Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem att spänna seglet

  • fredrikh

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 13:58

    Har testat ställa riggen upp, lattorna vänder sida men inte själva seglet. Får väl testa lite 5,56 och snöra om i förlängaren.

    tacksam för hjälpen

  • trimmarn

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 12:58

    Ett tips kan ju va att byta till tunnare nedhalstamp om det är möjligt. Sen måste du ju förutom att ha ngt riktigt att dra med va lite stark oxo 😉

  • fredrikh

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 13:47

    testade idag, och gick faktiskt mycket bättre, fick till så att vecken kom 50 % vid det översta lattorna. Dock måste man knycka till rejält för att seglet ska byta sida men kanske kommer gå lättare ute på vattnet.

  • imported_macts

    Medlem
    3 juni, 2010 vid 06:08

    Nästa gång du ska ut och surfa, se till att göra det där det finns fler surfare. Gå fram till nån på stranden och be honom/henne att kolla på riggningen så ska du se till att du kommer att få till det bra!

  • fredrikh

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 10:19

    Okej, har nu surfat lite på landet där kast vindarna regerar, bra träning inbillar jag mig. Har fortfarande problem att spänna seglet, tänkte någon kunde tipsa vart jag kan åka denna vecka för att få lite hjälp. Bor i Upplands Väsby så någonstans i stockholm området skulle vara utmärkt.
    PS: Om en månad flyttar jag till västerås där jag vet att det finns en vindsurfing klubb nära till hands. Om någon västeråsare ser detta kan den höra av sig så får vi prata lite.

    Tacksam för all hjälp jag fått på forumet.

  • nachoman

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 10:30

    Men vänta, jag såg att ditt första inlägg var gammalt, ända ifrån april. Har du bara surfat på land sen dess? Du lär dig nog betydligt snabbare på vattnet.

    Ja du, det är lite tokigt med vind för att man ska träffa andra surfare ute dessa dagar. Det finns nog stor chans att träffa ett gäng om det blåser lite vid Näsa äng/Näsby Park i Täby, särskilt på NO, ONO. Kolla där om du ser att det fläktar i träden.

  • fredrikh

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:22

    Ok, topparna på träden viftar lite här så kanske blir en sväng.
    Btw har övat på vattnet fast på mitt land 😛 Dock svårt med ett kasst spänt segel ^^ får inget driv + att det känns som seglet verkligen trycker brädan neråt.
    Vad betyder NO, ONO, fortfarande nybörjare så har ingen kolla på termer och sånt ?

  • Knatte

    Gäst
    11 augusti, 2010 vid 11:35
    fredrikh;625174 wrote:
    Ok, topparna på träden viftar lite här så kanske blir en sväng.
    Btw har övat på vattnet fast på mitt land 😛 Dock svårt med ett kasst spänt segel ^^ får inget driv + att det känns som seglet verkligen trycker brädan neråt.
    Vad betyder NO, ONO, fortfarande nybörjare så har ingen kolla på termer och sånt ?

    Nordostlig vind, ostnordostlig vind betyder förkortningarna..

    Ta hjälp av en pinne och ett nedhalsblock om du inte har detta inbyggt i seglet och dra nedhalet ordentligt:wink:
    Kika på mitt tips några inlägg uppåt, så kan du knappast misslyckas:grin:

  • nachoman

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:37

    N=Nord, O=Ost, S=Syd, V=Väst.
    Sen är det bara att kombinera för att hitta en bra beskrivning av vindriktning.

    Verkar som du har alldeles för lite nedhal på ditt segel. Dra mer än vad du tror du ska. Du ska inte kunna dra fullt nedhal med bara händerna.
    Kika även in på den här videon så ser du vad som ska göras.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Flr_UJILGeo”]YouTube- ‪SIMMER STYLE 2008 CROSSOVER rigging video‬‎[/ame]

  • fredrikh

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 14:00

    ok, mer pedagogisk hjälp kan jag nog inte få 🙂 Har lindat linan runt en hammare och dragit allt jag orkar. Vecken sträcker sig då näst 60-70% in mot masten vid de översta lattorna. Ska kanske ut en sväng snart i täby och testa. Var där och spana lite nyss, hittade inget bra ställe att lägga i brädan men efter lite fram och tillbaka körning så lär nog det gå. Om någon ska dit så säg till, fläktade härligt i håret när jag var där för ca 1.5 timme sen.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 17:34

    Hörrö! Gör dig själv en tjänst och beställ en nedhalsvev! Här får du en direktlänk till en sida där du kan beställa en: http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=17&pid=59

    När du väl har en så kommer du kunna spänna seglet ända tills nånting går sönder och lite till utan att ens behöva anstränga dig! Jag köpte själv min andra vev igår…

  • broderisak

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 17:38
    fredrikh;625164 wrote:
    Okej, har nu surfat lite på landet där kast vindarna regerar, bra träning inbillar jag mig. Har fortfarande problem att spänna seglet, tänkte någon kunde tipsa vart jag kan åka denna vecka för att få lite hjälp. Bor i Upplands Väsby så någonstans i stockholm området skulle vara utmärkt.
    PS: Om en månad flyttar jag till västerås där jag vet att det finns en vindsurfing klubb nära till hands. Om någon västeråsare ser detta kan den höra av sig så får vi prata lite.

    Tacksam för all hjälp jag fått på forumet.

    TjA!
    Jag bor i Väsby.. Jag kan hjälpa dig om du vill..Du kan ringa mig 0706711313 så hjälper jag dig gärna l. Vi kan prov rigga det nånstans så kan jag kolla på det..
    MVH
    Stefan Isaksson

  • fredrikh

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 18:18

    Härligt, med en väsby bo 🙂 Slår en pling imorn och ser vad som händer. Angående nedhalsveven så tackar jag för tipset, beställer den imorn 🙂

  • broderisak

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 21:09
    fredrikh;625254 wrote:
    Härligt, med en väsby bo 🙂 Slår en pling imorn och ser vad som händer. Angående nedhalsveven så tackar jag för tipset, beställer den imorn 🙂

    Vänta tills vi har riggat seglet först….

  • fredrikh

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 21:24

    okej, känns skönt att jag hitta någon i närheten, ingen som jag känner verkar dela intresset 🙂

    Såg nu på din hemsida att du är simmar förälder, har simmat i väsby i drygt 10 år.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem att spänna seglet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.