Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Retro – retro…

  • Retro – retro…

    Publicerad av rrd på 28 februari, 2010 vid 14:58

    Kan inte låta bli att visa dom här exen som jag sparat o som väcker så mycket blandande känslor när jag hittar dom, typ var sjunde år. En del känner igen dom o minns o andra ser det nog mer som en historisk chock. Men surfhistoria skrivs hela tiden.

    PS

    Isen är på väg ut från Lejet o viken…

    mat svarade 14 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • htn

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 15:53

    Jodå. Minns dessa väl. Fin bild på Stenis min gamla idol. Om jag inte minns helt fel så frontade han fler omslag på Åka Skidors surftidning (med Surfpartner/PURE-bräda).

  • joakim-nilsson

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 18:30

    Var inte ens född när de tidningarna kom ut haha.

  • surfslusken

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 19:17

    RETRO??? Näe du, de där e rena sience fiction mot va jag…hrm..ja menar mina föräldrar sparat. De här alstret e från -77, alltså senare halvan av 1900-talet, och inleds som följer:

    “ARROW heter den första svenskkonstruerade surfseglaren. Sten Örneblad konstruktören.
    Han är utbildad skeppshydrodynamiker och har bl.a. studerat vid Chalmers i Göteborg.
    Redan 1975 började han utvecklingsarbetet. Målsättningen var att konstruera en surfseglare som var snabbare, stabilare, starkare och mer lättseglad än någon konkurrent. Konstruktionen skulle dessutom kunna klara av våghöjder på 2-3 m och vindsyrkor upp till
    20-24 m/sek.”

    DATA:

    LÖ.A. 370cm
    Bredd 68cm
    Höjd 14cm
    Segel 6m2, 4,5m2
    Ceneterbord 70cm, 50cm
    Akterfena 20cm, 30cm
    Vikt ca 20kg
    Material Glasfiber och polyester
    Pris 4.680:- inkl. moms

  • thermochron

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 19:55

    Haha, en sån där Arrow har jag seglat. Jäkligt stabil, som att stå på en brygga. När det friskade i gick det bra att hänga ordentligt, men någon fart blev det aldrig. Jag hade rätt kul med brädan faktiskt, då den gick bra att ta höjd med och glida omkring i skärgården med fina sommardagar.

    Jag gillar masttrack-positionen på brädan i den rosa tidningen. 135cm default? Hur slog (“tack’ade”) man på den tiden?

  • doffe

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 20:45

    Fick mig att rota lite i bokhyllorna och hittade lite kompletterande godis. Tänkte plåta de tidstypiska 80-tals annonsbaksidorna också men kameran klarade inte neonfärgerna så bra:grin:

  • rasmus_w

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 21:46
    Thermochron;599962 wrote:
    Jag gillar masttrack-positionen på brädan i den rosa tidningen. 135cm default? Hur slog (“tack’ade”) man på den tiden?

    1: Man fick vara snabb.
    2: Helikopterslag var koolt.
    3: Det var mycket koolare att gippa än att slå.

  • fastlandsguten

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 08:40

    Dala har ett helt garage tapetserat med Gamla surfsport…kolla in bild nr 2 tror jag man ser rätt bra. surfbar!!
    http://www.surfsafarigotland.com/galleri/2006-12-01/

  • fnassel

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 10:14

    Tror jag har dem allihopa någonstans i Förådet! Kanske eventuellt någon ännu äldre?!
    Dags för en nostalgitripp snart igen kanske?

  • larry

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 12:19
    FastlandsGuten;599997 wrote:
    Dala har ett helt garage tapetserat med Gamla surfsport…kolla in bild nr 2 tror jag man ser rätt bra. surfbar!!
    http://www.surfsafarigotland.com/galleri/2006-12-01/

    Oj Oj. Det där garaget = Livskvaliet.

