Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

  • knodden

    Medlem
    27 april, 2008 vid 13:10
    Ola H.;461174 wrote:
    Argumenten “det måste finna bättre sätt än…” och “det finns annat som spelar större roll…” ser jag bara som undanflykter för dem som inte är beredda att göra något.

    Det är hur lätt som helst att hitta mer eller mindre plausibla undanflykter av detta slag, men gemensamt för dem alla är att en kunnig person lätt plockar sönder dessa argument tämligen enkelt (som oregistrerad gör i post #43 ovan).

    Jag tycker helt enkelt att det är en mer ansvarsfull hållning att istället tro på de 99.9% av alla forskare som faktiskt säger att miljöproblemen i fråga är verkliga och sedan försöka agera själv så bra man förmår. Själv klarar jag inte att skippa Mauiflygresan, men jag klarar att åka tåg istället för bil till jobbet och cykla/gå med barnen till dagis och skolan varje dag istället för att ta bilen.

    I sak håller jag med.

    Men….

    Var skall vi börja?

    Skall lilla Sverige slå knut på sig självt och gå i KK innan de riktigt stora bovarna sätter fart? – Se mitt inlägg ovan.

    Det kanske är dax att vi åker till Rosenbad och tvingar våra regeringstjänstemän och politiker att tillsammans med andra länder sätta lite press på exempelvis USA och England – som knappt bryr sig alls om miljön – i jämförelse med oss svenskar…

  • oaxen

    Medlem
    27 april, 2008 vid 13:49

    Vanligtvis brukar det löna sig att ligga i framkant av utvecklingen.

    “Titta vad de har lyckats åstadkomma i Sverige, om de kan så kan väl vi förträffliga amerikaner/kineser/indier/fransmän/tyskar/engelsmän också!”.

    MEN, det hjälper ju inte om bara vi drar ner, det är ju helt klart.

  • ola-h

    Medlem
    27 april, 2008 vid 14:55

    Håller med Oåxen, att “nischa oss” på miljö är antligen det smartaste vi kan göra. Det är bara en tidsfråga innan även de stora bovarna tvingas följa efter och då kan det jag vara trevligt att ha utvecklade lösningar av olika slag att sälja (och det kan både handla om teknik men också om mer tjänstebetonade ideer).

  • nlc

    Medlem
    27 april, 2008 vid 17:47

    Tjoho, kul med ännu en klimatdebatt! Som vanligt kommer det fram några tänkvärda insikter innan tråden spårar ur snabbare än ett kastfall. Fast egentligen är det ingen fara, för jorden kommer att överleva människan, frågan är bara hur många andra arter vi tar med oss i graven på vägen.

    Jag är inte 100% övertygad om att just CO2 är det globalt största klimat/miljö-problemet idag, men jag tror att det är en symbolisk fråga för hur vi ska få vår nuvarande konsumtionslivstil att bli mer hållbar och även ge våra kommande generationer möjlighet att surfa vågor precis som vi kan göra idag.

  • schnitzler

    Medlem
    27 april, 2008 vid 18:29

    men spelar det egentligen någon roll om bensinpriserna höjs i längden?
    1. bensin blir dyrare
    2. transport blir dyrare
    3. kläder, mat, bilar osv blir dyrare
    4. anställda kräver högre löner
    5. tillbaka på samma ruta

    jag kanske tänker helt fel, vet inte. jag är iallafall possitiv till att höja bensinen, blev lite mer övertygad av den här filmen:
    http://www.youtube.com/watch?v=bDsIFspVzfI&feature=related

  • alexasu

    Medlem
    27 april, 2008 vid 18:30

    asså, hela grejen är egentligen sjukt ironisk. här skapar och uppfinner vi diverse prylar för att göra vårt liv bättre och så ser samma jävla prylar till att vi tar död på oss själva.
    jag tänker skratta ända fram tills jag dör i alla fall…

  • blabussen

    Medlem
    27 april, 2008 vid 21:16

    Jag tror det är vårt slit o släng samhälle som är den största miljöboven. Det är få prylar i hemmet som inte byts ut inom ett par år. Nu ska vi hela tiden köpa nya prylar som ska vara bättre för miljön osv men det hade nog varit bättre om slitit ut det gamla innan vi köpte nytt!

    Jag tror inte fem öre på teorin att 90% av en bils utsläpp är drivmedel. Det kostar att ju att ta fram delarna till bilen och de prylarna byggs ofta ihop i länder som är helt beroende av kolkraft och annat skit. Och eftersom vi i i-världen fått pipi på att byta bil vart tredje år så får u-världen köra sina kolverk på max för att hinna producera delar till våra miljöbilar och allt annat skit vi envisas med att köpa för att sedan slänga!

