Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar och ungefärlig vindstyrkor

  • Segelstorlekar och ungefärlig vindstyrkor

    Publicerad av inge_vind på 26 mars, 2011 vid 13:42

    Hej Ni kunniga!

    I år hoppas jag att det blir mer tid på vattnet än förra året.

    Behöver lite råd från Er, så kanske detta kan uppfyllas lättare.

    Jag har märkt att mina två segel inte alltid är de mest optimala. Har ett 5.0 Niel Pride Solo och ett 6,5 Local Spirit X-Ride. Ibland är jag för överriggad med 6,5 och hittills har mitt 5,0 varit för litet.

    Jag har nu haft min RRD Evolution 360 i två säsonger och hoppas på att bli en bättre nybörjare alternativt en bit på väg till en någorlunda medelgod vindsurfare efter denna säsong.

    Funderar därför på att skaffa ett segel mitt emellan – är detta något att satsa på för att kunna få mer tid på vattnet?

    Har Ni i så fall tips på segelmärke och storlek till min bräda (är 5,7 det bästa om man skall ha ett mellansegel)? Är det rena freeridesegel jag bör sikta in mig på?

    Kan man säga mellan vilka vindstyrkor (m/s) som 5,0, 5,7 resp 6,5 ungefär passar för?

    Tack på förhand för alla Era tips!

    //Inge (Göteborg)

    :confused2:

    pgvirtual svarade 13 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • oaxen

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 14:13

    Hej hej…

    Hoppet ner till din 5.0:a är för stort, som du har märkt. Vindstyrkan för respektive segel beror på din vikt och vad du har för segel och bräda samt hur skicklig seglare man är. Jag brukar köra min 6.3:a när det börjar bli vita gäss.

    När det gäller segelstorlekar så finns det många sanningar. Gå ner ca 0,8 – 1,0 m2 från stora seglet så hamnar du i ett rimligt spann. Ju mindre segel desto mindre storleksgap är en generell regel.

  • billie

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 14:15

    Om du väger runt 75 kg. Tycker jag du skall gå för ett 7.5 m2 segel. Brädan är ju tung så det behövs lite mer segel för att få fart på den .Dessutom kommer du ut lite mindre blåsiga dagar

  • mr-jibe

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 15:13

    Själv har jag exakt samma bräda, ett neil pryde segel på 7.5 och jag vägen ungefär 80-82kg. Mitt 7.5segel är det enda jag har om man räknar bort farsans neil pryde solo 7.0 som han oftast använder då vi ofta surfar samtidigt. Jag har nog kört nästan alla vindstyrkor med det, från 3-4 (vid nybörjarstadie) till 10-11m/s då man börjar känna sig RÄTT äverriggad! upp till 8-9m/s fungerar alldeles utmärkt i min åsikt 🙂 Så jag skulle nog hålla med om ett större segel, då jag tycker det känns bekvämare o surfa när det blåser runt 8-9, inte s mycket chop/vågor (förutom på havet då…).

  • Frezzie72

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 15:34

    Började själv surfa för ett par år sedan och går nu in på min 4:e säsong och med dom erfarenheter jag har så skaffa ett 7.5 m2 segel och får fler dagar på vattnet med mindre vind, strunta i dom dagarna då det blåser för mycket, till dess att du blivit säkrare.

  • inge_vind

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 16:04

    Kanontips!

    Verkar som om rådet istället är att köpa ett större segel – tex ett 7,5 (har Ni tips på var köpa och vilket freeridesegel som är att föredra?).

    Får jag mycket vindsurf kanske det oxå kommer att bita på gubbafläsket – jag ligger just nu på ett par kilo under 100, men hoppas kunna deffa ner (!) till 95 till sommaren….

    Givet denna vikt och min bräda (RDD 360 Evolution 155 l) – vilka m/s kan man då tänka sig segelstorlekar på: 7,5 – 6,5 – 5,7 – 5,0 (blåser det då sk “pung”?)?

    Om kraften ökar med kvadraten på ytan – är då ett 7,5 ett MYCKET större segel än ett på 6,5?

  • jlaser

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 17:21

    Hej, jag kör 7.5 i 7-8 m/s, mer än det (8-9 m/s) kör jag 6.5, mindre 8.5. Jag väger 80 och med 7.5 och uppåt kör jag också en stor freeride.

