Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Race segel på freestyle?

  • Race segel på freestyle?

    Publicerad av glader på 4 november, 2008 vid 14:27

    Ser jag rätt?

    Om det är som jag tror så såg jag Stråhléns ex av denna bräda i Fiskebäck. Tänkte, förutom på hur extremt snygg den såg ut, också på hur slalommässig den såg ut i formen.

    storner svarade 15 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    4 november, 2008 vid 14:44

    Racesegel funkar ju såklart bäst på en slalombräda men oavsett brädtyp så misstänker jag att man kan få ut några knop extra genom att slänga på ett fullracesegel. Vågis, freeride, freestyle etc.

  • ola-h

    Medlem
    4 november, 2008 vid 14:53

    Problemet blir att fotställningen för bakfoten blir extremt jobbit i längden. Vissa av Starboard freestylebrädor har i princip samma rocker som vissa av slalombrädorna, så visst kan det vara snabba brädor. Men bakfoten som sagt…

  • glader

    Medlem
    4 november, 2008 vid 15:06

    Glömde skriva det, men det extrema med bilden var inte bara någon testat kombinationen utan att det var från Guns hemsida och alltså deras egna promobilder på sitt extremaste segel.

    Tror dig Ola, blir småtrött bara av att titta på bilden. Kollade på brädan jag såg om det fanns pluggar för att flytta ut stropparna, men det fanns det inte. Powerbox dessutom. Så inte självklart klockrent att köpa en bräda att ha för både slalom och freestyle.

  • oscar

    Medlem
    4 november, 2008 vid 16:16

    Jag hade en F2 compstyle 246 (-04???). På den gick det att flytta ut stropparna i freerideposition och den funkade faktiskt rätt bra men en 8.3 racesegel. Körde aldrig med gps men det gick hyfsat fort. Rätt kul att både kunna köra freestyle och lite freeride med samma bräda.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 november, 2008 vid 16:58

    Å andra sidan räcker det med att titta på bilden för att se att seglaren använder stropparna till en sak: att få den trygga känslan av att om han behöver sitta fast i brädan så kan han sticka in fötterna i dem. Han har ju hälarna ända ute på kanten, tåspetsarna ser ut att ha viss stroppkontakt, inte mer.

    Edit: lite av hans framfot verkar också befinna sig under fotstroppen, antagligen utan att vidröra den.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 november, 2008 vid 17:04

    Däremot kan jag tänka mig att kombinationen racesegel och trad-vågis är rätt ok. I alla fall känns min Newwave som att den skulle gå att segla på det viset. Enda problemet är väl att den brädan helst inte vill ha mer än 5.5 och om det gäller även med racesegel (inte självklart) så ska det nog blåsa utav bara h-e för att kombon ska funka.

  • andersbq

    Medlem
    4 november, 2008 vid 17:31

    Det går ganska bra att köra freestyle med racesegel, eller snabbt för den delen med andra segel med. Men man måste modda lite, ut med framstropparna och på med en riktigt bred feetbelt där bak.

  • storner

    Medlem
    4 november, 2008 vid 23:04
    glader;513774 wrote:
    Glömde skriva det, men det extrema med bilden var inte bara någon testat kombinationen utan att det var från Guns hemsida och alltså deras egna promobilder på sitt extremaste segel.

    Jag är inte alls förvånad

    Det var väl den brädan som Gun råkade ha med sig på sin årliga fotosession.

    Mer förvånad över att inte hitta några nakna brudar på Guns 2009 site.

  • dr-masse

    Medlem
    5 november, 2008 vid 08:12

    det där är RRDs slalom brädor för 2009, om jag inte ser fel. De är lika freestylebrädorna i grafiken.

  • kris

    Medlem
    5 november, 2008 vid 13:27

    @andersbq 513786 wrote:

    Det går ganska bra att köra freestyle med racesegel, eller snabbt för den delen med andra segel med.

    Det lät riktigt intressant att du faktiskt kört 30+ på din 116-freestyle. Nästan så man blir sugen på större fena och ett beggat racesegel.. 🙂

  • jester

    Medlem
    5 november, 2008 vid 13:52

    Det e bara o handla, Kris! Har själv speedat lite med en Freestyle Wave 91:a. Funkade riktigt hyfsat.

  • andersbq

    Medlem
    5 november, 2008 vid 13:55

    @Kris 513895 wrote:

    Det lät riktigt intressant att du faktiskt kört 30+ på din 116-freestyle. Nästan så man blir sugen på större fena och ett beggat racesegel.. 🙂

    Det behövs inte, duger med ett freestylesegel typ Naish All Terrain 6.0 och en Persson & Aagensen-weedfena från -97 + lite stake:wink:

  • tbsurf

    Medlem
    5 november, 2008 vid 19:33

    @Störner 513851 wrote:

    Jag är inte alls förvånad

    Det var väl den brädan som Gun råkade ha med sig på sin årliga fotosession.

    Mer förvånad över att inte hitta några nakna brudar på Guns 2009 site.

    är väl enklare att fota om det går sakta..?
    rätt smart ju 🙂

  • storner

    Medlem
    6 november, 2008 vid 09:38
    tbsurf;513936 wrote:
    är väl enklare att fota om det går sakta..?
    rätt smart ju 🙂

    Ja visst är det så. Se bara hur suddigt det blev förra året när Gun-Jürgen gjorde en alldeles för snabb “hochgeschwindigkeit power jibe”.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Race segel på freestyle?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.