Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Schlalomcupen är tillbaka!

  • Schlalomcupen är tillbaka!

    Publicerad av styret på 4 februari, 2013 vid 11:49

    -Yahoo! ropar vissa. andra kanske har inställningen -Det är väl klart…

    Oavsett vilket läger du väljer att campera i så har ÖWC tillsammans med Simmerstyle glädjen att bjuda in till årets Schlalomcup på Haga Park. Slalomtävlingen där alla ska vara med. Gammal som ung, rik som fattig, tysk som öländsk.

    Idag släpper vi vår nya slalomsite där vi kommer ge ut all info och hetsa till deltagande och osedlighet. Surfa in, få viben och planera in Kristi Himmelsfärd på Haga Park för då kör vi årets första tävling.

    I år har vi tagit oss i kragen och har redan planerat in 4 helger då det kommer trimmas både segel och mustascher runt om i enbuskarna på Haga Park.
    Datumen som gäller är 9-12/5, 22-23/6, 20-21/7 och 24-25/8. Som vanligt kör vi bara en av dagarna. Vilken det blir bestäms på torsdagen innan baserat på prognos.
    Skriv in dom i filofaxen, planera dom i din iCal eller rista in dom i pannfläsket.

    Iomed det här tar ÖWC steget in i 2010taletoch finns nu även på Facebook. Följ oss där för att inte missa smaskiga intervjuer, tokroliga filmer och lokalt banjospelande.

    Läs allt om att här:
    http://slalom.owc.nu/
    http://www.facebook.com/olandswindsurfing

    peter-b svarade 11 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • megge

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 11:49

    Gött! kanske kan lägga en downwind bana i år, isåfall lite längre söderut så man inte krockar med övriga surfare.

  • styret

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 14:50

    Tjena Megge!

    Vi kommer köra 8 hela säsongen i år med.
    det finns tre anledningar.

    Dels så har vi helt enkelt inte tillräckligt med funktionärer för att administrera en downwind. Det krävs minst 3 helst 4 funktionärer för en downwind. En i startbåten, en vid mållinjen och en, helst två, som i någon form av räddningsbåt.
    Åttan kräver 1 funktionär iomed att hen har uppsikt över både start, mål och hela banan. Oftast har vi inte en enda funktionär utan någon av dom som inte kör det pågående heatet hoppar upp i båten och sköter start och målgång.

    Vi har helt enkelt inte plats för en downwind. Att gå längre söderut än vad vi redan gör är känsligt då det är badstrand. I maj kanske det inte är några problem men resten av året pressar vi redan på gränserna. Under Kristi Himmelsfärd vill vi gärna hålla ihop surfområdet för att få en känsla för ett event och inte 3 olika tävlingar.

    Att vi startar och går i mål på hyffsat samma plats gör att vi kan köra många fler heat.

    Fördelenmed downwind är att det går att starta rejsandet lite tidigare vindmässigt och att det är förbannat skoj.

    Om någon vill köra downwind så går det skitbra att engagera sig i det. Kontakta mig med en organisation och en plan så går det säkert att fixa. Men schlalomcupen är folkrace-8 av ovanstående anledningar.

  • megge

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 18:07

    Yahoo ja.

  • rabbit

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 19:08

    Att deltaga i Schlalomcupen är mitt stora windsurfing-mål i år.
    Att vinna den får nog vara någon annans mål. 😉

  • peter-b

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 06:37

    Alltid roligt att få lite feedback från våra seglare. Vi försöker lyssna och utveckla tävlingen så gott vi kan. Tyvärr kan vi inte arrangera downwind även om vi skulle vilja det. Däremot pratade jag med din brosa meggge om att länga banan lite längre. Detta kommer vi att försöka göra med ca 50 m så att inte yttre gippen hamnar i brytet över 4 sandrevet som i fjol.
    Bra inställning rabbit, det viktigaste är inte att vinna utan att vara med.
    Vi ses på Haga.
    Peter

  • styret

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 10:26

    Jag tycker kortare! 🙂

    Åka fort rakt fram kan man göra i ankdammen…

  • jfr007

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 20:18

    Nyfiken fråga: Startproceduren. Så start kan ske helt när som helst inom “sista minuten” dvs grön flagg kan komma upp direkt med orange och så är det start om en sekund? Räknar arrangören med att alla ska stå still på linjen och pumpa igång (när som helst inom en minut) eller hur går tänket?

    Frågvis.

  • mackee

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 20:57

    @styret 706543 wrote:

    Jag tycker kortare! 🙂

    Åka fort rakt fram kan man göra i ankdammen…

    Vill ni ha den folkligare bör den nog vara lite längre annars är det gipp kungar och dom med bäst fys som vinner
    Vill inte vara tjatig men det hade varit kul om ni kunde testa down wind någon gång om riktningen passar utlagd bana down wind bana klarar ju faktiskt vindvrid lite bättre
    Gällande målgång ser man nog det från startbåten utan problem
    Gällande säkerheten så är det nog inget problem på trygga Haga där vi nästan bottnar överallt och har på landsvind för det mesta
    Och att kryssa tillbaka från sista slör bojen tar nog inte mer än 1,5 minuter så det är nog inget problem

    Förstår att ni tagit beslut i år att köra 8 men ni kanske kunde testa nästa är fall det stämmer
    Finns inget fetare än lite down wind slalom
    Stort tack till alla som fixar och lägger ner energi på denna tävlingen
    Hoppas nu att många ställer upp och kör så vi får ett riktigt stort startfält

  • mackee

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 21:01

    @JFR007 706575 wrote:

    Nyfiken fråga: Startproceduren. Så start kan ske helt när som helst inom “sista minuten” dvs grön flagg kan komma upp direkt med orange och så är det start om en sekund? Räknar arrangören med att alla ska stå still på linjen och pumpa igång (när som helst inom en minut) eller hur går tänket?