  • mikaels

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 11:34

    Härliga minnen, tror inte jag har kvar alla de numren, fast några ligger nog undanstoppade någonstans, tror det var den med killen som faller som innehöll en artikeltävling, jag skrev om en Gardatripp och skickade med bilder och vann tävlingen :), en vattentåig kamera i pris.
    Synd att det inte verkar finnas marknad för en svensk tidning…

  • oaxen

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 14:53
    mikaels;600142 wrote:
    Härliga minnen, tror inte jag har kvar alla de numren, fast några ligger nog undanstoppade någonstans, tror det var den med killen som faller som innehöll en artikeltävling, jag skrev om en Gardatripp och skickade med bilder och vann tävlingen :), en vattentåig kamera i pris.
    Synd att det inte verkar finnas marknad för en svensk tidning…

    Någon kan väl rätta mig om jag har fel. MEN, om man kan dra runt en våg-/kitesurf-tidning i Sverige kan man lätt dra runt en vindsurfing-dito.
    Jag är ganska säker på att vindsurfingmarknaden omsätter mer än våg- och kitesurfingen tillsammans, i alla fall om vi ser till hårdvarornas omsättningsnivå.

    Det det hänger på är att man gör som Mr Turries och fixar mycket(“allt”?) på egen hand samt mallar formen ganska hårt så att tidningen blir så billig som möjligt att producera.

    Vad som behövs är alltså vindsurfingens svar på Mr Turrie. Närmast till hands ligger väl Gurra och Fredrik på Kulingvarning. Fast jag tycker de sköter sig rätt bra som det är.

  • surfslusken

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 15:13
    Oåxen;600165 wrote:
    Någon kan väl rätta mig om jag har fel. MEN, om man kan dra runt en våg-/kitesurf-tidning i Sverige kan man lätt dra runt en vindsurfing-dito.

    Lycka till me de projektet, om de nu mot förmodan finns ännu en stolle kvar som
    tänker ge sej på de. Man ska tycka de e jävligt kul och/eller ha en massa slantar man inte kan hitta på nåt roligare för. För de är nog ingen billig hobby o producera en windsurfing blaska i sverige.

  • rrd

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 16:50

    En grundförutsättning för att driva vinstgivande tidningar i pappersformat eller på webben är att kunna sälja annonsutrymme. Annonsörerna är intresserade av att nå ut till en väldefinierad målgrupp. Men tillräckligt många läsare krävs, men snacka om köpstark grupp, men kanske med lite speciella prioriteringar, surf bla, försiktigt uttryckt.

    En svensk boardseekermag eller kanske en svensk lokalredaktion.

    Lite koppling till vardagssurf o inte bara surfresor är ju kul.
    Jag tycker att boardseekermag är ett riktigt lyft i branschen. Men lite längre skildringar o berättelser o inte bara tester o betyg saknar jag idag. Det är ju upplevelsen det handlar om.

    Denna konf kanske skulle lägga upp någon ny kategori…

  • surfslusken

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 19:48
    RRD;600186 wrote:
    En grundförutsättning för att driva vinstgivande tidningar i pappersformat eller på webben är att kunna sälja annonsutrymme. Annonsörerna är intresserade av att nå ut till en väldefinierad målgrupp. Men tillräckligt många läsare krävs, men snacka om köpstark grupp, men kanske med lite speciella prioriteringar, surf bla, försiktigt uttryckt.

    Härligt med en så grundlig och pedagogisk förklararing. Nu förstår ju äntligen även alla vi som trodde att svenska windsurfing blaskor inte va en del av den kapitalistiska marknadsekonomin varför de inte finns nåra svenska windsurfblaskor .

  • rrd

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 20:16

    Ja då vet du ju också hur svårt det är att bedöma hur attraktiv en annonsplats är och vilket marknadsvärde den har och hur snabbt det förändras. Och att det första ett företag drar ner på i en nedgång är marknadsföring av konsumentprod och hur vag kopplingen är mellan reklamkostn o intäkter för en prodkategori.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Retro – retro…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.