Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggproblem, Neilpryde wave sail

  • Riggproblem, Neilpryde wave sail

    Publicerad av aspartam på 28 juli, 2007 vid 14:50

    Tjena. Har precis uppgraderat från en gammal 80-tals bräda/rigg till lite modernare grejer, en fanatic shark -05 med 4.7 m2 wave segel och 4m neil pryde-mast (masten är helt ny). Tyvärr så har jag ordentliga problem med att rigga seglet, jag har slitit i drygt tre timmar de senaste dagarna men inte fått rätt på det och jag kan inte tänka mig att det ska vara så här svårt.. Jag har tänkt att köra in till Malmö till återförsäljaren för att kolla så det verkligen är rätt grejer jag fått, men jag har inte tillgång till bil den närmaste veckan och tänkte därför höra här först om någon kan hjälpa mig.

    Problemet är att jag inte kan hala ner seglet tillräckligt (sista 7-10cm är helt omöjliga att hala ner), och det känns som att masten är alldeles för styv då de tre nedersta latterna ligger klart över masten (enligt Neilprydes rigguide ska den nedersta ligga ungefär mitt på masten, den andra nerifrån precis ligga mot masten och resterande ligga i princip fria). Seglet är ett 4.7m2 wave med 412cm luff. Masten är en Neilpryde X3 wave 400 IMCS 19 och ska enligt informationen på seglet passa. Mastfoten är förlängd med 12cm för att få rätt längd. Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut när det är så nerhalat det går, men det ser verkligen inte bra ut. Hoppas någon här har en idé om vad problemet kan vara. Jag är hyfsat nybörjare och har aldrig riggat ett nyare segel men jag så här svårt kan det bara inte vara.

    /Linus

    kinetic svarade 16 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • oscar

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 15:31

    Försök att trä tampen mellan förlängaren och blocket i seglet så att tampen inte korsar sig själv utan går i “raka linjer”. Ta sedan ett hammarskaft eller liknande och gör ett dubbelt halvslag eller en pålstek runt den med tampen. Dra sedan så att det är ca 0.5 till 1 cm mellan förlängarens block och blocket i seglet genom att sätta hälen mot botten på förlängaren och dra!

    Det enda felet du har gjort är att du inte dragit seglet tillräckligt hårt. Det ska vara rejält fladdrigt i toppen.

  • rookie

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 16:53

    Om du sätter på bomen och drar rejält i uthalet så kan det hjälpa att dra det sista av nedhalet.

  • stinger

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 17:56

    Ja!!! På med bommen o dra uthalet dit det ska va så går det lättare att dra det sista på nedhalet sen. Så gör alltid jag, drar nedhalet “en bit”, sen uthalet o sen nedhalet fullt o sen finlira med uthalet map vind.

  • aspartam

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 01:01

    Tack ska ni ha, testade med ett hammarskaft och med bommen på sista biten, fick ner seglet nästan hela vägen iaf. Men ska det krävas så satans mycket kraft för att hala ner hela vägen? Kan masten vara lite styvare när den är ny så det blir lättare efter några riggningar? Blir premiärsurf på de nya grejerna imorgon!

    En annan sak när jag ändå har en tråd igång: jag köpte min bom tillsammans med ett 8m2 segel vilket gör att bommen är för lång för det nya seglet (bommens minstalängd är 185 och optimalt för seglet är 167). Går det att segla hjälpligt ändå eller bör jag investera i en bom som passar? Har ju inte obegränsat med pengar, så vore bra om jag slapp köpa nytt.

  • styret

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 06:07

    Tyvär är det nog inköp som gäller. den kombinationen låter smått ohållbar.

    ang nedhalet så prova att göra såhär. dra på skiten. dra ner det en bit med fingrarna bara så att du får tillräckligt med tamp för att kunna gör knopen. dra nu med armarna och skjut på med benet samtidigt i en enda lång rörelse.

    jag tycker det går mycket lättare än att dra lite åt gången.
    Det är tungt men du kommer snart på tekniken.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 15:29

    Vad använder du för förlängare? Många gamla och/eller billiga förlängare funkar inte alls bra när man ska dra nedhalet till moderna segel. Jag fick byta när jag skaffade ett nytt segel, med min gamla 90-talsförlängare var det omöjligt att dra tillräckligt hårt och nedhalsblocken sprack av belastningen. Med en ny streamlined blev det plötsligt busenkelt.

    Ska kanske tillägga att det segel jag skaffade (ett formulasegel) kräver enormt mycket mer nedhalsspänning än ditt vågsegel, men en bra förlängare gör alltid jobbet enklare.

  • ola-h

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 09:08

    Råden ovan är bra och det är helt enkelt så att det krävs “så satans mycket kraft” för att nedhala de flesta moderna vågsegel. Tricket att använda någonslags pinne att dra med är bra, men om du tycker det är bökigt så kan det vara ide att skaffa en nedhalsvinch. Du skall nämliggen inte bara orka dra ned seglet utan också kunna göra små justeringar i detta “spända läge” för att trimma seglet. Själv kör jag inte med vev, men i ditt fall kanske det är en bra idé. Kolla den här riggningsvideon för att se hur veven funkar (ett helt annorlunda segel dock, men veven är med!):
    http://www.hotsailsmaui.com/2007/videoplayer.php?filename=06superfreakrigging.mov&type=mov&width=480&height=270

    Ny bom måste du tyvärr investera i, det suger att köra med för lång. Kanske kan du hitta en bra begagnad?

