• Rigghjälp

    Publicerad av Borttagen användare på 25 juni, 2011 vid 18:01

    Hej! Köpte nyss första egna prylarna.
    Däribland ett sailloft 7.0kvm segel. Iaf, när jag riggat färdigt så ser jag att från den 3:e lattan uppifrån går alla lattor in bakom masten och går inte över till andra sidan när jag kör.

    På dom tre bilderna ser vi först seglet i sin helhet, sen de två översta lattorna som är fria och sist den nedre delen av seglet där lattorna går in på sidan av masten.

    Jag är som sagt väldigt färsk på området så jag frågar er som kan. Hur löser jag detta? För det varken ser eller känns rätt.

    Borttagen användare svarade 12 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • e_axel

    Medlem
    25 juni, 2011 vid 20:08

    Dra mycket mer i nedhalet! Se exemplet i denna videon på hur det kan se ut: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=VUl9F8ntz9c”]YouTube – ‪2008 Ezzy Wave Rigging (part 2)- downhaul‬‏[/ame]

    För att åstadkomma detta måste du ta i mer än vad man kanske tror i början. Experimentera dig fram och var inte rädd för att ta i…akta ryggen bara.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    25 juni, 2011 vid 20:15

    Okej, för jag har redan suttit och dragit ganska mycket. Men det är alltså bara att dra tills det funkar?

  • swe-496

    Medlem
    25 juni, 2011 vid 20:20

    Har du riggat enligt specifikationerna för seglet? Rätt längd på mast + förlängare? Men som sagt så behöver du mer nedhal. Akterliket ska bli löst en bit ner…

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    25 juni, 2011 vid 20:24

    Yep, anvisningarna säger visserligen att man ska ha 18cm förlängning, men min förlängare har hål på 17,5cm och nästa är 21cm. Men en halv cm kan väl knappast göra någon större skillnad?

  • e_axel

    Medlem
    25 juni, 2011 vid 20:38
    AddeB;660270 wrote:
    Okej, för jag har redan suttit och dragit ganska mycket. Men det är alltså bara att dra tills det funkar?

    Ja, bara dra på till akterliket blir löst. Specifikationerna för seglen får man ta med en nypa salt, som ett grovmått. mina segel skiljer sig en del från vad specifikationerna säger. Någon centermeter hit eller dit kan spela stor roll för hur akterliket släpper. Men dra på och testa dig fram så blir det säkert bra. Börja med att sätta förlängaren på 21, funkar inte det då..så öka.

  • robin

    Medlem
    25 juni, 2011 vid 20:38

    Enligt spec funkar långt ifrån alltid. Master och/eller segel ligger ofta fel på några centimeter. Du behöver minst sätta förlängaren på 21 cm, men troligtvis blir du tvungen att sätta förlängaren på ytterligare nästa steg. Linda tampen kring hängselekroken eller något liknande, sätt ena foten på mastförlängaren och tryck ifrån med benet tills seglet är löst ner till åtminstone tredje lattan uppifrån.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    25 juni, 2011 vid 21:06

    Hehe var tvungen att sticka iväg och dra en gång till innan jag han läsa de två senaste inläggen. Gick lite enklare att dra tack vare filmen men lattorna satt fortfarande fel.

    Men jag ska pröva att dra ut på förlängaren imorgon så får vi se om det händer något.

    Och juste en annan sak. På insidan av snabbkopplingen till min bom sitter det två stycken inlägg som jag gissar är till för om man har en rdm mast. Det ena inlägget är löst och borttagbart men det andra är fastklistrat. Bör jag ta loss det? (Jag har en standardmast)

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    26 juni, 2011 vid 11:34

    Var ute idag och provade. Drog förlängaren först till 21 och sen till 22,5 och drog som fan i tampen. Fick fram tre st “bucklor” vid de tre översta lattorna och den nedersta lattan släppte lite från masten. Men det är fortfarande två st lattor som klämmer in sig på sidan av masten…

  • e_axel

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 15:24

    Då har du kommit en bit på vägen iallafall. Experementera med uthalet också. Funkar inte det så kanske inte masten passar så bra med seglet. Testa om du har möjlighet med en annan mast. Annars testa gå ut o surfa med det o se hur det känns som det är och vad som händer när du får tryck i seglet.

  • alexasu

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 18:41

    Att lattan under och lattan precis över bommen ligger mot masten är inget konstigt. På många segel kan dessa lattors framkant gå så långt fram som halva mastens tjocklek om man riggar med löst uthal.
    Däremot bör alla andra lattor ligga helt fria från masten.

  • zurfman

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 20:00

    Det går att dra för mycket nedhal också, speciellt i lätta vindar. Samma segel kan riggas litet olika beroende på vindstyrka, nån cm skillnad. Lättvindssegel som exempelvis Traction skall ju inte ha för mycket nedhal.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    26 juni, 2011 vid 20:23
    Zurfman;660355 wrote:
    Det går att dra för mycket nedhal också, speciellt i lätta vindar. Samma segel kan riggas litet olika beroende på vindstyrka, nån cm skillnad. Lättvindssegel som exempelvis Traction skall ju inte ha för mycket nedhal.

    Visst, akterliket ska ju se lite olika ut beroende på situation. Men när lattorna sitter som de gör när jag spänner “löst”, så är jag tvungen att slå över seglet till andra sidan varje gång jag slår eller gippar. Och det kan ju knappast vara rätt.

  • bicless

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 23:08

    hej

    På bilden där du visar riggningen behövs mycket mer nedhal.
    2 tumregler

    1. Drag så mycket nedhal att akterliket (bakre delen av seglet) det slappar i ner till andra lattan ovanifrån räknat.

    2. När du dragit så mycket brukar lattan som sitter under bommen överlappa en standard tjock mast (sdm mast) med ca 2-2,5 cm när seglet inte är vindfyllt. Lattan skall ej frikoppas, dvs ligga framför masten om du har SDM mast.
    När man seglar och byter riktning slår då lattan över från ena sidan till den andra utan några som helst problem.

    Har du rdm mast skall lattan i bomhöjd toucha masten, eller överlappa max 1cm

    Funkar det inte trots detta så hör av dig till mig på tel eller mail så skall jag hjälpa dig vidare.

  • safesurfer

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 11:16

    Var noga med att trä tamparna på rätt sätt i blocken så att linorna inte korsar varandra och skapar friktion.

  • mang-e

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 07:36

    Jag har ett Sailloft Slam SLE som jag köpte förra sommaren, hade precis samma problem och mailade då Salilloft killarna och fick detta till svar:

    “I know your fiberspar 3200 mast. We had some in our test trailer. This mast fits to the sail regarding the stiffness and the bending curve, but the diameter is very thick in the boom area.
    Because of this the rotation is not so easy. And you are right with your idea of using more downhaul. If you use 2cm more it should be enough.
    You must give so much downhaul until the battens pass the half of the mast thickness. Then the sails will rotate.
    Please find the right setup only by adjusting the downhaul and not by giving tension on the outhaul. Otherwise the profile of the sail will be to flat.
    Your rigging problem is caused by the thickness of the mast. If you are looking for an upgrade please look for a 460 RDM IMCS 25 mast.”

    Har dragit och labbat men får ändå inte riktigt till det…seglet fungerar schwein bra men är väldigt svårt att “slå över”. Är väl inne på att byta min SDM mot en RDM när jag hittar nån vettig till bra pris 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.