Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SDM kontra RDM mythbusting

  • tall-jonny

    Medlem
    18 september, 2009 vid 07:50
    crash151;576898 wrote:
    Kändes mycket lättare att pumpa upp brädan på planing med rdm (hotrod), än vad det någonsin gjorde med sdm masterna ja hade innan. Som om rdm flexar mer och ger en kick i pumpen.
    Men är lite osäker, kan vara dom nya seglen kanske. Hann aldrig pröva rdm`en i dom gamla seglen för att se om det var någon skillnad.
    Någon annan som upplever något liknande?

    Ja, men det är det där jag är lite rädd för – själv är man tung och hyfsat stark (nåja:smirk:). Jag vill inte att riggen skall upplevas för soft och flexig, hellre stunsig och direkt….svårt att förklara

  • skeppohoj

    Medlem
    18 september, 2009 vid 08:22

    Intressant. Jag önskar bara att seglingen ska bli bättre/ roligare. Få ut mer av timmarna på vattnet. Verkar inte spelar nån större roll med sdm eller rdm. När jag frågat duktiga seglare så brukar svaret bli typ -lättare att rigga eller andra mindre viktiga egenskaper, men inga egentliga seglingsmässiga skillnader.
    Rätta mig gärna. Var ett tag sen jag frågade någon.
    Snart är jag i behov av en ny förlängare och då vill jag vara övertygad om det är VÄRT bytet..

  • ola-h

    Medlem
    18 september, 2009 vid 09:01

    Jag tyckte det var rätt stor skillnad i seglingen när jag bytte til rdm. Riggning, greppa masten etc bryr jag mig inte om. Efter att ha kört rdm tyckte jag nästan det kändes som att segla slalomsegel när jag körde samma segel med sdm. För mig gav helt enkelt rdm en mycket lättare och mer manövervänlig känsla utan att jag förlorade något i prestanda (och i mitt fall var det ingen direkt viktskillnad mellan den sdm jag gick från till den rdm jag bytte till). Om jag vill ha en lite hårdare känsla i seglet väljer jag hellre ett segel som är sytt för att kännas så även med rdm.

    Visst finns det kanske några få personer som än idag föredrar sdm-känsla (speciellt på störe segel), men till och med sådana som seglar NP Search (eller vad det nu heter nu för tiden) verkar normalt sett gilla seglen bättre på rdm. Man skulle till och med kunna tänka sig att den lite den extra manöverpotential som verkar komma med rdm kan utnyttjas till att så att man kan välja ett lite hårdare segle med tyngre drag och fortfarande bibehålla rimlig manöverkänsla.

  • kelso

    Medlem
    18 september, 2009 vid 12:26

    Köp RDM för sketan! Jag har knäckt en hel massa SDM. Sista halvåret innan jag bytade gick det år sex stycken. Nu har det gått typ fem år och mina RDM håller grymt. Jag är dock lite trevsam till de med tunnare gods. Jag har Simmer 100%kol och Naish 100%kol.

  • andersbq

    Medlem
    18 september, 2009 vid 19:32

    Man ska ALLTID köra RDM om det går, inget annat.

  • tall-jonny

    Medlem
    19 september, 2009 vid 05:56

    Nu är masterna beställda – det blev RDM!
    Det var en fin bom som jag köpte av dig Anders:smile:

  • frisk

    Medlem
    19 september, 2009 vid 07:21

    Ja, det blåser ju fortfarande inte där jag bor så jag droppar in en rad till i ämnet.

    Jag döpte tråden lite provocerande till mythbusting hämtad från det excellenta TV programmet där jag bränt en och annan timme framför rutan, av den anledningen att det inte verkar finnas så många hårda fakta om RDM överlägsenhet gentemot SDM. Inte för att vara konservativ på något sätt men att det kostar runt 10-15 lök att byta 4 master + förlängare och det är kul att känna lite på argumenten innan det ska halas läder för ska det bytas så ska det bytas mot något som ger jämförelsevis en hel del.

    Myten kan vara sann, tänkbar eller falsk enl Adam & Jamie och på min skala är den så här långt tänkbar. Resonemanget baserar jag på lite ihopsamlade intryck:
    1. Jag har inte läst några objektiva tester dvs varken mätdata eller jämförelsemetoder finns. Kanske någon har?
    2. De mesta kommentarerna är därför upplevelsebaserade.
    3. Det finns en gråzon i alla enkäter som påverkas av lojalitet. Man får förtroende för produkt eller varumärke man själv har. Men prestigemärken/exklusiva lösningar brukar visa högre andel nöjda kunder, ofta inte baserat på prestanda eller kvalitet utan snarare ett tecken på ett rättfärdigande av ens eget beslut. ( BMW effekten 🙂

    Jag vill koka ner det till om just dimensionen i sig för med sig konstruktionsparametrar som inte kan uppnås av SDM.
    Jag utgår ifrån Simmer SC6 som är en mycket vanlig mast och som jag själv använder i 430 för att segla 5,4 & 6,1. Den väger c:a 1,8kg och har 55%kol.
    Hur stor förbättring kan jag räkna med och vilken RDM skulle ni rekommendera? Jag kör på NP.

    It a jungle out there……………..

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2009 vid 07:28

    En av M-ingenjörerna i LinSurf menade att ur ett rent hållfasthetsberäknat perspektiv så är SDM starkare än RDM.

