Taggad: 

  • Publicerad av jox på 28 maj, 2007 vid 17:45

    Hello jag behöver lite riggtips för att få igång min formularigg…

    Jag har ett Gaastra Nitro 4 som jag har seglat på ett fåtal gånger nu och jag känner inte riktigt att jag har fått fart på grejorna än. Problem #1 är nedhalet. Det känns väldigt tungt och slitsamt att dra nedhalet och jag känner ofta smärta i ryggen för att jag måste dra så himla mycket. Trots detta så tycker jag inte att seglet får så bra twist som det borde… Det är ok twist i den första rutan, lite twist i nästa men knappt nån twist i tredje. Är det generellt sätt svårare att dra nedhal på ett 11 kvm stort segel? Jag har lite misstankar om att det är masten som är boven i detta drama då den inte är av samma tillverkare som seglet men själva böjkurvan ser bra ut när det ligger i seglet och strukturen är ändå helt ok. Var medveten om att det inte är bra att ha en annorlunda masttillverkare till seglet men det var det billigaste och då enda alternativet för mig…

    Min andra fundering är hur underliket ska se ut. Just nu hänger det lite löst och “skruvat”, för mycket uthal? Det finns en tamp längst ner som går runt mastfoten men den är svår att spänna upp helt och jag är lite osäker på om jag ska dra åt den allt vad jag har?

    Är tacksam för alla tips jag kan få. Första gången jag var ute med grejerna så kändes de väldigt tunga att hålla upp och riggen var rätt “ostabil”… Andra gången slet jag lite mer med nedhalet och drog lite mer uthal vilket gjorde det stabilare men å andra sidan så fick jag en mystisk skruv i underliket. Kan nån hjälpa?

    /Jocke

    bjarke svarade 16 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • the_novice

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 21:15

    Vad kör du med för mast? Den rekommenderade till Nitro 4 är väl Fiberspar 6000 quick-tip. Det rätt jobbigt att dra nedhal på stora Formula segel med just Nitron 4 på rätt mast skall vara rätt så lätta att dra ned. Kolla även camber trycket. Det var ofta för dåligt från fabriken men det kan man lätt shimsa upp själv och får då en mycket bättre segel. Släng upp lite bilder på seglet här så kommer det nog en mängd förslag….

  • rasmus_w

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 23:21

    Fiberspar? Hade inte Gaastra börjat med sina Ignition-master när nitro4 släpptes? Barry Spanier har ju rätt bestämda åsikter om vilken böjkurva han vill ha på masterna så det kan mycket väl bli galet.

    Att dra nedhalet till stora formulasegel är ofta tungt jo. Många mastförlängare håller inte, i vissa fall ger till och med nedhalsvevarna upp. Mycket friktion mellan lång mast och mastfickan.

  • bjarke

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 06:11

    Jo, Nitro4 är väl inte värst på nedhal fast skal nog ha en del iaf. Jag tyckar inte jag drog mer for att dra rekommenderat på min gåmla N4 11 änn på min Vapor 11 (sen dras Vapor’s typ 3cm över rek..)

    Testa att smöra nedhalslinen med stearin eller nåt liknande (värmeljus funker bra) – det reducerar friktionen mycket (och är billigt). Sen gällar som vanligt bra nedhalsteknikk (se Jimmy’s guide til formula på denna siden) samt bra värktyg. Om du inte kör med vev miste du ha en bra pinne att dra med. Bäst tyckar jag att en bit av en gåmmal bom funkar suveränt; skönt gripp och alt.

    N4 är hyfsad kännslig for mast, ja. Har testat att rigga min apå en del olika master med olika resultat. Bäst var klart Fiberspar 6000 (som sakt övenfor är seglet designet på denna mast) och 7000. Ignition gav lite mer twist och mindre bottendrag; samma med Gaastra 100 2006. NP-master var inget bra… (NP och Gaastra är dom två ytterpunkt i böjkurv). Hade hyfsat resultat med en N4 9.8 på en Yes Freerace 70 och en North Viper (fast mindre stabilitet och lite konstig shape ifht Fiberspar 6000).

    N4 bör nog ochså ha nån cm ekstra nedhal ifht det som står på seglet for att gå riktigt snabbt.

    Stroppen längst ner sskal du stramme mycket (dra så mycket det går). Gör det på vattnet när stroppen blitt blöt och du står i vattnet, sen kan du dra med både händarna med bräden mot magen. DU får bättre bottendrag av detta, samt snyggare segel 😉

  • jox

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 12:52

    Yes.
    Jag ska försöka ta några bilder på det snarast… Masten är en Tekkno Sport Channel 100% som enligt säljaren ska ha rätt mastkurva och funka bra eftersom Gaastra seglen inte är jättespeciellt sydda. Vet inte riktigt om detta stämmer? Jag tycker iaf att masten ser ut att ha rätt sjysst profil i seglet men jag har inte sett allt för många formulariggar i mina dagar heller…

    Seglet är förövrigt helt nytt vilket gör att lattorna och sånt kanske inte är inställda på helt rätt sätt? Kör ni andra med vev när ni riggar?

    /Jocke

  • bjarke

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 13:31

    Hmm. Om man ser på olika formulasegel er väl Gaastra (och Maui Sails) ene ytterpunkt och NP det andra va angår böjkurva på mastorna. Andre segel lägger sig i mitten. Att säga att Gaastra inte är “specielt” sydda är lite konstigt; fast NÅ är nog kanskje ända mer speciella. Dock är väl inte tidligare Nitro’s like krävande som nyare designs med tokmycket riggspänning och bred mastficka.

    Seglet kommar att sträcka sig en del. Låt det evt ligga riggat på gräs några timmar i blöt tilstånd (spola med vatten eller nåt) – gör dette i skuggan. Eventuelt några timmar på grässet en regnig dag kan väre bra. DÅ har seglet struckit sig nästan klart innan det är dags att segla.

    N4 går bra att dra utan vev (har aldrig hatt vev til mina, inte til Vapor nu heller), fast nedhalslina i bra skick og bra forlängare hjälpar. Stearin (som nämnt tidligare) gör undervärk, och är billigt.

    Ja, testa att lägga ut lite bilder. Kolla eventuellt på riggingguidene på Gaastra.com eller Calema.com – dom är väl gjorda med N3 eller N4 och då väldigt relevanta i ditt fall.

    Sen är det ju bare att segla. Om det ser hyfsat ut lär det nog funka hyfsat ochså 😉

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.