Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickor

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 12:54

    Svenne, ursäkta om jag bråkar med dig, men är det inte overkill att lägga i ny sandwich på små dingar? Räcker det inte att spackla i ( med epoxi,mb o väv om du så vill) om skadan är liten på sandwich och underliggande väv?

    Att man inte ska lägga något annat än epoxi på frigolit är en självklarhet, men jag har iallafall ful-lagat ett antal smådingar med pp100 (ok inte enligt regelboken och mest för att komma undan härdningstiden på epoxi) med fungerande resultat. 7-8 ggr tyngre visst men vi pratar ett par gram här och några större vattenproblem har jag inte haft
    Eller har jag bara haft tur?

  • nachoman

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 14:00

    Håller på att laga en delaminering runt mitten på fenboxen. Har inte hundra koll på hur mkt väv o epoxi som ligger där men tänk er att delamineringen är stor som ett tumavtryck på båda sidor om fenboxmitten, US-box för centerfenan. Är det risk för vattenläckage där? Tänkte skrapa bort plastfolien och spacklet och sen bara på med finepoxi. Borde räcka för att få det vattentätt?
    Jäkla surt på en sprillans bräda att skära för mycket.

  • sailortrash

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 14:45

    Svenne må stå för regelboken…men mkt annat funkar. Men epoxibaserade spackel och lamineringar är det som gäller eftersom skumkärnan smälter av den andra smörjan. Men det är ju inte alltid men behöver ta sig ner till skumkärnan…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 14:54

    @Nachoman 710665 wrote:

    Håller på att laga en delaminering runt mitten på fenboxen. Har inte hundra koll på hur mkt väv o epoxi som ligger där men tänk er att delamineringen är stor som ett tumavtryck på båda sidor om fenboxmitten, US-box för centerfenan. Är det risk för vattenläckage där? Tänkte skrapa bort plastfolien och spacklet och sen bara på med finepoxi. Borde räcka för att få det vattentätt?
    Jäkla surt på en sprillans bräda att skära för mycket.

    Om det är en sprillans bräda, har du provat att reklamera?

  • nachoman

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 14:56

    Det är inte ett alternativ i det här fallet.

  • svenne

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 17:06

    PP100 är inte vattentätt, det drar till och med åt sig fukt. Men det största problemet med just finspackel är att det inte har någon hållfasthet, det knäcks vid små belastningar och då tar brädan i värsta fall in vatten. Har tyvärr haft lite för många PP100-lagade brädor på omlagning – med ett par veckors fukttork till att börja med – för att ens rekommendera en snabblagning. Använd hellre snabbepoxi, 5 eller 10-minuters, och en liten fiberlapp. Det härdar nästan lika snabbt och håller garanterat bättre OCH tätt.
    Glasfiberspackel är betydligt bättre än finspackel, men är fortfarande sämre än snabbepoxi.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 17:15

    Ok, jag ger mig.
    Får väl gå över till snabbepoxi för mina ful-lagningar.

  • sailortrash

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 18:17

    Den glasfiberspackel jag känner till är styrenbaserad och grön. Den borde ju enligt ovan inlägg inte läggas direkt på frigoliten. Den är dessutom mkt tyngre än pp100, och microarmeringen dålig. Den håller inte ensam utan måste kompletteras med väv. Men det ska, tycker jag, alla större spackeljobb göras. Kan man köpa färdigblandad filler är väl det bäst, personligen tycker jag microballomger är svåra att dosera. Men jag gör inte mer än kanske 2 lagningar per år heller.

  • svennebanan

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 18:24

    Jag blev av med epoxioskulden mha boardcorners snabblagningskit. Det blev hårt och tätt (tog längre tid att härda än jag tänkt mig men det var nog fel på blandningen). Jag kladdade ju glatt på med epoxin så det blev en del onödiga kanter att få bort. Frågan är om det är värt att använda avrivningsväv även för snabblagning av smådingar? Helst vill jag inte behöva slipa alls efteråt och struntar i om det är helt lent.

