Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

  • jlhp

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 07:46

    Loose leech under bommen låter dock egendomligt, så visst, det kan ju vara töjt och utslitet. Det kan ju tyvärr hända även ett gammalt Simmer Wavecomp 😉
    Hälsar John

  • jlhp

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 07:49

    Med ett NP Zone kan du också komma att få användning för ett reservsegel! Monofilm hör inte hemma i ett riktigt vågsegel anser jag 😉
    Hälsar John

  • doc

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 22:47

    Det är väl huvuden och hängselekrokar som inte hör hemmai ett segel?
    😉

  • canoya

    Medlem
    14 juni, 2009 vid 01:25

    Jag är lite besviken eftersom jag inte fått testa det ännu. Annars har jag haft bra utdelning på nyinköpta grejer här nere och premiärseglat med dem inom en vecka. Nu ser det inte ut att bli nåt förrän på lördag (lagom att lägga till 5 m/s på Windguru-prognosen för Wellington på N och S) men då är jag i Sverige på semester. Dessutom kanske 6-7 m swell är lite i mesta laget:).

    Jag har riggat det som du säger, och dessutom på 370 istället för 400-mast vilket ju påstås ge seglet bredare register och mindre ryckig känsla.

    När det gäller monofilm så är jag inte så hård på vågor utan att mina Simmer Crossover och Onshore har klarat sig. Går det över gubbhöjd så fegar jag ur och seglar på nåt annat ställe.

    /Håkan

  • jlhp

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 18:06
    Doc;553118 wrote:
    Det är väl huvuden och hängselekrokar som inte hör hemmai ett segel?
    😉

    Likaväl som UV-strålning, sand eller något slitage överhuvudtaget. Det blir ju veck i monofilmen bara man provriggar seglet, som efter några års användning går upp. Och sedan…
    Utan monofilm är det bara att köra år ut och år in 🙂
    Hälsar John

  • dala-lama

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 18:29

    Så Masse vad händer har det blivit nåra nya trasor eller?

  • dr-masse

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 16:49

    Näe, det blir nog en beggad 3.8a tills vidare.

    Segelstöket skjuts på framtid…

    Men – jag har kommit på vilken linje jag vill ha! Wohoo!

    5.6 – 5.0 – 4.4 – 3.8

    Och då har ju Simmer såklart slutat med de storlekarna. Överväger att köra Icon 2008 framöver, men byta storlekar…

  • goose

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 08:30
    dr Masse;554904 wrote:
    Näe, det blir nog en beggad 3.8a tills vidare.

    Segelstöket skjuts på framtid…

    Men – jag har kommit på vilken linje jag vill ha! Wohoo!

    5.6 – 5.0 – 4.4 – 3.8

    Och då har ju Simmer såklart slutat med de storlekarna. Överväger att köra Icon 2008 framöver, men byta storlekar…

    Fasen Masse, har du äntligen kommit till insikt att prylarna inte blir bättre bara för att man byter ut till nya….härligt!

    Håller med att du gör helt rätt att behålla ICON 2008, härliga segel! Om jag vore i bytartankar för en våglinje skulle jag nog köra CO/IRON 5.7, 5.0 sedan ICON 4.5, 4.0. Oslagbar linje om man vill ha brett spann. Om jag bott på västkusten hade jag utan tvekan kört CO/IRON 5.3 och ICON 4.7, 4.1. + 75 liters EVO/RWW. Täcker nästan all vågsurf i sverige.

    Själv funderar jag på att köra CO/IRON 6.2, 5.3 och sedan ICON 4.7, 4.1. Dvs byta ut mitt ICON 5.3 (vill ha ännu mer bottendrag) men behålla 4.7 4.1. Man behöver det där 6,2-seglet om man vill få någon vårsurf på östkusten….

  • dr-masse

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 08:54

    @Goose 555036 wrote:

    Fasen Masse, har du äntligen kommit till insikt att prylarna inte blir bättre bara för att man byter ut till nya….härligt!
    QUOTE]

    Öh, näe… en del prylar blir definivt bättre av att man byter till nya, men jag har väl lovat mig själv att vara lite mer selektiv framöver och verkligen fundera ut vad jag vill ha grejorna till. Bytet av min fina WaveCult 90 till en WaveTwin 90 kändes ett tag inte så lite prylgalet, men oj, oj, oj! vad jag är nöjd att jag 1. insåg att WC 90 inte var den brädan jag sökte för lätt och medelvind i vågor och 2. i min WaveTwin 90 har fått en vågbräda för lätt- och medelvind som faktsikt nästan helt har förändrat min syn på vågsegling och gjort mig mer inspirerad än någonsin att vindsurfa i vågorna.

    Och så är ju en tanke till att lägga mer pengar på resor, mindre på prylar, ähum… :blush:

    Ja, man behöver något runt sexnoll här uppe. Kompletterar kanske till nästa år med någon billig sextvåa/sexfyra för lite plattvattensåkning på vårarna och somrarna. Det är härlig segling det med!

    Annars håller jag med dig – gillar mina Icon 2008 väldigt mycket. Men Iron 2009 var oväntad mjukt, ganska annorlunda mot Crossover, faktiskt…. som ett härligt möte mellan Icon och CO 2008, med snyggare design och bättre detaljer… mmm….

  • nissex3m

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 16:04

    Intressant dr Masse, då gick du efter procenten iallafall…. 😉

  • hakuna

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 06:30
    NisseX3M;555149 wrote:
    Intressant dr Masse, då gick du efter procenten iallafall…. 😉

    Nej, det är väl 0,6 mellan alla, så det blir väl linjärt?

    Pomillen Helge!

  • arnout

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 19:56

    jag: 92kg.
    brädorna: 2009 QUATRO 81 twin, 95FSW, 105FSW
    segel: 2009 SIMMER ICON: 4.2, 4.7, 5.3, 5.6 i år; saknar 5.0an när 5.3 är för stor och 4.7 inte riktig dras igång än… så det blir: 4.1, 4.7, 5.0, 5.3, 5.7 nästa år.

    Kör ALLA segel storleker på twinfinnen i vågorna, endast 4.7-4.2 i bump and jump förhållande (typ Gorge).
    På 95an kör jag 4.2-4.7 och på 105an 5.3-5.6 men även 4.7 om det är riktig plattvatten.

    Skilnad mellan 4.1 och 4.2 är INGENTING… 2.4%… samma för 5.6-5.7… bara 1.8%… nothing to bitch about there…

  • sonofisai

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 12:44

    Hallå är jag helt sne men alla här pratar om segel mella 3 och 5m2… jag vet folk som kör på 7 och till och med en på 9.5. Vad är det för skillnad? varför kör de på så stora segel? då borde de ju bli överrigade utav en nysning i så fall?

    Är ny så det kanske är en dum fråga.

  • jester

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 13:16

    Sonofisai: Vi som kör med större prylar kör med stora camber-segel, och dessutom rejält breda brädor. Detta gör att vi kan plana upp tidigare, samt gå på djupa slörar utan att tappa fart. Även när vi står på extremt smala speed-plankor (dom minsta är 40-45 cm breda) kör vi med stora segel just för att vi kör djupa slörar.

    Dessutom är vi oftast fysiskt större än dom flesta som kör våg och freestyle. 🙂

  • sonofisai

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 13:21

    Så mitt nyinköpta 5.5segel kommer kännas för litet? väger 90kg och har en 144l bräda

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.