    De flesta brukar ju ur ett erfernhetsperspektiv hävda att RDM är hållbarare. Hur det är med den saken har jag ingen aning då jag aldrig knäckt någon mast.

  • jesper_b

    Medlem
    19 september, 2009 vid 07:44

    Frisk,
    Om du är ute efter någon slags objektiv fakta som ligger bortom subjektivitet, intersubjektivitet, upplevelser, erfarenheter, tolkningar, kultur, värderingar, mm, då får du leta i det oändliga. Visst finns det mätbara vikt och böjskillnader, olika konstruktionsmetoder, statistik på brutna master mm, men dessa skenbart objektiva “parametrar” är rejält ointressanta jämfört med de erfarenheter vi gör i den värld vi verkligen (!) lever i, dvs den erfarna världen. Vettigt att kolla in lite så här på konfen och läsa på lite siffror (som oftast inte står för samma sak ändå) men om du verkligen (!) vill veta om din segling blir roligare, bättre, enklare, skönare, då finns ett mycket bättre sätt – prova!

    Vet inte hur andra handlare gör, men om du funderar på att köpa ett gäng master, och nån eller några förlängare, tror jag du kan få prova i stort sett vad som helst först. Skrik till om du vill låna en HSM-skinny (känd bl a för att böja som en sdm)!

    /Jesper

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2009 vid 08:13
    Jesper_B;577078 wrote:
    …HSM-skinny (känd bl a för att böja som en sdm)!

    /Jesper

    Ahh, det är DÄRFÖR det känns så likt det jag seglade förr.

    Bra grejer är bra grejer.

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2009 vid 08:15
    Oåxen;577074 wrote:
    En av M-ingenjörerna i LinSurf menade att ur ett rent hållfasthetsberäknat perspektiv så är SDM starkare än RDM.

    De flesta brukar ju ur ett erfernhetsperspektiv hävda att RDM är hållbarare. Hur det är med den saken har jag ingen aning då jag aldrig knäckt någon mast.

    “A little knowledge is a dangerous thing” brukar man säga. Mao, den ingenjören har nog inte tagit med de mest relevanta faktorerna när det gäller just vindsurfingmaster.

  • carl-r

    Medlem
    19 september, 2009 vid 08:35

    Kanske våra kära tyskar kan vara till hjälp?
    Här är en artikel från 2008 där de har mätt och böjt på ett gäng master.

    http://www.surf-magazin.de/smo//surf_artikel/show.php3?id=3893&nodeid=4&subnav=test&ps_lo=30

    http://translate.google.com/translate?u=http://www.surf-magazin.de/smo//surf_artikel/show.php3%3Fid%3D3893%26nodeid%3D4%26subnav%3Dtest%26ps_lo%3D30&hl=sv&langpair=auto|en&tbb=1&ie=ISO-8859-1

    Längst ner finns en 8-sidig pdf för nedladdning utan kostnad.

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2009 vid 08:47
    Ola H.;577083 wrote:
    “A little knowledge is a dangerous thing” brukar man säga. Mao, den ingenjören har nog inte tagit med de mest relevanta faktorerna när det gäller just vindsurfingmaster.

    Har man sagt A får man säga B, d v s vilka de mest relevanta faktorerna i sammanhanget är. Att räkna på böjhållfasthet etc med kända faktorer som ytterdiameter samt godstjocklek torde man väl klara sig rätt långt på.
    Jag betvivlar inte att RDM-masterna håller bättre, men det kanske är som med humlorna: ingen har berättat för RD-masterna att de ska hålla sämre. ; )

  • see

    Medlem
    19 september, 2009 vid 09:13

    boards.co.uk hade ett “stort” mast-test i majnumret 2007 där de bland annat försökte jämföra SDM kontra RDM. Britterna är inte lika generösa som tyskarna med att lägga ut materialet gratis, men bifogat är ~1/24 av artikeln: sammanfattningen av SDM vs. skinny. Kontentan av det hela i en mening: så länge masten är tillräckligt flex-top för seglet är RDM att föredra om man har råd.

  • lars_k

    Medlem
    19 september, 2009 vid 09:54
    Oåxen;577074 wrote:
    En av M-ingenjörerna i LinSurf menade att ur ett rent hållfasthetsberäknat perspektiv så är SDM starkare än RDM.

    Flummiga M-ingenjörer från Linköping… Räknar man bara simpelt på spänningen i tvärsnittet i masten, dvs böjmotståndet genom radien kan man tro att SDM ger lägst spänning och högst böjstyvhet i förhållande till vikten. Men när en mast knäcker är det mer komplicerat. Istället för att materialet slits av rent axiellt så handlar det snarast om “buckling”. Dvs det finns en instabilitet i ytan som plötsligt “knäcker” vid en överlast i kompression. Motståndet mot buckling ökar i princip med kvadraten på skaltjockleken. RDM-mastens mindre diameter och större krökning av ytan ger en ytterligare positiv effekt, förutom tjockare skal. Masten är också belastad vinkelrätt mot ytan vid bominfästningen samt i kontaktpunkterna mot förlängaren. Mer tjocklek minskar påkänningarna en hel del där också.

    Så sammanfattningsvis är nyckeln till bättre knäckhållfasthet för en RDM framför allt dess större tjocklek.

    Är man dock ute efter lägsta vikt i förhållande till styvhet är dock SDM, med större diameter och tunnare gods klart effektivare.

    /M89-Lund samt beräkningsingenjör hållf/struktur sen 15 år. 😮

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SDM kontra RDM mythbusting

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.