Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Salus/Ansvar

  • Salus/Ansvar

    Publicerad av anonym-anvandare på 28 februari, 2002 vid 17:37

    Hittills har jag haft hemförsäkring i detta bolag som även täckt “segelbräda” men nu när det börjar bli dags att förnya hemförsäkringen kommer en käck broschyr med nyheter för året och då upptäcker jag att “segelbräda” inte längre täcks av hemförsäkringen. Himla trist, kollar upp detta med en Salus/Ansvarkille och jo då, det stämmer.
    Förslaget från honom är att teckna en objektsförsäkring på surfprylarna som skulle gå lös på kring 600:-/år för surf-
    grejor värda kring 40 000:-.
    Någon som har något förslag på hur tusan att göra?
    /Seasurf

    mexi_ svarade 22 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • swe-496

    Medlem
    28 februari, 2002 vid 19:05

    600 låter ganska billigt. det är om man slår ut det per månad så blir det bara 50 spänn för greje r värda 40 000:-

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 februari, 2002 vid 20:39

    Va fan så jävla stor är inte risken att det blir stulet. Det är ju inget man förvarar utanför husknuten direkt. 600kr tycker jag är överpris. 600 spän är ju en förlängare för fan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 februari, 2002 vid 21:25

    nån som vet vad som gäller om brädan blir stulen från bilen ? men har ju den inte direkt fast låst i takräcket alltid ..

  • cosmoskatten

    Medlem
    28 februari, 2002 vid 21:30

    Är med SWE496 i den frågan, dessutom fick jag informationen av Salus/Ansvar att utrustning även täcktes vid “normal användning”. Exempelvis Willy skippers och framåtloopar torde väl betecknas som normal användning med en wave/frestyle-utrustning? Ett mastbrott som thrashar seglet är inte heller ett helt ovanligt fenomen. Jag fick en offert på cirka 200 kronor extra i premie per år för utrustning upp till 30000 kronor och skadetillfälle vilket skulle läggas till en premie som är bra mycket billigare än den jag har idag. Jag kommer nog att byta till Salus/Ansvar i alla fall. Om ingen har ett bättre förslag???

    MVH C

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 05:55

    Tjena,

    Inget att tveka på. Ta försäkringen! Det kan visa sig om du har otur att den kan betala sig många, mpnga, många gånger om.

    Syns på vattnet!

  • mexi_

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 07:17

    Jag har också kollat runt lite och ett problem som verkar gemensamt för alla försäkringsbolag är att det är en försäkring typ småbåt. Denna gäller då för ett “objekt” dvs en bräda med ett segel/mast/mm. Hur är det med salus/ansvar??? De jag pratade med krävde in uppgifter om märke, årsmodell, mm.

  • dr-masse

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 08:09

    Jag har liksom gnölat lite om detta tidigare, men here it goes again…

    Kör oförsäkrat! Detta med “specialförsäkring” för surfutrustningen har, i mina ögon, egentligen bara två syften:

    – man har otroligt mycket dyra surfprylar (mer än mig och det är en del…)
    – man drar sig inte särskilt mycket för att skarva rejält gentemot försäkringsbolaget när det händer något…. (öh, inte jag inte)

    Kom ihåg att dina surfprylar i normalt förvar täcks av andra försäkringar (i normalfallet din hemförsäkring). Att någon nu existerande försäkring skulle täcka något som blir stulet ur en bil ställer jag mig ytterst tveksam till (möjligt undantag – fastlåst i takräcke eller att man haft bilen under bevakning).

    Detta är min sjuttonde säsong. Under alla dessa år har jag kört sönder en del prylar som, med lite tur och allmänt skönmåleri av omständigheterna, möjligtvis skulle ha kunnat blitt ersatta av försäkringsnissarna. Vi talar om ett par segel, några bommar och några master och annat grus. Säg 15000:- för alltihopa (ej lågt räknat). Annat som pajjat har funkat på garantier, märk väl (typ ett par brädor, några förlängare, en bom och en ny mast).

    Nu delar vi hejdlöst 15 tusen med 17 och får då summa summarum 882 kronor om året. Lägger vi till självrisk, allmänt bök med försäkringsbolaget, minskat antal skadefria år… Ja, jag tror ni börjar fatta…

    När jag säger “kör oförsäkrat” så gäller det självklart enbart sådana här “specialförsäkringar” som är mer eller mindre underliga tillägg med en massa skumma förbehåll till den hemförsäkring som du MÅSTE ha.

    Å skall du ut å resa med grejerna – teckna en försäkring för det tillfället. Men att år efter år pröjsa för småbåtssurfprylsvarianter av olika slag… tillåt mig vara tveksam (med ett självklart förbehåll för grabben som meddelst enormt kastfall mosar hela sin sprillans formula-utrustning och glatt ringer försäkringsbolaget och hävdar att en motorbåt körde över alltihop… ;-).

