Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Robby gör comeback!

  • jesper-b

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 18:49

    Om du skiter i alla regler på ett vilket surfspot som helst åker du på stryk rätt snart. Men det är klart har du större skjutvapen kanske du klarar dig, eller åstadkommer en massaker… äh skulle väl inte gå den vägen här. Sailortrash, vi får skapa en riktig nonsenstråd istället!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 20:12

    @hGlifberg 717327 wrote:

    Vad tror ni Robby kan lyckas med? Han sätter väl inga dubbla forwards eller? Kan tänka mig att han kan göra rätt bra vågpoäng men de stora hoppen är väl där han faller?

    Det kan lika gärna bli så lätt vind att det inte blir några hopp alls. Och även om det blir hopp så kommer vågridningen antagligen att betyda mer relativt sett än på andra spots. Men även på vågridningssidan är det många som seglar rätt mycket vassare än Robby nu. I praktiken kan han mycket väl ligga ungefär lika nära de bästa i hopp och vågor. Snarare tror jag att det är den rena tävlingsrutinen som kan göra att Robby mycket väl kan ta sig en bit i tävlingen. Speciellt om det blir lite svårare förhållanden, som t ex om det blir riktigt stort. Och alltså, inte för att han nödvändigtvis är bättre i stora vågor utan för att han kan hålla sig mer cool i situatiner som kräver lite tålamod.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 21:04

    @sailortrash 717299 wrote:

    om han inte blir skjuten när han blir uppspolad på ngn annans strandtomt…eller besöker grabben i skolan. nödvändigt ont liksom…men vapen dödar ju inte folk. det är ju öh..folk som gör..fast med vapen..inte så ofta med händerna faktiskt längre..

    …Såg ett program om Hawaii för ett tag sen och nu ska man väl inte tro på allt som man ser på tv, men droghandeln samt kriminalitet verkade vara minst sagt utbrett:confused:. Kanske man isåfall, med cash, fina bilar, sjysst strandhus osv vill ha lite (psykologisk?) trygghet genom att ha ett vapen hemma i huset, gå med i någon …….vad vet jag.

    Killen har ju familj: fru och dotter underlat eller vad det var o ett helt trippelsuperdupergarage med surfprylar…:cool2:

  • svenne

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 22:06

    @erree 717304 wrote:

    Okej dom är galna cowboys därborta, alltid med fingret på avtryckaren. Eller så är folk alltid folk, och man kan få ett vapen i nyllet precis lika lätt i Sverige som i USA. Jag förpestar inte trådern mer, jävligt grym video dr Masse posta, väldigt mycket respekt för både Naish och hans märke!

    På Brottsförebyggande rådet (där jag råkade jobba en gång i tiden) gjordes ett samarbete med flera polisdistrikt i US för att mäta skillnader i kriminalitet. I ett av de distrikten, lika stort som Kungsholmen i Stockholm, stod polisen för fler dödskjutningar per år än totala mängden dödade oavsett verktyg i Sverige.
    Så att eeh… Jorå.

  • hglifberg

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 22:15

    @Ola H. 717329 wrote:

    Det kan lika gärna bli så lätt vind att det inte blir några hopp alls. Och även om det blir hopp så kommer vågridningen antagligen att betyda mer relativt sett än på andra spots. Men även på vågridningssidan är det många som seglar rätt mycket vassare än Robby nu. I praktiken kan han mycket väl ligga ungefär lika nära de bästa i hopp och vågor. Snarare tror jag att det är den rena tävlingsrutinen som kan göra att Robby mycket väl kan ta sig en bit i tävlingen. Speciellt om det blir lite svårare förhållanden, som t ex om det blir riktigt stort. Och alltså, inte för att han nödvändigtvis är bättre i stora vågor utan för att han kan hålla sig mer cool i situatiner som kräver lite tålamod.

    Det ligger nog mycket i det du nämner med rutin och tålamod att kunna vänta ut den perfekta vågen. Det verkar ju som att i tidigare deltävlingar i PWA i år så har vågvalet betytt ganska mycket i bedömningen av vågpoängen.

    Det ska i vilket fall bli väldigt kul att se hur det går för honom. Även om det är en tävling hoppas jag att han kan visa lite skön stil som man kanske inte alltid får se från de som idag är pressade till att göra de mest tekniskt svåra manövrarna för att få poäng.

  • jesper-b

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 06:04

    Robby är en av de som seglar absolut smartast på Hookipa. Som på alla lite knixigare spots och med lite size är det oerhört många avvägningar och beslut som avgör hur det går där: Att ta sig ut i lättvind och stort, ska man försöka pipa ut mellan setten up-wind och direkt komma i position, eller ska man gurgla ut i kanalen och sedan mata höjd på utsidan? Ska man gippa på en tidig mediumsetvåg? Vilken av dom? Ska man rida den eller gå up-wind för att vara i bättre position när nästa bättre våg kommer? Eller ska man fortsätta ut och mata höjd? Ska man rida vågen konservativt eller tokladda? Ska man hålla sig uppe på main-peak middles, eller är det för djupt? Kanske ta vågorna lite längre ner mot H’poko/ta vågorna lite vidare?

    Detta och oändligt mycket mer avgör alltid hur det går för en, inte minst i ett tävlingsheat. Robby är en av de absolut bästa på detta. Skulle vilja säga att han kanske är bäst (men med hård konkurrens av främst Kevin Pritchard). Robby gör väldigt sällan misstag.

    Däremot har han ingen chans i hopp, eller tekniska manövrar i vågridningen, inte heller har han speciellt snygg stil i vågridningen. Hans stance påminner faktiskt lite om svenska turistseglare, dvs han vrider ofta runt brädan på bakfoten istället för att sätta press på mastfoten och carva med hela railen. Även när han lägger ner/fram riggen så gör han det oftast mer som en de-power grej, dvs utan att översätta det till tryck på mastfoten och railen. Helt enkelt lite old-school “state-of-the-art-1985”. På toppen av vågen har han mindre fart än de bästa och får stångas lite mer med de då relativt snabbare och kraftigare sektionerna. Jag skulle kunna döda (ej bokstavligt och jag har inget skjutvapen) för att kunna segla som Robby, men fick jag välja stil skulle jag mycket hellre segla som Polakow, Seadi, Levi, Morgan, eller vem som helst av top 50 locala Hookiparippers.

    Men som sagt för en 50+ är han sjukt duktig, sjukt, dessutom alltid ödmjuk och trevlig – en ambassadör för sporten – i det offentliga ljuset. Klart gubben ska ställa upp!

    /JB

  • sailortrash

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 08:25

    Jag drar mig ur för att låta tråden leva surflivet. Om ngn vill diskutera vapen så pm.
    Tack och hej

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Robby gör comeback!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.