stranden med prylarna. Flest dagar på vattnet och förhållande där du kommer utvecklas som mest. Klart billigast att leva jämfört med de andra alternativen utan att kompromissa på standard.

    Jag har varit på alla dessa ställen i längre perioder och pluggat i NZ och SA så jag är inte särskilt subjektiv. Alla dessa alternativ är grymma och du ska helst göra alla :-). De har alla sina positiva sidor. Men för att maximera din vindsurfing definitivt Cape Town.

    Hör gärna av dig om du vill ha åsikter om de andra aspekterna. Det finns mycket att ta hänsyn till.

    Okej! Tack för infon!

    Men hur är livet annars i Cape Town? Va de något studentliv eller levde du som en ensamvarg när du var där nere?

  • bonasurf

    Medlem
    26 november, 2008 vid 15:13

    Hmm!

    När vi pluggade i Cape town samarbetade vi endast med UCT. Vi skrev kandidatuppsats men det var utifrån institutionen i Sverige. Så vi var en del upp på UCT men deltog inte i studentaktiviteterna. Vi bodde i Tableview och surfade så mycket vi bara kunde. Jag har en polare som var där förra året som du säkert kan fråga studentlivet. Det öppnar ju ofta många dörrar.
    Som vindsurfare i Kapstaden blir det väldigt lätt att man umgås i en svensk eller vindsurfingkretsar och inte beblandar sig supermycket med de som bor där. Om man pluggar där så blir det säkert naturligt med bägge delar.

    Kapstaden är ju en storstad liksom de flesta storstäder så är inte studentaktiviteterna alltid i centrum som t.ex. Lund, Uppsala m.fl.

    Vad beträffar invånarna så är de ganska lika oss här hemma. Justa trevliga men inte så utåtriktade som t.ex. Australiensarna och kanske t.o.m kiwisarna. Jag har tidigare år antagit att detta beror lite på att det är lite osäkrare där nere och man springer inte runt å beblandar sig hur som helst.

    Den australiensiska “mate” mentaliteten tycker jag är väldigt tilltalande. De är en stor fördel med aussies. Rätt som det är är man hemma hos en familj på BBQ.

  • billing

    Medlem
    26 november, 2008 vid 15:35

    @bonasurf 518229 wrote:

    Hmm!

    När vi pluggade i Cape town samarbetade vi endast med UCT. Vi skrev kandidatuppsats men det var utifrån institutionen i Sverige. Så vi var en del upp på UCT men deltog inte i studentaktiviteterna. Vi bodde i Tableview och surfade så mycket vi bara kunde. Jag har en polare som var där förra året som du säkert kan fråga studentlivet. Det öppnar ju ofta många dörrar.
    Som vindsurfare i Kapstaden blir det väldigt lätt att man umgås i en svensk eller vindsurfingkretsar och inte beblandar sig supermycket med de som bor där. Om man pluggar där så blir det säkert naturligt med bägge delar.

    Kapstaden är ju en storstad liksom de flesta storstäder så är inte studentaktiviteterna alltid i centrum som t.ex. Lund, Uppsala m.fl.

    Vad beträffar invånarna så är de ganska lika oss här hemma. Justa trevliga men inte så utåtriktade som t.ex. Australiensarna och kanske t.o.m kiwisarna. Jag har tidigare år antagit att detta beror lite på att det är lite osäkrare där nere och man springer inte runt å beblandar sig hur som helst.

    Den australiensiska “mate” mentaliteten tycker jag är väldigt tilltalande. De är en stor fördel med aussies. Rätt som det är är man hemma hos en familj på BBQ.

    Okej!

    De är väl de som verkar vara lite trist med SA. Men men, finns mycket att välja mellan. Står väl främst mellan Aussie och Oahu nu. Får se hur det går!

  • meeru-robban

    Medlem
    26 november, 2008 vid 19:57

    Hej “Canoya”, du har ett PM

  • canoya

    Medlem
    27 november, 2008 vid 09:04

    Meeru-Robban, du har ett svar!

