Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Säkerhet ute till havs?

  • Säkerhet ute till havs?

    Publicerad av klang på 9 maj, 2012 vid 13:37

    Halloj,

    Tänkte kolla med er surfare som brukar be er långt ut till havs när ni kör. Det har blivit betydligt mer aktuellt nu när jag kör formula, det går så jäkla fort att ta sig långt ut till havs på en slör eller en kryss.

    Om man nu är ute och kör själv så hamnar man fort i sjönöd om en mast, bom, eller fena skulle gå i sönder. Vad har ni andra för “backup plan” ?

    Kollade lite som hastigast på nätet och man kan söka medlemskap i SSRS för 700kr/år. Deras ideella verksamhet får mig egentligen lust att betala direkt, är det SSRS som gäller?

    Som jag förstod det så om det är akut skall man alltid ringa 112 direkt… antar att det ofta är rätt akut eftersom man är väldigt utsatt för väder och vind… Nummer 1 är att alltid ha mobilen med sig…

    glader svarade 12 år sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • swe117

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 14:23

    Ja SSRS är nog störst över hela kustlinjen. Finns även Sjö-assitans men de är nog inte etablerade i samma utsträckning, man kan kolla lokalt. Om man ringer 112 skall man begära sjöräddningen.
    Det ska även finnas ett mindre kit med nödraketer för vattnsportbruk, kan bla köpas i Watski butiker.

  • klint

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 15:20

    Logiskt sett borde man ju aldrig segla själv men det det gör man ändå ganska ofta eftersom det är svårt att tima in surfet med andra som kör.

    Finns en hel del självräddnigs tekniker och metoder att hjälpligt reparera trasig utrustning till havs. Har för mig Boards hade en bra artikelserie för ett antal år sedan.

    Men är man långt ute när man havererer, knäcker masten, det börjar skymma eller ännu värre gör sig själv illa ska man nog vara inställd på att hämta hjälp utifrån direkt. Därför är mobilen ett måste om man vet att man kommer ligga långt ut och köra. Finns även handhållna VHF radios i mobilstorlek men tror ändå mer på mobilen. Fördelen men en VHF är att du kan kalla på en segelbåt du ser ngn kilometer bort och få hjälp den vägen.

    Tror dock de flesta som kör med andra och nära kusten knappt behöver nallen med sig ut. Blir ett andra förutsättningar om man kör långt med exempelvis formula.

  • mackee

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 15:26

    Det är bra att ha med ca 2 -3m nedhalstamp,går att knyta,laga ihop tex bom eller binda fast prylarna på brädan om man behöver paddla hem
    Vira fast tampen på tex hängselen

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 16:20

    När min granne inte är på plats kör jag ofta själv. Det är normalt inga problem, antagligen för att det ändå är så sällan något allvarligt inträffar. Nöd-mobilen i Aquapaken är oftast med.

    Under sen folkvandringstid eller kanske vendeltid hamnade jag i ett läge där vinden tilltog så pass att det inte gick att segla tillbaka. Det fanns då noll chans att försöka få med sig någon del av riggen tillbaka. Metallmasten, som en dåtida smed tillverkat, fick lösgöras från brädan tillsammans med resten av riggen. Rubbet sjönk förståss.

    Det gick att paddla tillbaka drygt 700 meter i motsjö men då var jag garanterat slut.

  • billie

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 18:10

    Om man har en smartphone med sig så har sjöräddningen en app Den kan även sända position om telefonen har gps. http://www.sjoraddning.se/sjosakerhet/mobil/

  • andersbq

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 20:58

    SSRS sköter all sjöräddning vare sig du är medlem eller ej.
    Du skulle kunna ha en Minifinder, helst i en Aquapac så kan frugan (eller vi andra) alltid se vad du är, finns även med SOS-knapp. (Jag har en sån på båten).
    http://www.axtech.se/

  • kiters_se

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 21:49

    Jag kör mycket solosurf och ute till havs, jag använder en PLB här kan du läsa hela artikeln, http://www.cordland.se/bilder/comnews/cordland_comnews4_low.pdf

    Nu är dom dessutom mindre och billigare.

    Sedan kan man ha med sin mobil med skydd men det vet ni ju redan.

    Ha det gött, men tänk på att inte gå ut då det är för kallt!

    Peter

  • kiters_se

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 21:54

    Bra info där med appen tack!

  • mattias-j

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 04:46

    Bra tråd! Nu blir det Gotland 😀

  • john1

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 07:13

    Lommabukten:
    Jag ringde sjöräddningen för ett par år sedan. Jag var nestsist att gå upp, det var en kvar långt där ute och vinden var plötselig blivit hård (utanför Haboljung). Sistemann var inte synlig, kom inte tillbaka, ringde därför.
    Vid piren i Lomma finns sjöräddningsbåt som på mkt kort tid startades. Jag blev med ut och lätade. Surfaren hadde drivit i land långt syd om Haboljung och gått langsmed stranden så all löste sig.
    Vill bara säga att det fungerade den gången.
    JJ

  • klang

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 18:06

    @john1, du är ett föredömme, bra jobbat!!!

    Tack alla, massor med bra tips, känner mig redan säkrare 🙂

  • kapten-k

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 22:53
    john1;688139 wrote:
    Lommabukten:
    Jag ringde sjöräddningen för ett par år sedan. Jag var nestsist att gå upp, det var en kvar långt där ute och vinden var plötselig blivit hård (utanför Haboljung). Sistemann var inte synlig, kom inte tillbaka, ringde därför.
    Vid piren i Lomma finns sjöräddningsbåt som på mkt kort tid startades. Jag blev med ut och lätade. Surfaren hadde drivit i land långt syd om Haboljung och gått langsmed stranden så all löste sig.
    Vill bara säga att det fungerade den gången.
    JJ

    Haha, det var inte jag va!? Har hamnat söder om piren i lomma en gång med vågprylar, men då hade vinden dött helt.

  • andersbq

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 05:54

    Jag bor nästan granne med Nodsandaren.se, kanske kan pruta till mig lite mängdrabatt på PLB 210 vilket är den som verkar gälla för mer seriös säkerhet. PM:a mig om du är intresserad.

  • glader

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 07:51

    Vad kostar en PLB?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Säkerhet ute till havs?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.