  • sailortrash

    Medlem
    19 maj, 2013 vid 18:57

    Vill du lägga lack eller färg på lagningen bör det ju slipas…jag gör det allafall. Ytterligare ett skikt mot slitage och vatten

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 maj, 2013 vid 06:37

    @sailortrash 710684 wrote:

    Den glasfiberspackel jag känner till är styrenbaserad och grön. Den borde ju enligt ovan inlägg inte läggas direkt på frigoliten. Den är dessutom mkt tyngre än pp100, och microarmeringen dålig. Den håller inte ensam utan måste kompletteras med väv. Men det ska, tycker jag, alla större spackeljobb göras. Kan man köpa färdigblandad filler är väl det bäst, personligen tycker jag microballomger är svåra att dosera. Men jag gör inte mer än kanske 2 lagningar per år heller.

    Finns säkert motsvarande glasfiberspackel fast med epoxi.

    Microballonger kan vara lite lurifax speciellt i mindre laddningar. Jag brukar dosera lite åt gången och blanda ordentligt imellan. Sen kan man ha lite epoxi brevid för att hälla i om det blir för tjockt.

  • stefanlindmark

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 21:41

    @svennebanan 710685 wrote:

    Frågan är om det är värt att använda avrivningsväv även för snabblagning av smådingar? Helst vill jag inte behöva slipa alls efteråt och struntar i om det är helt lent.

    Här kommer ett ruggigt bra tips för att få förvånansvärt bra finish på en fullagning utan att behöva slipa efteråt. Skulle nog säga att det kanske skulle räknas som lent efteråt, minus lite lätta skarvar.

    Lägg på vanlig eltejp utanpå.

    Om du fixat till stadigt underlag under glasfibern kan du spänna tejpen hårt och därmed komprimera lagningen (= Kurt Arnes fulvakuum). Har du lyckats möla ihop en tjock sörja till lagning som du ändå hoppas ska kunna bli bra, applicera istället tejpen lätt för att sedan kunna forma till någon form av vettig kontur.

    Använd flera tejpbitar efter varandra som överlappar längs långsidorna. Jobba konsekvent i en riktning när du sätter på dem. Ta mycket längre tejpbitar än du tänkt dig (3.14 gånger längre) för limmet fäster riktigt illa. Använd handskar.

    När allt är härdat, dra bort tejpen i motsatt ordning du satte på dem eller som ett stort sjok.

    Ytan bör nu vara slät och fin. Kanterna på glasfibern brukar kunna vara hyggligt utplattade också (om du inte använt någon form av fiber med tjock “stadkant” på ena sidan).

  • swe-496

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 18:02

    Ett annat tips är att lägga gladpack på och ta en kavel eller hård roller för att pressa ut överflödig epoxi. Dra sedan bort när det har härdat. Slätt och utan skarvar som behöver slipas ned. Man får även bort luftfickor som kan ha bildats på det här viset. Fulvakuum som Stefan skrev.

  • svennebanan

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 22:44

    Jo jag är inne på något liknande. Googlade runt och hittade den här lagningsvideon:

    http://www.avisosurf.com/RepairVideos.html (rätt salta brädor förövrigt)

    Tyvärr får man inte se hur det ser ut när de tar bort släppfilmen så det är väl en hund begraven. Ska iaf ge det ett försök (dingad nos på spetsig vågbräda). Hittade ett helt smörgåsbord av produkter på carbix.se så det får bli ett försök på karbonnosskydd.

  • svenne

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 23:42

    Jag brukar faktiskt länka till Aviso när någon frågar hur de ska laga.

    Salta brädor? Skulle säga att det är i underkant. De är svårt styvbildande.
    Jag har haft nöjet att reparera några efter bla flygskador och stenkross. Förbannat fina.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.