    Cheers

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 november, 2008 vid 08:15

    University of cape town ser ju bra ut… Och folk verkar nöjda med stället efter lite googlande!

    24 000 per termin får jag fram som en ungefärlig terminkostnad vilket får anses som okej!
    http://www.uct.ac.za/usr/finance/fees/firstfee.pdf

    Som det känns spontant just nu blir det någon/några terminer i Uppsala och sen studier utomlands. Blir för dyrt att köra på 5 år tyvärr och har inte lust att vara i syd-afrika så länge heller… Tror jag

    Gentemot oahu som kostar

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 november, 2008 vid 08:18
    Billing;518234 wrote:
    Okej!

    De är väl de som verkar vara lite trist med SA. Men men, finns mycket att välja mellan. Står väl främst mellan Aussie och Oahu nu. Får se hur det går!

    Hur gick mötet?… Och varför valde du att dissa syd-afrika? Spontant verkar det vara bästa alternativet hittils. Klart billigast och verkar vara bäst surf :)..

    Skriv gärna ner dina tankar och reflektioner om olika länders utbilding om du har tid.
    Riktigt sugen på att plugga ekonomi nu…. Utomlands! :laugh:
    Att köpa en bil i syd-afrika och w-surfa/plugga låter ju inte helt fel!

    För övrigt verkar oahu blir sjukt dyrt…. Här är en bra budget som studentum.se har gjort
    Kostnad: $615 per poäng (credit) för hel- och deltidsstudenter.

    Kostnader: Beräknad minimum som krävs för ett 9-månaders akademsikt år (September till maj): $27,805
    Fördelning:
    Helltidskostnad (12 credits per semester): $14,760
    Boende (Off-Campus): $10,280
    Försäkring: $880
    Total: $27,805

    http://www.studentum.se/Master_of_Science_in_Information_Systems_MSIS_57781.htm

  • billing

    Medlem
    28 november, 2008 vid 09:13

    Tjaaa!

    Mötet gick bra och de alternativen som de diskuterades mest om var Australien(Perth) och Oahu(Honolulu). Därför att jag dissar SA är bara för att jag inte har fått någon bra uppfattning av Syd-afrika förutom att det är skjysst natur och grym surfing men verkar inte vara någon skön stämning där, men jag har säkert fel ! Personligen så lockar bara Oahu och Australien mer :cool2:

    Kan gå igenom Oahu och Australien:

    Australien

    Skolan jag har kollat på i Perth heter Curtin och verkar vara ett skjysst ställe. Verkar finnas en j***a massa alternativ på kurser och utbildningar och ligger rätt centralt i Perth. I Australien verkar det generellt vara rätt lätt att få jobb och om du skaffar ett arbetsvisum så kan du jobba 20 timmar i skolveckorna och om jag inte minns fel 40 timmar på lov. Vilket är jäkligt skjysst om man vill dra in lite extra cash någon gång ibland. En annan sak jag fastnade för var att man har lov(senaste datumen) mellan 21 november-23 februari men kan bli längre om man blir klar med tentorna innan. Det är ju ruggigt nice eftersom den blåsiga perioden är då och man kan och har tid att dra till Lancelin, Geraldton, Gnarloo osv. Annars kan man ju hålla sig till Perth, Lancelin och dom andra spottsen som ligger söderut som Margaret River m.m.

    Ekonomi:

    Kostnaderna varierar såklart från utbildning till utbildning men kan skriva upp de som jag kollade på.

    I Australien får du studiemedel för 19 veckor: 671kr studiebidrag, 2300 studielån och 1350kr merkostnadslån, alla summor får du per vecka. Per termin så du fick 32107 kr över per termin på den utbildningen jag kollade på, vilket var marketing. Så då har man väl runt 1690 kr att leva för per vecka. Då ska de som jag fattar de räcka till bostad också. Fel?

