Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar och ungefärlig vindstyrkor

  • jlaser

    Medlem
    1 april, 2011 vid 19:24

    Det beror lite på vad du vill spendera.

    Det bästa paketet tycker jag du får hos Wallén med Norths Natural och North mast m.m. (står även uttryckligen att du får med förlängare och tamp). Men det är också i det övre prissegmentet.

    Kollar du hos Skidsport så kan du välja mellan ett Gaastra och Neil pryde, väldigt bra grejer det med. Ett klart lägre (annonserat) pris, men får man med “övrigt”, som ovan? Kolla det.

    Det finns billigare alternativ med, men då är det i regel mindre segel än 7.5-8.0.

  • inge_vind

    Medlem
    1 april, 2011 vid 19:32

    Man lär sig mycket på forumet, tack! Större
    fena, vad passar ett 8.0? Idag har jag en på 30 cm (fena…alltså).
    Tips på sort (kör enkom i havet), samt var köpa?

  • tsss

    Medlem
    1 april, 2011 vid 20:50

    Om du bor i Östra Svealand så köp av Surfspot. Ofta billigast på paket o sånt här i våra trakter

    Din bom som går till 225 kan ev räcka till en del segel på precis 8 kvm, gränsen går ung där, precis som att segel över 8 behöver 490 mast. Kanske en del segel runt 8 kan klaras med 460 samt max förlängare på 45cm, inte helt lyckat med max förlängning, särskilt om du är tungviktare

  • pgvirtual

    Medlem
    2 april, 2011 vid 10:19

    Du behöver en 40-44 cm fena för ditt nya 8 m2 segel. Både torde funka riktigt bra på din bräda som ju är 75 cm bred, och har gott om volym.
    Lämpliga segel på tex. Surfspot kunde vara Sailloft Cross 8.0 eller Sailloft Traction 7.5. Båda seglen funkar med antingen en 460 mast och en lång förlängare eller en 490 mast.
    Ifall du inte har någondera så tycker jag att du skall satsa på en 490 mast. Då kan du senare byta upp dig till ett större segel, vilket mycket sannolikt blir aktuellt med kombinationen av din vikt och svenska sommarvindar.

    Men jag skulle inte rekommendera tex. ett North Natural 8.1 . Det är nog ett bra segel, men har kanske inte den bottenkraft som du behöver.

  • pgvirtual

    Medlem
    2 april, 2011 vid 10:56

    När det gäller fentyp så kanske den här http://www.select-hydrofoils.com/en/fins/pro-series/srx-freerace/ som en 42:a, eller den här i storlek 40: http://www.select-hydrofoils.com/en/fins/pro-series/srx-freeslam/, kunde passa.

    Select gör bra fenor till rimligt pris.

    Viktigt är dock att du sköter om dina fenor, är försiktig med dem på land och vod stranden (för att inte tala om grynnor…), lagar skrapor, håller dem i gott skick!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar och ungefärlig vindstyrkor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.