    Frågvis.

    Alla står på sandrevet och strand startar när signalen går
    Funkar kanon för det mesta

  • jfr007

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 22:10

    @mackee 706578 wrote:

    Alla står på sandrevet och strand startar när signalen går
    Funkar kanon för det mesta

    Misstänkte det. Men om man gör sig allt omak med båt och flaggor varför inte ta ner flaggan på en minut istället för närsomhelst.
    Verkar lite bättre förutsättningar för fair segling… Tänk om man står och filosoferar när flaggan går ner. För tidigt.

    Nåväl en eloge till alla som råddar i dylika arr.

  • jfr007

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 22:14

    Ytterligare en skön regel i detta race verkar vara att ingen får köra om den som leder racet. Typ.

    “Upphinnande väjer för ledaren” typ.

    Så den som leder kan zick-zacka och luffa de bakom hursomhelst.

    Skön grej.

  • svenne

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 22:47

    @JFR007 706584 wrote:

    Ytterligare en skön regel i detta race verkar vara att ingen får köra om den som leder racet. Typ.

    “Upphinnande väjer för ledaren” typ.

    Så den som leder kan zick-zacka och luffa de bakom hursomhelst.

    Skön grej.

    Paragrafryttare brukar vanligtvis kommentera reglerna efter tävlingen. 😉
    Tomten som ligger först och kör slalom på riktigt lär inte leda så länge till när de bakom – som kör snabbaste vägen – seglar fortare.

    Eftersom jag inte kommer att vinna slalomen i sig så satsar jag på att vara fullast på efterfesten. Men med tanke på vilka banjo-players man har emot sig så ligger jag dåligt till även där.

  • jfr007

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 08:03

    @Svenne 706585 wrote:

    Paragrafryttare brukar vanligtvis kommentera reglerna efter tävlingen. 😉
    Tomten som ligger först och kör slalom på riktigt lär inte leda så länge till när de bakom – som kör snabbaste vägen – seglar fortare.

    Eftersom jag inte kommer att vinna slalomen i sig så satsar jag på att vara fullast på efterfesten. Men med tanke på vilka banjo-players man har emot sig så ligger jag dåligt till även där.

    Tänkte också på Banjo men ännu mer på läget när ledaren stänger insidan i gippen men det är lugnt jag kommer sist ändå i alla övningar.

    Förresten 1; Ska jag inte driva mer med er. Jag visste faktiskt att NileCity inte skämtade.
    Öland är nog ändå Sveriges Jamaica.

    Förresten 2; Det är alldeles för gullig stämning mellan landskapen.

    Förresten 3: Om jag bara hinner och får tag på brädor och segel samt har tekniska möjligheter att odla rastaflätor så ska jag försöka dyka upp. Det är lugnt vi startar närsomhelst och ingen kör om den som är framför. Boooom Shacka lack

  • styret

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 13:05

    @JFR007 706584 wrote:

    Ytterligare en skön regel i detta race verkar vara att ingen får köra om den som leder racet. Typ.

    “Upphinnande väjer för ledaren” typ.

    Så den som leder kan zick-zacka och luffa de bakom hursomhelst.

    Skön grej.

    Det där är ju en internationell regel. både inom kappsegling och vanlig sjöväg.

    Dom flesta av våra regler är anpassade efter vanlig vardagssegling. Så att dom som är på vattnet och inte tävlar kan förhålla sig till oss och vi till dom.

    Men visst, vill man svänga och härja så har man ju möjlighet till det. Men om du luffar någon så är risken stor att någon annan bränner om på halvvind på läsidan och om du läar ner nån vid bojen så lär du bli omkörd runt bojen av nästa tävlande som har betydligt bättre vinkel för en fullfartsgipp.

    Angående starten. Man får helt enkelt låta bli att filosofera under den minuten och vara med på flaggan. Poängen är att folk med startklocka inte ska ha en fördel.

    Nu är jag sugen på att åka vindsurfing!

    PS Svenne: Jag slår på maskinen redan nu. DS

  • styret

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 13:15

    @mackee 706577 wrote:

    Vill ni ha den folkligare bör den nog vara lite längre annars är det gipp kungar och dom med bäst fys som vinner

    Det beror på hur man tänker. jag tror varken på superkorta eller superlånga banor. Längden gör ju att det kanske blir folkligare i den bemärkelsen att många som kör på freerace och racebrädor är rätt snabba och inte supersäkra på sina gippar. Men tar man längre bana så röker man helt ut dom som kör på annat än racebrädor. Det finns inte en chans att hinna med en slalombräda med en freestylebräda någon längre sträcka.

    Då kan inte “alla” vara med.

    Jag tycker vi har haft en bra banlängd. Men vi i organisationen pratar om det här vid varje tävling och min åsikt är bara en av minst 4.

    Jag gillar verkligen att vi diskuterar regler och upplägg här, även om jag låter bestämd ibland, men så är det när man klämmer in konfen i en ganska stressig tid.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Schlalomcupen är tillbaka!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.