    OAHU

    Oahu verkar ha sämre vindsurfing som jag har fattat det men är ett skönt ställe att bo på, det är ju trots allt Hawaii. Det negativa här som väger rätt tungt är ju att det är satans dyrt. Skolan(HPU) som jag har spanat på verkar vara en bra skola men jag frågade dom på GO study om man kunde kolla hur skolorna stod sig internationellt men det var tydligen svårt eftersom det var så många delar man kunde kolla på. T.ex. så var HPU:s nursing linje topprankad i världen. Men nursing lockar kanske inte så mycket? :laugh:

    Ekonomi:

    DYRT!

    Hinner inte dra upp alla siffror nu för måste kila nu men på Oahu får du runt 13 600 kr över per termin och en termin är på 15 veckor. Jobb verkar svårt att skaffa eftersom du måste ha ett greencard ifall du inte kan jobba på skolan.

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 november, 2008 vid 09:38

    Ehm… Okej. Tack 🙂

    Lite tveksam till ekonomin biten dock? T.ex i sverige så får du ju 2700 + 5500 (?) av csn. Vilket är klart mer än 671kr studiebidrag, 2300 studielån. Också tveksam till att du faktiskt får pengar öven efter du har betalt terminsavgiften, poängavgiften eller vad det är. Borde ligga på cirka 30 000 per termin och boendet kan inte vara så billigt heller.. Så vet inte riktigt hur man ska få 1690 kr över att leva på?..

    Snabb kalkyl av mig som inte vet något igentligen

    En termins studier:
    30 000 kr för studier
    4000*4= 16000 hyra (4 månader)
    Resa: 8000
    Tot: 54 000

    Du får in…
    3000*4 = 12000 i studiebidrag
    6000*= 24000 i lån
    Tot: 36 000

    Dvs – 18 000 kr, vilket inte är så farligt iofs! men då har du inte börjat leka än.. Fickpengar en massa så säg – 30 000 kr per termin? Verkar som en rimlig siffra 🙂 Någon som kan bekräfta / dementera denna överslags kalkyl?

  • billing

    Medlem
    28 november, 2008 vid 11:26

    Okej!

    Hoppade över lite siffror men de är rätt reslutat.

    Studiebidrag per studievecka: 671 Kr
    Studielån per studievecka: 2300 Kr
    Merkostnadslån per studievecka: 1350 Kr

    19 veckor per termin: alltså 82 099 kr

    Utbildningskostnad : 9600 australiensiska dollar = 49 992 kr

    Så CSN lån – terminsavgiften= 82 099 – 49 992 = 32 107 kr
    Dedär ska stämma!

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 november, 2008 vid 11:39
    Billing;518505 wrote:
    Okej!

    Hoppade över lite siffror men de är rätt reslutat.

    Studiebidrag per studievecka: 671 Kr
    Studielån per studievecka: 2300 Kr
    Merkostnadslån per studievecka: 1350 Kr

    19 veckor per termin: alltså 82 099 kr

    Utbildningskostnad : 9600 australiensiska dollar = 49 992 kr

    Så CSN lån – terminsavgiften= 82 099 – 49 992 = 32 107 kr
    Dedär ska stämma!

    Aha… Trodde du skrev per månad 🙂 Då blev det ju plötsligt “billigt” att åka iväg! Får ju t.om pengar över…

  • billing

    Medlem
    28 november, 2008 vid 11:40

    Jaha ! : P

    Men vad verkar locka dig mest?

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 november, 2008 vid 02:05
    Billing;518508 wrote:
    Jaha ! : P

    Men vad verkar locka dig mest?

    Spontant Oahu, men när jag tänker efter vore det inte helt fel med Perth heller… Men sen kommer ekonomin in och det blir ju mycket billigare i syd-afrika… Boende, levnadskostnader mm.. Tyvär styr pengar litegrann :/… Verkar som man får sufa mest i sa också..

    Kommer nästan kunna göra 2 terminer i sa istället för 1 på Oahu.. För samma peng

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.