Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sideoff i Apelviken 090118

  • bicless

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 21:34

    Hon borde kunna stå rätt stabilt på den och dra rigg utan problem, hur mycket väger lilltjejen?
    Är någon intresserad av att testa sealion eller har några frågor så kan man även maila importören dvs oss, info@surfspot.se. Vi har även lite specialpris på dem.

    De finns dock i 6 färger, en surfimportörs mardröm.

  • gurra1978

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 22:17

    Allt som får mig att komma ut mer på vattnet är jag intresserad av. AHD:s koncept är ju faktiskt väldigt roligt och både jag och Fredrik hade en mycket rolig dag på vattnet i förhållanden som troligtvis ingen annan vindsurfare (speciellt inte västkustbor och skåningar 🙂 ) ens funderat på att segla i. Nu fick man upp till 4 svängar på vågor som var hur små som helst med ändå rena. Jag kunde träna min teknik med handfattning på riggen och kroppsposition i cutbacken. Det var mycket givande för min del. Fredrik lärde sig vänta ut rätt vågor att rida och det underlättar när man ska vindsurfa sen. Tror faktiskt mer på en sån här bräda än en SUP om man gillar vindsurfing mer än vågsurfing.

    Här kommer en kass framegrabe från filmen. Jag ska inte haussa den för mycket men klart coolt att kunna rippa småvågor inne vid stranden då det är så korta fenor 🙂

  • lars_k

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 06:38

    Vad är det egentligen som motiverar ett pris på hela 13590kr, jfrt en vanlig AHD-wave 11250kr på surfspot? Är brädans konstruktion väldigt avancerad? Man sparar ju iaf in på fotstroppar med plugg, hehe.
    Eftersom brädan blir lite av en “ploj-bräda” vid sidan om i övrig brädhög så är det ju lite synd att den är så dyr… 😉

  • bananen

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 07:02
    Lars_K;526284 wrote:
    Vad är det egentligen som motiverar ett pris på hela 13590kr, jfrt en vanlig AHD-wave 11250kr på surfspot? Är brädans konstruktion väldigt avancerad? Man sparar ju iaf in på fotstroppar med plugg, hehe.
    Eftersom brädan blir lite av en “ploj-bräda” vid sidan om i övrig brädhög så är det ju lite synd att den är så dyr… 😉

    Sant, man kunde ju gissa att det skulle kosta något sådant, eftersom den väger som den gör. Funderar dock på att bygga en själv, nu när man fått verkstad! Hm, hur som helst mycket intressant.

    // J

  • fj69

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 07:03

    @Lars_K 526284 wrote:

    Vad är det egentligen som motiverar ett pris på hela 13590kr, jfrt en vanlig AHD-wave 11250kr på surfspot? Är brädans konstruktion väldigt avancerad? Man sparar ju iaf in på fotstroppar med plugg, hehe.
    Eftersom brädan blir lite av en “ploj-bräda” vid sidan om i övrig brädhög så är det ju lite synd att den är så dyr… 😉

    Ja det är ju en tanke som infinner sig priset är lite högt måste jag säga, men finish och sånt på brädan verkar mycket fin, å andra sidan alltjämt som du säger som komplement och plojbräda – om än mångsidig – så verkar den rätt dyr. Kan kanske motiveras i omsorgsfull kontruktion jada jada, men likväl är en poäng att en billigare konstruktion skulle göra den mer överkomlig, ett halvkilo till skulle inte göra nåt, den är ju ändå omöjlig att bära! En stropp till bärhjälp hade suttit fint likaså, //F

  • dr-masse

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 08:10

    @bananen 526258 wrote:

    Ser ju helt sjukt kul ut på AHDs hemsida – det är alltså en SUP?

    Pojkar: har ni testat och paddla med den? Min ironi i inlägget ovan är helt plötsligt bortblåst. Är det så att detta kanske är prylen?

    Är den stabil nog för min femåriga dotter att dra rigg på så beställer jag en imorgon! :tongue:

    Det lilla, väldigt lilla, jag kan om SUP är att det krävs lite längd för att få glid vid paddling.