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 08:20

    HM!!!!!!!!!!!!!
    Om man har surfprylar för 40 000kr.
    Då tycker jag att 600kr är en löjlig summa att ifrågasätta.
    Jag tror och vet att vissa surfare sätter i system att
    få nya prylar via försäkringar varje år.
    Vilket drabbar folk som sköter sig.
    Alla känner nog någon som på något vis utnytjat försäkringen till nya prylar.
    Ni såg vål bilmagasinet i tisdags. En båge, försäkringen ökade från 4000-32 000kr på ett år.
    Alla försäkringar skall bära sig.
    Och med den moral vissa surfare har så kommer vi nog att landa där också när det gäller försäkringspremier.
    Tyvärr

  • dr-masse

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 10:18

    Jo, jag raljerar nog lite. Men grundprincipen består, även om jag oxå tycker att 600:- för 40 000 låter helt OK. Men det lär inte hålla länge till, kolla sakförsäkringsbolagens resultat…

    Surfa På!

  • getwet

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 10:52

    Jag ser att tron “det händer inte mig” fortfarande trivs och gror välvilligt bland oss allihop.
    Som sakkunnig i frågan (har arbetat i förs.branschen sedan 1984)kan jag väl bara inse att var och en gör som man själv tycker, man kan vara utan försäkring om man är dumdristig nog, eller se till att för en billig penning möjlig göra att semestern eller säsongen räddas.
    Det märkligaste är att dom som bäst behöver ha sina saker försäkrade (fattiga surfare)är oftast de som låter bli. Hur många surfare har ekonomi att hosta upp pengar till en ny bräda mitt under säsong???
    Att sedan premier höjs och villkor ändras har vi faktiskt bara oss själva att skylla för.
    Om vi backar ett par år fanns faktiskt windsurfing grejerna oftast föräkrade i bolagens allrisk eller otursförsäkring. Vissa kategorier (jag fick ofta skämmas inför mina arbetskollegor när dom såg vad många “surfare” gjorde)utnyttjade detta maximalt för att som någon tidigare skrev se till att årets prylar hela tiden fanns till hands.
    Det här gjorde naturligtvis att bolagen i sin tur ändrade sina villkor och justerade premier, och vi kommer att få se ytterligare förändringar framöver så länge vissa av oss inte kan skilja på rätt och fel.

    Så till frågan som gällde surfprylar i bilen.
    Om du är på resande fot så är det en ersättningsbar skada om det är rubricerat inbrott i bil, eller stöld om sakerna varit låsta i tackräcke, observera att även takräcket i sig ska vara låst.
    Stöld ur bil när du inte är på resande fot (när du är lat och inte orkar lyfta ur prylarna hemma) så är det inte en ersättningsbar skada. Här kan det dock skilja sig en aning mellan bolagen, finns inget gemensamt.
    Avslutningsvis tycker jag att 600kr för ett förs belopp på 40000kr som gäller både stöld, sjöskada och ansvar är löjligt liten (som någon anonym skrev att det var en lika mycket som en förlängare, du anonym, köper du alltid begagnat eller???). Låt oss säga att hela din utrustning skulle försvinna vid stöld eller exempelvis en brand, då ska jag som kund betala in en premie på 600kr per år i 67år för att bolaget ska få igen pengarna!!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 11:38

    Som alla nu ser så har vi en expert inom detta områden på konfen.
    Och då menar jag en riktig expert.
    Ta tex, MacTS, Nic TS, Johan på SP, fuerte förra året
    nya vågbrädor som skulle testas. Lastade bilen gick in för att hämta våtdräkterna kom ut brädorna borta.
    Fråga dom om dom tycker 600 spänn är dyrt.
    Jag säger bara. Sätt dit dom som missbrukar försäkringar så blir det billigare.

  • mexi_

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 12:02

    Har precis hört dessa beräkningar och värderingar från er försäkringsfolk förut……….ok nypris 40.000:- bra så. Kräng dina prylar efter en halv eller en säsong så är värdet……20.000:- på sin höjd. Försäkringsbranschen drar väl sedan av lite extra + en självrisk så så hamnar du kanske på 17-18.000:- Detta förutsätter givetvis att alla prylar blir stulna samtidigt………..troligs…..nja…..tycker att debatten….pyr

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 12:37

    Nja, tror inte de räknar på det sättet. De brukar dra av ett antal % för varje år från nyypris (förutsatt att man köpt prylarna nya). i de flesta fall får man nog ut mer från försäkringen om grajerna blir stulna än vad marknadsvärdet är.

    /Danne

  • speedloop

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 12:55

    Jag tror faktiskt inte att hemförsäkringar täcker vindsurfing prylar i normal förvaring. Jag har varit i kontakt med både länsförsäkringar och trygghansa. Enligt dessa bolag täcks vindsurfingbräda inte av tex stöld från lägenhet/Villa, även om den är inlåst och gömd under sängen.

  • getwet

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 14:14

    Läs vad jag skrivit Speedloop, att det FANNS för ett par år sedan men inte nu längre, hajjaru!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Salus/Ansvar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.