    Ta till exempelt allt skit vi alla köper på biltema! Varenda pryl på biltema är producerad i u-världen med kolkraft och av barn-arbetare men inte hindrar det oss från att fynda?

    Höj priset på bensin till 100kr/l, inför 2 timmars arbetsdag och förbjud all import från u-världen. Då blir man helt enkelt tvungen att bosätta sig med bussen i varberg och surfa om dagarna istället för att slita på sitt jobb för att ha råd och köpa billigt skit från biltema!

  • rasmus_w

    Medlem
    28 april, 2008 vid 00:26

    Förbjuda all import från U-länderna låter väldigt dumt. Vad är det som är bra med att tvinga dem till evig fattigdom och misär? U-länderna släpper ut väldigt lite koldioxid per capita, det är i I-världen vi släpper ut mycket. Men även här finns skillnader. I USA är utsläppen per person dubbelt så höga som i europa, trots att levnadsstandarden är ungefär densamma. http://www.gapminder.org/video/gap-cast/gapcast-10—energy.html

    Sen pratas det så gärna om överbefolkningsproblemet i världen, tills vi kommer till vårt eget kära Sverige, då är det plötsligt katastrof om befolkningen inte ökar. Tydligen ska alla länder utom Sverige minska sina befokningar. Undras om folk tänker likadant i alla länder? Befolkningen tenderar att skena så länge ett land är fattigt och kvinnorna outbildade. När välståndet börjar komma, stannar befolkningsökningen, men å andra sidan ökar resursutnyttjandet per person. Tittar man på europa, minskar befolkningen i de flesta länder.

    Jag ser definitivt möjligheter med Sveriges energipolitik. Driva Sverige i konken vore ju såklart dumt, men att visa att välfärd och ekonomisk tillväxt går att kombinera med minskad oljekonsumtion är ju en bra idé, och när en liter bensin kostar 30 spänn plus skatt så är chansen hyfsad att rätt många är avis på oss.

  • Kjello

    Gäst
    28 april, 2008 vid 00:45

    Protestlista mot etanol/etanolbil-subvensioner. skulle jag skriva på.

  • kinghippo

    Medlem
    28 april, 2008 vid 08:12

    Hellre en skatt på bensinen än fordonsskatt. Jag stör mig mer på skatt på ägande än på en förbrukningsvara.

    Jag tror inte att nån krona hit eller dit på bensinpriset gör så mycket för folks bilvanor. Oftast står det ändå för en relativt liten del av den totala milkostnaden.

    Sjäv har jag försäkring på ca 9000, skatt på ca 2000 och sen värdeminskning och service på det. Bilen drar ca 1.15-1.5 men jag kör bara ca 700 mil per år.
    Det spelar ingen roll om soppan skulle kosta 30kr litern, jag skulle köra lika mycket/lite ändå.

    Jag hoppas på en beggad Tesla om något år: http://www.teslamotors.com/
    Nya är dom väl dyra men 3 år gammla så borde dom bli överkomliga.

    Sen tror jag som många andra att det inte hjälper att vi i lilla Sverige kör 10% mindre än vi gör nu. Det kommer ändå bli kaos när alla asiater ska skaffa sig en bil.

  • oaxen

    Medlem
    28 april, 2008 vid 08:23

    @schnitzler 461316 wrote:

    men spelar det egentligen någon roll om bensinpriserna höjs i längden?
    1. bensin blir dyrare
    2. transport blir dyrare
    3. kläder, mat, bilar osv blir dyrare
    4. anställda kräver högre löner
    5. tillbaka på samma ruta

    jag kanske tänker helt fel, vet inte. jag är iallafall possitiv till att höja bensinen, blev lite mer övertygad av den här filmen:
    http://www.youtube.com/watch?v=bDsIFspVzfI&feature=related

    Den filmen var ju mitt i prick!
    Försiktighetsprincipen är ju att föredra.

  • sourra

    Medlem
    28 april, 2008 vid 08:41

    @Knodden 461242 wrote:

    Var skall vi börja?

    Skall lilla Sverige slå knut på sig självt och gå i KK innan de riktigt stora bovarna sätter fart? – Se mitt inlägg ovan.

    Jag ser inte grunden till ditt resonemang. Går Sverige i konken för att bensinen är dyr jämfört med UK? Som någon lite mer klarsynt person skrev ovan så är det ett bra tillfälle att sko sig på miljöinnovationer istället för att sitta på arslet och lipa. Visst har du rätt i att bränslet är löjligt billigt i USA men du kanske kan komma på några andra saker som är galna med landets finanser? Men att UK skulle vara ett paradis för vägtransporter stämmer ju inte, se nedan för aktuella bensinpriser i €.