    Så – den går nog att paddla, men har svårt att se den funka lika bra för SUP som en bräda byggd för det. Omvänt, så verkar få brädor som är bra för paddling funka bra med segel…

    Jag tycker det här konceptet verkar superintressant, och vet att fler (minst en i alla fall) tillverkare har liknande grejor på gång. Just kombinationen av lättvindsleksak i vågor för pappsen och nybörjarbräda för mina barn känns väldigt, väldigt intressant. Kommer att köpa, frågan är vilken det blir! 😀

  • svenne

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 09:02
    FJ69;526287 wrote:
    Ja det är ju en tanke som infinner sig priset är lite högt måste jag säga, men finish och sånt på brädan verkar mycket fin, å andra sidan alltjämt som du säger som komplement och plojbräda – om än mångsidig – så verkar den rätt dyr. Kan kanske motiveras i omsorgsfull kontruktion jada jada, men likväl är en poäng att en billigare konstruktion skulle göra den mer överkomlig, ett halvkilo till skulle inte göra nåt, den är ju ändå omöjlig att bära! En stropp till bärhjälp hade suttit fint likaså, //F

    Det är nog snarare en fråga om svenska vindsurfares inställning till något som inte är en renodlad vindsurfingbräda. Varför ska den tolkas som en plojbräda? Tycker definitivt inte att den är mer ploj än någon annan fish/SUP/longboard. Fransmän verkar i alla fall inte tolka den som mer leksak än någon annan bräda, de rippar hårt på den.

    Määääeenn, för vissa är inte lättvindsurf manligt nog. Eller, vissa är inte tillräckligt säkra i sin manlighet för att surfa i lättvind. 😉

  • bicless

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 09:14

    Hej

    13590:- är väl rätt normalt för en bräda, de flesta kostar ju där omkring och denna tillverkas i monoque kolfiber teknologi så ingen budgetkonstruktion.
    Att Euron står i 11:- hjälper ju inte heller till att dra ner priset.
    Vi har dock 20% introduktionsrabatt på alla AHD, då blir det 10872:-
    Vi kan även hyra ut om någon vill testa konceptet under en viss tid.
    Bor man i sth eller Norrköpingsområdet kan man låna om man vill testa en dag.

    Jag tror många skulle uppskatta konceptet om de fick den under fötterna.

    Mvh

    Bicless

  • bicless

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 09:17

    @FJ69 526287 wrote:

    Ja det är ju en tanke som infinner sig priset är lite högt måste jag säga, men finish och sånt på brädan verkar mycket fin, å andra sidan alltjämt som du säger som komplement och plojbräda – om än mångsidig – så verkar den rätt dyr. Kan kanske motiveras i omsorgsfull kontruktion jada jada, men likväl är en poäng att en billigare konstruktion skulle göra den mer överkomlig, ett halvkilo till skulle inte göra nåt, den är ju ändå omöjlig att bära! En stropp till bärhjälp hade suttit fint likaså, //F

    Stroppönskemålet nu framfört till AHD shapern

  • lars_k

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 09:27

    10800 kr är ju ett bra pris för en monocoque-kolfiber planka! Dessutom är det ju en bräda man har i många år och plockar fram vid speciella tillfällen. Lite som ett 3.5-segel. Så utslaget kan man kanske motivera kostnaden för frugan. 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 09:29

    @Svenne 526308 wrote:

    Det är nog snarare en fråga om svenska vindsurfares inställning till något som inte är en renodlad vindsurfingbräda. Varför ska den tolkas som en plojbräda? Tycker definitivt inte att den är mer ploj än någon annan fish/SUP/longboard. Fransmän verkar i alla fall inte tolka den som mer leksak än någon annan bräda, de rippar hårt på den.

    Määääeenn, för vissa är inte lättvindsurf manligt nog. Eller, vissa är inte tillräckligt säkra i sin manlighet för att surfa i lättvind. 😉

    Och en sak. En viktigt sak. Det är i lättvind som vågorna är som finast. Helst en lätt side-off….