    Vad gäller freeridesegel, så har i princip alla segelmakare ett segel för ditt ändamål! Jag skulle rekommendera att kolla vart du kan få ett bra pris på ett fjolårssegel i Tyskland. Kan låta avancerat, men kan spara mycket pengar!

    Jag har oftast handlat här: http://www.surfkeppler.de.

  • mr-jibe

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 19:59

    Och storleksmässigt, skillnaden mellan 6.5 & 7.5 är ju klart att det är större men ingen enorm skillnad! Jag började förra våren och har från dess haft samma segel och ändrat min uppfattning om vad som e stort, för det är ju lite ovant i början men bara efter kanske 10gånger (?) får man in vanan o det känns mer normalstort 🙂 jag har på en säsong efter att ha provat polarns formularigg fått uppfattningen om ett rätt litet segel (7.5) 😀

  • pgvirtual

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 13:43

    Du har alldeles för små segel för din vikt. Studera http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-size-calculator/ en stund…

    För att få rimligt med surfdagar i norden bör man kunna plana i 7 m/s. För en 100 kilos klump som dig och mig så betyder det nog ett 9 m2 segel.

    Om du skall utvidga din segelgarderob så tycker jag att du skall satsa på en 8 m2. Ett sett på 5 – 6.5 – 8.0 är rätt användbart.

  • davven

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 19:10

    Håller med de flesta om att du behöver ett större segel, nånstans 7.5 till 8.4
    för att öka antalet dagar på vattnet. Ett 5.0 ska du klara och hålla i styv kuling om du får in tekniken, och en mellanstorlek känns kanske onödig?.

  • mr-jibe

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 15:31

    Klart det oftare blåser mindre än 8m/s än mer, så att satsa på ett större så kan du utvecklar o bli bättre fortare o dessutom tycker jag, kansk inte du, efter en säsongs surfande att moder natur kan va lite svår att förstå sig på med ett segel i hand när det blåser 11-12 o uppåt 😀

  • dennis-b

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 08:32

    På denne side kan man finde en quiver guide http://www.point-7.com/?page_id=562?&lang=en som viser bræde med sejl i forhold til hvor god man er

    Eller på denne en sejl guide http://www.point-7.com/?page_id=564?&lang=en

    Jeg mener at mellem 0.8 og 1m er et godt spring at have mellem sejl størrelserne. Med 0.5 laver man til sidst ikke mere end at lave sejl skift.:crazy:

  • stoorfaen

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 10:52

    En tumregel som ger en hyffsad fingervisning är denna:

    Vikt(kg) / Vindstyrka(m/s) * 0,7

    Om jag väger 80 kg och ska köra i 10 m/s så är det alltså 80/10*0,7=5,6 kvm typ.

  • dennis-b

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 10:55

    Måske med wave gear, men med slalom sejler man stadig med 7.2 i 20 knob eller størrer hvis man har vægten..
    Freeride 6.2

    jeg vejer 72kg

  • inge_vind

    Medlem
    1 april, 2011 vid 17:43

    Tack för alla tips!

    Verkar som tipset pekar på större segel.

    Skiljer ett 6.5 sig mycket från ett 7.5 i vindspann? Kanske inte skiljer så mycket åt och då är det kanske bättre att satsa på ett så stort segel som möjligt utifrån min bräda?

    Min bräda har i Surfers katalog en segelspecifikation upp till 8.0 m2.

    Verkar som om jag då också kan behöva köpa till en ny mast och kanske även en ny bom (den bom jag har är mellan 165-225).

    Fick ett tips på en sida i Tyskland – men om jag skall köpa ett riggpaket här i Svea Rike – var och vilka riggpaket skulle Ni rekommendera (Surfers, Wallens, Surfspot, mfl) till min freeridebräda RRD 360 Evolution?

    Hoppas kunna segla så mycket det går när ledig tid finnes. även när det inte blåser allt för mycket.

  • oaxen

    Medlem
    1 april, 2011 vid 19:03

    Du kan utan problem gå till en 8.0:a från en 6.5:a. Tänk bara på att skaffa en fena som klarar det större seglet

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar och ungefärlig vindstyrkor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.