    Norway 1.509
    N.Ireland 1.46
    GB(UK) 1.457
    Sweden 1.361

  • rooster

    Medlem
    28 april, 2008 vid 09:10

    @sourra 461472 wrote:

    Jag ser inte grunden till ditt resonemang. Går Sverige i konken för att bensinen är dyr jämfört med UK? Som någon lite mer klarsynt person skrev ovan så är det ett bra tillfälle att sko sig på miljöinnovationer istället för att sitta på arslet och lipa. Visst har du rätt i att bränslet är löjligt billigt i USA men du kanske kan komma på några andra saker som är galna med landets finanser? Men att UK skulle vara ett paradis för vägtransporter stämmer ju inte, se nedan för aktuella bensinpriser i €.

    Norway 1.509
    N.Ireland 1.46
    GB(UK) 1.457
    Sweden 1.361

    Vilka fantastiska miljöinnovationer är det som det höga bensinpriset har bidragit till i Sverige? Etanolfiaskot som gjort att en stor del av Sveriges mackar fått stänga p g a att dom blivit tvingade till nya pumpinvesteringar? Och som fått Sverige att ensidigt i Europa satsa på ett bränsle som snarare skapar mer utsläpp och problem än det motverkar…

    Eller finns det fler i pipen…?

  • sourra

    Medlem
    28 april, 2008 vid 09:57

    @Rooster 461478 wrote:

    Vilka fantastiska miljöinnovationer är det som det höga bensinpriset har bidragit till i Sverige? Etanolfiaskot som gjort att en stor del av Sveriges mackar fått stänga p g a att dom blivit tvingade till nya pumpinvesteringar? Och som fått Sverige att ensidigt i Europa satsa på ett bränsle som snarare skapar mer utsläpp och problem än det motverkar…

    Eller finns det fler i pipen…?

    Jag vet inte om du känner till detta men i Sverige jobbar man (alla våra fordonstillverkare jobbar i denna riktning) en hel del med hybridlösningar för fordon. Man håller även på en hel del med bränsleceller och andra bränslelösningar och det är ju sådant som skulle kunna benämnas som typiskt bra miljöinnovationer.

    Nu verkar ju du ha redan bestämt dig för att Etanol suger men man har rätt nyligt lyckats konvertera en SAAB med dieselmotor till att gå på Etanol och fått extremt hög verkningsgrad (typ bränsleförbrukning som en diesel och effekt som en bensinare).

    Fakta om bilen
    Saab 9-3 med Saabs original dieselmotor, där förbränningsrum, bränslesystem och motorns programvara modifierats.

    – Maximal effekt 195 hk, vridmoment 410 Nm
    – Låg bränsleförbrukning, landsvägstester visar ca 5 lit/100 km
    http://sv.bsr.se/news/219/

    Också typiskt bra miljöinnovation. Men tillbaka till kärnan i trådan – nej, jag kommer inte skriva på. Det är inte synd om oss stackare som köper surfprylar för 30 papp och sen klagar på att trippen till lokala spoten blir 50 eller 100 kronor dyrare. Miljön är viktigare än tjockleken på min plånbok.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 april, 2008 vid 11:14

    @Rooster 461478 wrote:

    Vilka fantastiska miljöinnovationer är det som det höga bensinpriset har bidragit till i Sverige? Etanolfiaskot som gjort att en stor del av Sveriges mackar fått stänga p g a att dom blivit tvingade till nya pumpinvesteringar? Och som fått Sverige att ensidigt i Europa satsa på ett bränsle som snarare skapar mer utsläpp och problem än det motverkar…

    Eller finns det fler i pipen…?

    Det som vore bäst är förmodligen stora investeringar i stationära kraftverk och att folk skaffar nån typ av el/hybridbilar. Även om de kraftverken är kol/oljeeldade så har man i ett stationärt kraftverk mycket större möjligheter att ta hand om utsläppen än i en bil. Om det sen är el från bridreaktorer, vattenkraft eller nåt sånt så är det ännu bättre. Ånga kan också vara en bra grej, bränsleekonomin är överlägsen ottomotorn.

    Etanolen är ett intressant experiment i stor skala och jag tycker det är lite väl tidigt att bedöma om det är ett bra alternativ eller inte. Produktionen är ju än så länge ganska primitiv, har inte utvärderats ordentligt, om det ens går, och bättre produktionsmetoder ligger bakom hörnet. Kanske är det ett stickspår, kanske inte. Det kan vara en chans för U-länderna att få bättre betalt för sina jordbruksprodukter.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.