    Förresten, alla brädor är ju leksaker! 😀

  • lars_k

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 09:53

    @Svenne 526308 wrote:

    Määääeenn, för vissa är inte lättvindsurf manligt nog. Eller, vissa är inte tillräckligt säkra i sin manlighet för att surfa i lättvind. 😉

    Ja, för vissa handlar allt om att bekräfta sin manlighet (framför allt de som kör BMW, moahahaha).
    Vi andra behöver inte tänka så mkt på det och leker, plojjar och lattjar i med våra leksaker allt från hårdvind till lättvind. Bara det finns vågor förstås. =)

  • kvabbso

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 10:06
    gurra1978;526203 wrote:
    Grym dag i Apelviken när man har ett sjölejon att rida med :laugh: Kommer mer bilder och film på http://www.kulingvarning.nu

    Grymt at det gåt att köra i A-bay på so men blir inte klok på första bilden, får för mig att
    vågorna kommer från nv hmm e jag inte riktigt vaken.

  • fj69

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 11:42

    @Svenne 526308 wrote:

    Det är nog snarare en fråga om svenska vindsurfares inställning till något som inte är en renodlad vindsurfingbräda. Varför ska den tolkas som en plojbräda? Tycker definitivt inte att den är mer ploj än någon annan fish/SUP/longboard. Fransmän verkar i alla fall inte tolka den som mer leksak än någon annan bräda, de rippar hårt på den.

    Määääeenn, för vissa är inte lättvindsurf manligt nog. Eller, vissa är inte tillräckligt säkra i sin manlighet för att surfa i lättvind. 😉

    Varför skall det inte räknas som en plojbräda – visst en inställningsfråga – men för mig liksom flertalet är det nöjet i seglingen som driver en.Alla som inte delar den uppfattningen kan ju sluta läsa om konceptet redan nu, då lekfullheten och mångsidigheten måste anses vara kännetecknande för denna typ av bräda. Det ligger inget förminskande eller förringande i det, tvärtom. Det handlar inte heller om vad som manligt eller coolt, utan om vilka förhållanden som är seglingsbara, denna tidigarelägger playtime. Men komplementutrustning som detta är, e prisfrågan inte mindre irrelevant snarare för mig är man priskänsligare – men då har man ju fått del av vad som gäller i fråga om pris.

  • svenne

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 12:52
    FJ69;526343 wrote:
    Varför skall det inte räknas som en plojbräda – visst en inställningsfråga – men för mig liksom flertalet är det nöjet i seglingen som driver en.Alla som inte delar den uppfattningen kan ju sluta läsa om konceptet redan nu, då lekfullheten och mångsidigheten måste anses vara kännetecknande för denna typ av bräda. Det ligger inget förminskande eller förringande i det, tvärtom. Det handlar inte heller om vad som manligt eller coolt, utan om vilka förhållanden som är seglingsbara, denna tidigarelägger playtime. Men komplementutrustning som detta är, e prisfrågan inte mindre irrelevant snarare för mig är man priskänsligare – men då har man ju fått del av vad som gäller i fråga om pris.

    Men det är ju just det som är motsägelsefullt, varför ska en lättvindsbräda tolkas som mer ploj än någon annan bräda när den faktiskt ger mer tid på vattnet? Är det inte just därför det nu är en twinfin-hysteri, för att de brädorna är mer lekfulla och ger mer nöje i seglingen? Om det inte varit för att den plötsligt blev kallad ploj hade jag nog inte brytt mig.
    Hade brädan varit gjord i plywood limmad på frigolit hade jag också kallat den ploj. Nu är den tillverkad som en välgjord produktionsbräda. En ny JP kostar minst 13 lök på Surfers. Visst, den har inga stroppar, men hela brädan är täckt med padding och det är inte heller gratis.

    Näe, jag tror att ni gör helrätt i att testa brädan och det verkar som att ni i alla fall gillar konceptet. Jag ska nog skita i att skaffa en otymplig SUP och satsa på en sån här istället.

    //Mr Volkswagen (så det så)

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sideoff i Apelviken 090118

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.