  • aspartam

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 12:36

    Var ute och seglade med de nya grejerna för första gången igår, och med alla tips ni har gett i bakhuvudet så blev riggningen helt klart godkänd, tack! Dock blir jag lite nervös när det börjar knaka i blocket på förlängaren sista biten av nerhalet, men det kanske är normalt? När det gäller bommen så suger det att behöva köpa en ny, men jag tror faktiskt att jag kör med för lång tills nästa år. Dels har jag inte pengar att köpa en ny och dels så är jag såpass mycket nybörjare att jag fortfarande ramlar två gånger av tre när jag ska försöka vända ute på havet, så jag undrar om det verkligen har så stor effekt med tanke på den nivån jag ligger på. Tyckte inte det kändes speciellt konstigt med 18cm för lång bom så jag kör på tills jag har utvecklats lite mer.

    Rasmus_W: Jag har en Neilpryde mastbase 25. Om den är billig eller dyr, gammal eller ny har jag ingen som helst aning om. Märker att jag har en del kvar att lära mig om utrustning.. =)

  • rabbit

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 14:54

    Det är väldigt viktigt att trä repet på rätt sätt. Det finns fler dåliga sätt än bra och, såvitt jag vet, endast ett riktigt bra.

    Dsequence.jpg

    steg för steg och mer info här:
    http://archive.gaastra.com/index.php/g/support/rigging_guide/general/downhauling
    http://www.neilpryde.com/images/en/downloads/mast_extension_Brochure_07_all.pdf

  • styret

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 15:53

    fast hur man bör trä varierar ju väldigt mycket beroende på kombination längare/segel.

  • ola_p

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 16:54

    Ja, men den där skissen stämmer utmärkt med Pryde segel + pryde förlängare, och rätt många andra märken, det är väl egentligen bara om man har ett streamlined beslag som man trär annorlunda (men då är det helt självklart hur det skall träs i vilket fall som helst).

  • styret

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 19:11

    eller om man har öljett i seglet… det är nån som har/hade tvärställda block med.

  • ola_p

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 19:32

    Med öljett så trär man fortfarande på det sättet… Tvärställda block är en annan femma, men då är det ju inte svårt att gör rätt heller.

  • willyskipper

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 19:56

    @aspartam 401341 wrote:

    Var ute och seglade med de nya grejerna för första gången igår, och med alla tips ni har gett i bakhuvudet så blev riggningen helt klart godkänd, tack! Dock blir jag lite nervös när det börjar knaka i blocket på förlängaren sista biten av nerhalet, men det kanske är normalt? När det gäller bommen så suger det att behöva köpa en ny, men jag tror faktiskt att jag kör med för lång tills nästa år. Dels har jag inte pengar att köpa en ny och dels så är jag såpass mycket nybörjare att jag fortfarande ramlar två gånger av tre när jag ska försöka vända ute på havet, så jag undrar om det verkligen har så stor effekt med tanke på den nivån jag ligger på. Tyckte inte det kändes speciellt konstigt med 18cm för lång bom så jag kör på tills jag har utvecklats lite mer.

    Rasmus_W: Jag har en Neilpryde mastbase 25. Om den är billig eller dyr, gammal eller ny har jag ingen som helst aning om. Märker att jag har en del kvar att lära mig om utrustning.. =)

    I så fall kan man ta en tamp och knyta från uthalsöljetten till det ena bomröret, sedan tar man en annan tamp från samma öljett till andra röret. (lite svårt att förklara) Det hjälper till att hålla öljetten fast mellan bomrören som gärna annars vill röra sig sidledes.

    JOhan

  • rasmus_w

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 22:13

    @aspartam 401341 wrote:

    Var ute och seglade med de nya grejerna för första gången igår, och med alla tips ni har gett i bakhuvudet så blev riggningen helt klart godkänd, tack! Dock blir jag lite nervös när det börjar knaka i blocket på förlängaren sista biten av nerhalet, men det kanske är normalt?

    [klipp]

    Rasmus_W: Jag har en Neilpryde mastbase 25. Om den är billig eller dyr, gammal eller ny har jag ingen som helst aning om. Märker att jag har en del kvar att lära mig om utrustning.. =)

    Nej det är inte normalt att det knakar i blocket. Det kanske är okej i alla fall men jag googlade lite på “mastbase 25” och fick se en bild på en förlängare som såg gammal ut i designen och verkade ha väldigt små rullar i blocken. Såna förlängare gör i stort sett ingenting för att underlätta nedhalandet och kan i värsta fall bli rätt kortlivade om de inte pallar för nedhalskraften i moderna segel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggproblem, Neilpryde wave sail

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.